Brandweer in/op brandende schepen

Auteur Topic: Brandweer in/op brandende schepen  (gelezen 77197 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #220 Gepost op: 18 april 2015, 09:10:03
Citaat van: Highfield link=msg=1344234 date=1429261861
Er is in het geval van, zeg, een ladingbrand toch geen enkele reden om aan te nemen dat het normale bedrijf van het schip niet meer werkt? Idem voor een brand in de accomodatie of bij bijvoorbeeld een spuiter aan boord van een tanker ofzo. Ik denk dat je de inzetscenario's van een MIRG team iets te negatief schetst: er zit een behoorlijk gebied tussen een schip dat om externe assistentie vaart en een drijvend wrak zonder functionerend normaal bedrijf. Zoals ik de opzet van het MIRG lees, is het juist de bedoeling om het schip te behouden en in een haven te brengen zodat juist grootscheepse evacuaties en onbeheersbare drijvende fakkel-scenario's vermeden worden.


Bij een beetje ladingbrand ben je al gauw aangewezen op externe brandbluscapaciteit. Mogelijk zal het normale bedrijf nog wel werken maar de algemene dienstpomp samen met de brandbluspomp zullen in de regel niet voldoende capaciteit hebben.
Waar het bij de meeste ladingbranden een zaak is van veel water wordt bij accommodatie en machinekamerbranden inzet binnen vereist dus de weg weten ademlucht en tactiek.
een spuiter aan boord van een tanker ofzo. Spuiters aan boord van tankers met name ammoniaktankers hebben veel slachtoffers ook onder externe hulpverleners gemaakt, dus als bemanning snel het schip verlaten en als blusboot de eerste uren zeker op veilige afstand blijven

Je moet er als MIRG snel bij zijn.
In Japan URAGA CHANNEL, vaarweg naar Yokohama/Tokyo en ook in andere drukke gebieden worden daarom de schepen met gevaarlijke ladingen geescorteerd door een of meerder vaartuigen met brandbluscapaciteit. Dat is daar ruim 50 jaar geleden ingesteld.
Op de Westerschelde is ook enige tijd sprake geweest van begeleiding door RWS vaartuigen met brandbluscapaciteit (300-400m3/h) o.a. de Avesant en de Stuyvesant.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #221 Gepost op: 20 april 2015, 11:14:42
Citaat van: Highfield link=msg=1343984 date=1429166686
Ik neem aan dat schepen in nood niet in de regel moeten terugvallen op noodbrandbluspompen en -energievoorziening. De taak van het MIRG is dus duidelijk: calamiteitenbestrijding. Dat daarbij gebruik gemaakt zal worden van de IMO/SOLAS gecertificeerde middelen aan boord van een hulpbehoevend schip lijkt me dan ook duidelijk gezien de logistieke uitdaging die je, terecht, aanhaalt.

Ook in het Noordzeegebied zijn de zaakjes soms niet zoals het zou moeten zijn.
Een veerboot 700-1000 passagiers die een dienst onderhield tussen Zweden UK en Nederland maakte water waardoor de beide machinekamers blank kwamen te staan en het boordnet uitviel. De noodgenerator, opgesteld direct achter de brug, bleek gezien, de roestvorming in de cilinders, al geruime tijd "vanwege onderhoud" buiten dienst te zijn.
Nederland UK en Zweden zijn niet bepaald de minste landen als het gaat over controle en inspectie, maar dit soort verassingen kunnen voorkomen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Gespecialiseerde brandweerhulp voor passagiersschepen op Noordzee
Vanaf 1 juli 2015 staat een gespecialiseerd brandweerteam uit de regio Rotterdam-Rijnmond onder de naam BroNS-team (Brandweer op de Noordzee pre SAR) klaar voor inzet bij brand aan boord van een ferry- of cruiseschip op de Noordzee. Rijkswaterstaat en de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond tekenden hiervoor gisteren een samenwerkingsovereenkomst.

