Ervaringen met zwaailicht en sirene

Auteur Topic: Ervaringen met zwaailicht en sirene  (gelezen 34275 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #90 Gepost op: 11 juni 2006, 12:58:15
Ik ben nog niet overtuigd: volgens mij is de wet heel simpel:

1) je moet voorrang verlenen aan een voorrangsvoertuig
2) een voorrangsvoertuig is een voertuig dat OGS voert als bedoeld in artikel 29
3) artikel 29 vereist een 2- of 3-tonige hoorn en verwijst als extra eis naar de Regeling OGS.

Ik zie nergens staan dat je als burger verplicht bent om ieder voertuig dat blauw-blauw en een of ander geluid voert, voorrang te verlenen.....

Voor alle duidelijkheid: ik speel nu natuurlijk even advocaat van de duivel, maar ik vind het wel een leuke discussie  ;)

Het is toch nog altijd zo dat je voorang moet verlenen aan blauw licht, al dan niet knipperend.
Ik heb alleen geen idee waar dat in de wet zou staan en dat is nu precies het punt ;D
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Target77

  • Gast
Reactie #91 Gepost op: 11 juni 2006, 15:08:23
Het is toch nog altijd zo dat je voorang moet verlenen aan blauw licht, al dan niet knipperend.
Ik heb alleen geen idee waar dat in de wet zou staan en dat is nu precies het punt ;D

Correctie: blauw-blauw in combinatie met een 2 of 3 tonige hoorn.  ;)


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #92 Gepost op: 11 juni 2006, 18:24:15
Dus we hoeven een onopvallende politieauto, met optische- en geluidssignalen aan, ook geen voorrang te verlenen??  ???

Ik zie de politie en de brandweer in de Regeling OGS niet als hulpverleningsdienst aangewezen staan. Conclusie: de verwijzing naar artikel 29 RVV is eigenlijk een verwijzing naar artikel 29 lid 1 RVV. Het RVV wil dus toch ALLE voertuigen met blauw-blauw en 2/3-tonige hoorn als voorrangsvoertuig aanmerken. RVV-technisch is de Regeling OGS dus NIET van belang.

Leuk om er eens zo gedetailleerd naar te kijken met z'n allen. Ik ben nu in elk geval "om"!  :D

 :D (en na dit verhaal ga ik weer even in de zon liggen :P )
greetz,  Enrique


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #93 Gepost op: 12 juni 2006, 22:38:08
:D (en na dit verhaal ga ik weer even in de zon liggen :P )

Je doet maar, zo'n lange vakantie als ik heb, heb je toch niet :P ;D
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #94 Gepost op: 13 juni 2006, 08:08:14
Je doet maar, zo'n lange vakantie als ik heb, heb je toch niet :P ;D

Hoeveel heb je gekregen dan? En echt allemaal onvoorwaardelijk of heb je een proeftijd? ::)
greetz,  Enrique


fast-one

  • ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 149
Reactie #95 Gepost op: 19 juni 2006, 11:18:48
ik wil graag nog wat toevoegen aan de discussie:

weggebruikers hoeven een voorrangsvoertuig met ogs geen voorrang te verlenen maar moeten deze voor laten gaan.

dit stukje komt uit de sosa leerboek ambulancechauffeur:

artikel 50 rvv 1990 geeft de verplichting aan om voor andere weggebruikers om voorrangsvoertuigen die ingevolge art 29 rvv 1990 genoemde signalen voor te laten gaan.

wat wordt er nu bedoeld met voor laten gaan?
in de toelichting bij artikel 50 in het rvv 1990 vinden we wat dat "voor laten gaan" kan betekenen dat men moet stoppen of snelheid moet minderen of eventueel moet uitwijken naar de rijbaankant.

overige weggebruikers zijn aan bestuurders van een voorrangsvoertuig ondergeschikt.


het komt er dus op neer dat andere weggebruikers je voor moeten laten gaan maar dat men dit moet doen op de rijbaan en dus niet voor een voorrangsvoertuig de berm in moeten schieten of over de stoep moeten gaan rijden etc. dwing je als bestuurder van een voorrangsvoertuig andere bestuurders zulke acties te ondernemen en hierdoor ontstaat een ongeval dan kan de bestuurder van het voorrangsvoertuig te maken krijgen met artikel 5.


Target77

  • Gast
Reactie #96 Gepost op: 19 juni 2006, 11:49:08
Tja...en dan in de praktijk heb je nog altijd te maken met mensen die het helemaal niet nodig vinden om een hulpverleningsvoertuig met OGS voorrang te verlenen en er lekker voor blijven rijden met een slakkengangetje... :-X


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #97 Gepost op: 19 juni 2006, 18:06:10
Tja...en dan in de praktijk heb je nog altijd te maken met mensen die het helemaal niet nodig vinden om een hulpverleningsvoertuig met OGS voorrang te verlenen en er lekker voor blijven rijden met een slakkengangetje... :-X

Ach sommige mensen vinden het nu eenmaal niet nodig om in hun spiegels te kijken en de radio lekker hard laten staan. Ze zien en horen dan niets. Als je dan eindelijk er voorbij kan gaan, zijn ze zeer verbaasd waar die gele  auto ineens vandaan komt. Heb dit vorige week weer eens mee gemaakt op de snelweg.   :-X
En zo maak je dat met regelmaat mee.  :-\


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #98 Gepost op: 19 juni 2006, 23:02:01
Hoeveel heb je gekregen dan? En echt allemaal onvoorwaardelijk of heb je een proeftijd? ::)

Zie PM ::) ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


marick

  • Gast
Reactie #99 Gepost op: 21 juni 2006, 20:50:01
Sinds de oprichting van de post bij ons in de regio (5 jaar geleden) word er met OGS gereden, alle chauffeurs bij ons worden een maand lang ingewerkt. Zij draaien dan hun diensten samen met een collega die ze begeleid in het werk. Daarbij word hun ook geleerd hoe men met OGS zich dient te gedragen in het verkeer en wat de wettelijke bepalingen zijn. Pas daarna gaan ze zelfstandig de weg op. Tevens krijgen ze een antislip cursus.

Bij ons worden gemiddeld per dienst 2 tot 4 ritten met OGS gereden, waarbij je continu op moet letten op het overige verkeer en drie keer moet kijken alvorens je een drukke kruising oversteekt.
Het blijft altijd spannend, zeker tijdens de spit om door het drukke verkeer te moeten rijden, je weet nooit van te voren hoe de andere weggebruiker zich gedraagt en hoe hij/zij reageert op ons. Als je maar altijd voor ogen houdt dat je na het einde van je dienst weer heelhuids naar huis toe wilt dan let je vanzelf wel op of je het goed doet of niet. In de vijf jaar dat er bij ons met OGS rereden word is er tot op heden nog nooit een wagen van ons betrokken bij een ongeval, gelukkig.