reanimatieles in het onderwijs

Auteur Topic: reanimatieles in het onderwijs  (gelezen 5245 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Gepost op: 21 april 2015, 19:24:45


problemen los je op door er wat aan te doen


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1 Gepost op: 21 april 2015, 21:38:30
Citaat van: baksteen link=msg=1345352 date=1429637085
http://www.telegraaf.nl/gezondheid/23946077/__Op_iedere_school_les_in_reanimatie__.html

Wat zouden jullie ( instructeurs) hiermee doen ?

Hoe bedoel je dit? Het lijkt mij prima dat dit in het curriculum wordt opgenomen, evenals EHBO, zoals ik in een ander topic heb aangegeven. Het is dan wel de vraag wie al die lessen gaat geven en wie het gaat bekostigen. Externe instructeurs zijn niet gratis. Aan de andere kant zijn 2de en 1ste graad docenten relatief eenvoudig op te leiden tot BLS-AED instructeur.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #2 Gepost op: 22 april 2015, 18:08:39
Citaat van: RemRoof link=msg=1345394 date=1429645110
Hoe bedoel je dit? Het lijkt mij prima dat dit in het curriculum wordt opgenomen, evenals EHBO, zoals ik in een ander topic heb aangegeven. Het is dan wel de vraag wie al die lessen gaat geven en wie het gaat bekostigen. Externe instructeurs zijn niet gratis. Aan de andere kant zijn 2de en 1ste graad docenten relatief eenvoudig op te leiden tot BLS-AED instructeur.

RemRoof

Inderdaad   zal wel goedkope oplossing worden om paar docenten even bij te scholen en lessen te laten geven, weinig affiniteit cq. ervaring met de materie maar goed dat is bij veel andere instructeurs die niet uit de acute zorg komen ook het geval. Het is niet echt betaalbaar om extrene docenten en instructuers de lessen te laten verzorgen en wat betreft de aantallen leerlingen kan dat ook problematisch zijn. Mooi voordeel, 2 jaren na behalen diploma is weer herhaling vereist, kassa voor de reanimatieopleiders........  ::) ???
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #3 Gepost op: 22 april 2015, 18:47:22
Ik bedoel met deze vraag hoe wij, NRR-instructeurs, dit gaan vormgeven.
Het zal vaak in klassikaal verband worden ingeroosterd en dan zie ik het spookbeeld van 15 Little Annies en tekenen bij het kruisje.............
Ga je voor de centen, ga je voor de competentie, ga je voor de "noodzaak" dat de jongelui moeten "snuffelen aan het " reanimeren of vind je het bij voorbaat al een schijnvertoning ?
Voor mij zelf sprekend, ik ga hier niet aan meewerken.
problemen los je op door er wat aan te doen


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #4 Gepost op: 22 april 2015, 19:02:12
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1345624 date=1429718919
Mooi voordeel, 2 jaren na behalen diploma is weer herhaling vereist, kassa voor de reanimatieopleiders........  ::) ???
Volgens mij is het niet zozeer bedoeld om mensen structureel een EHBO diploma te geven en op te leiden voor AED alerts, maar wel dat men in de basis weet wat men moet doen bij een reanimatie, ook als je daar 10 jaar na je (enige) opleiding spontaan mee te maken krijgt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 22 april 2015, 22:10:51
Citaat van: Red link=msg=1345642 date=1429722132
Volgens mij is het niet zozeer bedoeld om mensen structureel een EHBO diploma te geven en op te leiden voor AED alerts, maar wel dat men in de basis weet wat men moet doen bij een reanimatie, ook als je daar 10 jaar na je (enige) opleiding spontaan mee te maken krijgt.

als je daar na 10 jaar na die BLS SED les mee te maken krijgt maak ik me over de adequate uitvoering van die levensreddende vaardigheden weinig illusies...  ben dan al blij dat ze 112 bellen en de patient in zijligging leggen...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #6 Gepost op: 22 april 2015, 22:17:29
Volgens mij geven de MKA centralisten nog (bijna) altijd een spoedcursus reanimatie door de telefoon als mensen bellen voor een reanimatie. Als mensen dan in een ver verleden ooit een keer een cursus hebben gedaan, dan zit dat toch nog ergens in het geheugen opgeslagen. En het instrueren is altijd makkelijker als de beller in een grijs geleden een cursus gevolgd heeft.

En als iedereen die cursus een keer krijgt, tijdens zijn schooljaren, dan heb je ieder jaar sowieso al 180.000 mensen die in dat jaar de opleiding reanimeren hebben gevolgd. Of je die jongeren dan ook effectief wil inzetten voor reanimaties is een andere discussie, maar ze beheersen het dan wel.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #7 Gepost op: 22 april 2015, 23:46:47
In de regio Limburg gebeurt het al op verschillende scholen. Taskforce QRS geeft deze lessen met studenten en artsen en verpleegkundigen die reanimatieinstructeur worden binnen het project (NRR gecertificeerd) en dan voor een vrijwilligersvergoeding BLS-AED lessen geven aan middelbare scholieren (en studenten aan de Universiteit Maastricht).

www.taskforceqrs.nl
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #8 Gepost op: 23 april 2015, 09:22:39
Citaat van: baksteen link=msg=1345640 date=1429721242
Ik bedoel met deze vraag hoe wij, NRR-instructeurs, dit gaan vormgeven.
Het zal vaak in klassikaal verband worden ingeroosterd en dan zie ik het spookbeeld van 15 Little Annies en tekenen bij het kruisje.............
Ga je voor de centen, ga je voor de competentie, ga je voor de "noodzaak" dat de jongelui moeten "snuffelen aan het " reanimeren of vind je het bij voorbaat al een schijnvertoning ?
Voor mij zelf sprekend, ik ga hier niet aan meewerken.

Als jet het klassikaal gaat inroosteren met bijvoorbeeld 24 leerlingen dan heb je dus 4 NRR- instructeurs nodig. Ik zie het spookbeeld niet zo. Wat mij betreft krijgen de leerlingen gewoon een "echte"opleiding met een daarbij behorend certificaat. Uiteindelijk moeten leerlingen op school wat leren en voldoen aan allerlei eindtermen, dus dit kan ook bij reanimatie.

Overigens is Laerdal ook bezg met een project op scholen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #9 Gepost op: 23 april 2015, 12:27:49
Bij ons op school is er ook al EHBO les met reanimatie in groep 7 of 8.