Maar er is een wereld van verschil tussen het zomaar zonder reden van het betreden van een ambassade, of het moeten betreden van een ambassade vanwege brand.
Naja, dat is wat ik bedoel met de opmerking dat het aan het land van de ambassade is hoe men daar op reageert als het gebeurt.
Die wereld van verschil volgt de regels van het gezond boeren verstand, maar dat wil niet zeggen dat het land van de ambassade dat ook gebruikt..
En aangezien dat veel meer te maken heeft met politiek en internationale verhoudingen, en veel minder met hulpverlening, lijkt me dat punt geen discussie voor dit forum.
( Van de andere kant, als er geen hulp geboden wordt, voldoet men ook niet aan de internationale verdragen rond diplomatiek verkeer en ambassades. 😕 )
Maar als leek ga ik er vanuit dat er voor de meeste ambassades gewoon afspraken zijn gemaakt, en omgezet in (hopelijk) werkbare regels voor de praktijk. Vergelijkbaar met de "aanvalsplannen" voor andere objecten, waar ik wel eens over lees in andere topics.
En daarnaast zullen er ook wel scenario's zijn die juist gaan over het zonder toestemming betreden, inclusief wie daar over beslist.
We hebben ten slotte niet voor niks een goed georganiseerde hulpverlening in Nederland.