Hoi Martien,
Ik ben sinds februari vorig jaar (2002), via mijn (taxi)werkgever, werkzaam als chauffeur bij de cddg (centrale doktersdienst groningen).
In het begin was er veel argwaan vanuit de artsen over het rijden met ogs. Veel durfden er niet echt aan, omdat het "nieuw"was. Je moet je volledig overgevan aan de chauffeur en die volledig vertouwen. Aangezien je elkaar niet kent is dit een redelijk hoge drempel ( denk ik als chauffeur) .
Toen hier de doktersdienst begon, waren er enorm veel zogenoemde a1 ritten. De eerste die ik moest rijden herinner ik me nog goed. Adrenaline spuit door je hele lichaam. Je weet niet wat andere weggebruikers doen.
Tegenwoordig ben ik wat rustiger bij het rijden met ogs. het blijft natuurlijk een spannende bezigheid, omdat het zo onvoorspelbaar is. In de loop van de tijd zijn er afspraken gemaakt met cpa groningen, wanneer wij met ogs rijden en wanneer de arts bepaald dat er een ambu moet rijden. Hierdoor hebben wij veel minder a1 ritten. Dit is volgens mij een goede zaak. een patient is er natuurlijk bij gebaat dat er zsm adacuate hulp aanwezig is. En een ambu kan nu eenmaal meer dan wij, omdat die meer en beter aparatuur aan boord hebben.
Veel mensen weten niet wat ze moeten doen, wanneer een auto met ogs nadert en trappen dan maar vol op de rem. Ik kan je een ding vertellen, je schrikt je een ongeluk als je voor de eerste keer met ogs rijdt en de auto voor je staat plots vol in de ankers. Volgens mij moet er bij rijlessen beter en meer worden ingegaan op het hoe te reageren , als een auto met ogs nadert.