Vragen over internetfoto's hooligans

Auteur Topic: Vragen over internetfoto's hooligans  (gelezen 2869 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Gepost op: 19 augustus 2005, 11:49:43
Bron: http://www.nu.nl/news.jsp?n=577059&c=50&rss

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) gaat onderzoek doen naar de publicatie op internet van foto's van voetbalsupporters die half april betrokken waren bij de rellen rond de wedstrijd Feyenoord-Ajax.

De onafhankelijke instantie wil van de Rotterdamse politie weten wat de precieze overwegingen zijn geweest om voor dit opsporingsmiddel te kiezen.

Dat heeft een woordvoerder van het CBP vrijdag gezegd. Hij bevestigde daarmee een bericht in De Telegraaf. Volgens het college gaat het nu om de vraag of het middel in verhouding staat tot het doel dat de politie ermee wil bereiken. "Bij die proportionaliteit hebben we enige aarzelingen", aldus de zegsman.

De politie had naar aanleiding van de rellen 250 foto's op internet gezet in de hoop dat de relschoppers herkend en opgespoord konden worden. Op basis daarvan zijn tot nu toe ongeveer honderd mensen aangehouden. Justitie in Rotterdam heeft al ruim veertig relschoppers vervolgd. Ook de politie in Nijmegen heeft inmiddels foto's op internet gezet van verdachten van de rellen die uitbraken op de laatste avond van de Vierdaagse in Nijmegen.

De woordvoerder van het CBP wees erop dat foto's van verdachten in een politieregister zitten dat in principe een gesloten systeem is. De politie mag de foto's op internet publiceren. Maar dit is volgens het college wel een veel zwaarder middel dan het tonen van foto's bij een buurtonderzoek of op televisie, onder meer omdat foto's op internet vaak lang blijven staan en iedereen ze op elk moment van de dag kan bekijken.


Mijn idee: helemaal geen overtreding proportionaliteitsbeginsel. Rellen bij voetbalwedstrijden, met name de ernstige rellen op 17 apil jl., ontwrichten de maatschappij en zorgen voor veel ophef, gevaar voor politiemensen, schade, arbeidsongeschiktheid van politiemensen etc. etc.

Het is nogal wat als een menigte van een paar honderd hooligans vanaf enkele meters afstand massaal stenen gooien naar een handjevol ME'ers. Dan is de kans levensgroot dat er ernstige gewonden vallen binnen de politiegelederen. In mijn ogen hadden die 6 a 7 agenten bij het beroemde bruggetje alle reden om van zich af te schieten.

Ik zie het gooien van een steen nog steeds als een poging tot zware mishandeling c.q. doodslag. In elk geval is het gevaar op letsel levensgroot. Getuige alleen al de vele gewonden die aan politiezijde vielen op 17 april.

In mijn ogen moet meer prioriteit gegeven worden aan de opsporing van verdachten van dit soort feiten en het herstellen van de rechtsorde dan aan het recht op privacy van verdachten van dit soort ongein. Bovendien hebben de verdachten tijd genoeg gehad om zichzelf te melden en bepaalden zij zelf dus de tijdsduur dat hun foto op internet te zien zou zijn.

M.a.w.: wat mij betreft kunnen hooligans en ander tuig dat uit is op ontwrichting van de orde en verwonden van medemensen niet vaak en/of lang genoeg met hun bakkes op tv en internet worden getoond.


Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2005, 23:35:01
100% met je eens....van mij mogen ze nog wel meer proberen om die gasten te pakken....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


112Owolde

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2005, 19:17:28
100% met je eens....van mij mogen ze nog wel meer proberen om die gasten te pakken....

Hier hetzelfde.

Een neef van me kwam ook even voorbij op tv :-X. Is inmiddels bekend bij de politie, maar wat ie krijgt weet ik niet. Heeft geen contact met de famillie meer. Op 1 van die filmpjes zie je ook een agente te paard die zoals ik het kan zien haar dienstwapen trek maar hem weer terug stopt omdat er collega's in de weg staan ofzo.

http://media.putfile.com/Feyenoord---Ajax-17-april-2005-The-Movie
was het filmpje geloof ik


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2005, 20:36:03
na het zien van dit filmpje mogen de ''supporters'' zoals ze zichzelf noemen, blij zijn dat er geen dode zijn gevallen omdat de politie van zich af begon te schieten! dit zou wel degelijk hebben kunnen gebeuren!

Ik vind de nieuwe regel dan ook goed,

voetbalrel bij wedstrijden, vijf jaar geen bezoekende fans meer!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2005, 21:22:20
Pfoeej, die gaan tekeer! En die agente trekt inderdaad haar dienstwapen. Maar als ME'er laten merken in een "interview" dat je bang bent is niet zo'n slimme actie denk ik..

Greetz, Joris
343, never forget.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2005, 21:48:29
Bang wil nog niet zeggen dat je niet kunt functioneren..... Je moet wel een psychopaat zijn als je niet bang wordt als er +100 man op je afkomt terwijl je zelf maar met 7 man bent......  ;)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2005, 22:02:46
Pfoeej, die gaan tekeer! En die agente trekt inderdaad haar dienstwapen. Maar als ME'er laten merken in een "interview" dat je bang bent is niet zo'n slimme actie denk ik..

Greetz, Joris
ME-ers zijn ook mensen onder de uitrusting....

en van mij hoeven ze de criminelen op die video niet onherkenbaar te maken.... ongehoord asociaal gedrag...en de echte lafbekken nog met een capuchon over hun hoofd....bah..wordt er spontaan misselijk van
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2005, 22:21:59
als je dan zo stoer bent om mee te doen, of om te blijven hangen daar, moet je ook niet zeiken als je een klap voor je harses krijgt! laatst was er ook ieman donherkenbaar op tv, die zeurde, hij deed niets, hij kreeg klappen van de ME
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 30 augustus 2005, 22:24:23
zien jullie trouwens hoe die me op dat paard word aangevallen  :-X

en die bedoelen jullie ook zeker die wou schieten?
(als je et aan mij vraagt, zou ze het hebben mogen doen!)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


firemanr

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2005, 23:07:23
Zulke mogen ze gelijk afschieten. Kort maar krachtig.... >:(