Steeds meer en steeds grotere ferry- en cruiseschepen doen de havens Amsterdam en Rotterdam aan. Internationale regels verplichten schepen om zelfvoorzienend te zijn op het gebied van brandbestrijding aan boord. Bij brand op zee is snel ingrijpen van groot belang voor de veiligheid van het schip, bemanning en passagiers. Daarmee kan een grootschalige evacuatie van passagiers op zee voorkomen of vertraagd worden. De bemanningsleden van de schepen zijn hiervoor opgeleid en getraind. Om de brand zo snel mogelijk te blussen is soms toch extra versterking nodig van een gespecialiseerd team. Om die reden heeft de minister van Infrastructuur en Milieu besloten om in te zetten op aanvullende hulp voor brandbestrijding op zee.

Het gespecialiseerde brandweerteam dat bestaat uit vijftien personen is vanaf 1 juli 2015 permanent beschikbaar. De teamleden worden door helikopters van de Kustwacht aan boord gebracht en assisteren de scheepsbemanning. De kapitein van een passagiersschip dat op de Noordzee door brand in de problemen komt kan via de Kustwacht het BroNS-team om assistentie vragen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #223 Gepost op: 23 oktober 2015, 20:16:03
Reddingrapporten
         
Brand aan boord binnenvaarttanker
Dordrecht, 23 oktober 2015

Iets voor 12:30 uur ontdekte de bemanning van een binnenvaartschip op het Hollandsch Diep een brand in de machinekamer. Onder begeleiding van reddingboot KBW 1910 is de tanker naar lege steiger in haven Moerdijk gebracht.
De bemanning van het binnenvaartschip had eerst geprobeerd met handblussers het vuur te doven. De brandkleppen waren inmiddels gesloten en ventilatie uitgeschakeld.
Vervolgens is de CO2 blusinstallatie van het schip geactiveerd en doofde het vuur. Door goed en snel handelen van de opvarenden is erger voorkomen.
Het schip werd langszij een andere binnenvaarder vastgemaakt en naar de haven van Moerdijk gebracht.

De KBW 1910 had een bemanningslid afgezet op de tanker die inventariseerde wat er precies aan de hand was. De reddingboot vervoerde ondertussen een brandweerploeg naar het schip.
Tegelijkertijd met de terugkomst van de KBW 1910 kwam ook de Brandweerboot Drimmelen ter plaatse.
Na een controle van de machinekamer werd er actief geventileerd in verband met de rookontwikkeling en de hitte. De Dordtse KNRM vrijwilligers verleenden hierbij assistentie aan de brandweer.
Bij het sein brandmeester zijn de vrijwilligers van de KNRM weer terug naar het boothuis gevaren om nog een paar uur bij hun werkgevers aan de slag te gaan.

https://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/dordrecht/reddingrapporten/brand-aan-boord-binnenvaarttanker-64a5b2b3b3


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #224 Gepost op: 27 oktober 2015, 17:32:17
Informatief artikel over het BRONS brandweer team welke ingezet kan worden op de Noordzee bij brand op veerboten/cruiseschepen:

http://www.kustwacht.nl/sites/default/files/%28WEB%29%20Kustwacht%20op%20Koers%20nr.%203-2015.pdf

 O0


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #225 Gepost op: 1 november 2015, 10:30:09
Citaat van: Doruz link=msg=1380688 date=1445963537
Informatief artikel over het BRONS brandweer team welke ingezet kan worden op de Noordzee bij brand op veerboten/cruiseschepen:

http://www.kustwacht.nl/sites/default/files/%28WEB%29%20Kustwacht%20op%20Koers%20nr.%203-2015.pdf

 O0

De zoveelste papieren tijger ?


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #226 Gepost op: 2 november 2015, 13:13:24
Citaat van: Thor link=msg=1381252 date=1446370209
De zoveelste papieren tijger ?

Ik ben ook benieuwd, zeker met de zeer beperkte helikopter capaciteit.

Bij de grote Kustwacht oefening Guardex kon het Bronsteam niet ingevlogen worden wegens mist...
(http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/denhelder/article27523400.ece)