O.a. de reddingsbrigades zijn middels verschillende stappen qua materieel voortgekomen uit de vroegere BB. De investeringen in nieuw materieel zijn in principe tbv de inzet bij grootschalige rampen. De huidige inzetten, met name in het "binnenland" vormen eigenlijk bijvangst en zo moet je de inzet scholieren en studenten die het in hun vrije tijd doen. Geen beschikbaarheid overdag, ja in de vakanties, weekend en na school, maar verder niet. eigenlijk ook zien, ze betalen er ook nog eens 50 euro per jaar aan contributie voor
om mee te kunnen doen.
Ze pikken op deze manier binnen de organsiatie wel de nodige vaardigheden op maar 24/7 inzet van RB Nederland ?
Hoe deze scholieren en studenten van jou tijdens een werkelijke en omvangrijke watersnoodramp echt zullen en kunnen gaan functioneren is natuurlijk de grote vraag.
Het interessante is dat er nu 2 uitersten worden geschetst van de Reddingsbrigade met daarbij uitspraken alsof het helemaal het één, óf helemaal het ander zou zijn. Maar volgens mij bestaan beide uitersten, plus alles wat daar tussen zit. Volgens mij is het niet de vraag of een Reddingsbrigade professioneel genoeg kan zijn om dit te kunnen, want die zijn er gewoon. Met overeenkomsten met de Veiligheidsregio en 24/7 beschikbaarheid. Maar er zijn er ook een heleboel die bestaan als afdeling reddingszwemmen van een zwemclub, zonder boot.
Als je dus de vraag stelt: "zijn er Reddingsbrigades die dit zouden kunnen" is het antwoord 'JA''. Als je de vraag stelt: "kan de Reddingsbrigade dit landelijk regelen", dan is het antwoord: "NEE". Sterker nog: de huidige Reddingsbrigades zijn niet gelijk verdeeld over het land, dus er zijn zelfs hele gebieden waar geen Reddingsbrigade is. Het is een grote organisatie met 1 naam en 1 logo, maar ook een hele grote verscheidenheid.
Je opmerking over de BB is volgens mij niet correct: de 1e versie van de Nationele Reddingsvloot kwam wel uit het zelfde potje als de BB: het Nationaal Rampenfonds van MinBZK. Maar vanaf het eerste moment waren de materialen en financiele middelen ondergebracht onder het bestuur van de KNBRD, de voorloper van Reddingsbrigade Nederland.
Als ik naar mijn eigen brigade kijk dan hebben wij een alarmploeg voor 24/7 inzet van 14 man waar geen enkele student of scholier bij zit, maar gewoon ondernemers, IT'ers, vrachtwagenchauffeurs, die dit met hart en ziel én veel ervaring doen. Volgens mij een prima team voor zoekacties of bij grotere calamiteiten. Niet ter vervanging van het duikteam (wat we hier nog wel hebben), maar gewoon als snelle bijstand bij opschaling.
Maar ik weet ook heel goed dat je vanuit Den Bosch niet heel landelijk dekt...