Bij een echt grote watersnoodramp zal de eerste slag worden geslagen door de KNRM de bemanningen naar behoefte aangevuld met mensen die lokaal in het rampgebied goed bekend zijn.
KNRM "Zeewaardige" vaartuigen, uitstekende communicatie mogelijkheden, accommodatie,denk aan minder plezierige weersomstandigheden en meerdere dagen inzet qua brandstof,water en voedsel.
Als je kijkt naar de voorspellingen vwb de mogelijke aantallen slachtoffers zal er wel binnen korte tijd het nodige moeten aanrukken uit Nederland en mogelijk uit Duitsland (het Noorden) en Belgie (het Zuiden).
Dus vervolgens aangevuld met een breed scala aan hulpverleners,overheidsvaartuigen en particulieren.
Hospitaal vaartuigen zoals de "Henry Dunant", daar is dat schip tenslotte ook voor ontworpen, mogelijk aangevuld met grotere Rijncruise schepen etc. zullen in de buurt van het rampgebied verschijnen voor de eerste opvang in de buurt.
Thor, ik waardeer jouw bijdrage op dit forum ten zeerste, maar blijf het apart vinden dat je alles vanuit een 'zeebril' bekijkt. De kans op een watersnoodramp in NL door buiten hun oevers tredende rivieren (dijkdoorbraak) is vele malen groter dan een overstroming vanuit zee. Als in Limburg, Brabant of Gelderland een polder volloopt, dan is het door jou geschetste scenario niet echt realistisch!? Hoe komen die 'zeewaardige' vaartuigen daar? Ik zie ze via een zeehaven en over de grote rivieren nog wel in de buurt komen, maar dan? Til je ze met een kraan over de dijk? Of varen ze door het gat dat is ontstaan naar binnen? En de Henry Dunant ook? Je hebt dan een soort 'bak' (bv. de Bommelerwaard) van vele vierkante kilometers met 1-2 water meterdiepte en vele obstakels. Rondom die 'bak' is overal nog droog land. De evacuatie van Rivierenland (1995) gebeurde ook naar alle kanten, niet naar 1 punt. Mensen gaan van binnen naar buiten, in een grote cirkel.
Volgens mij wil je in zo'n gebied vooral heel veel kleine bootjes die van de kern naar buiten toe evacueren, waarbij je verder naar buiten toe steeds grotere boten gebruikt waarop wordt overgestapt. Dit zou KNRM kunnen zijn, maar bv ook genie (pontons) of gewoon duwbakken.
Als een vestingstadje als Zaltbommel onder water staat (=realistisch) kom je helemaal nergens met een KNRM-boot, zelfs niet met het kleinste model. En dan heb ik het nog niet eens over de jet-aandrijving die ze nu volop gebruiken. Die is volkomen kansloos in een overstroomd gebied vol met drijvende rommel...
Volgens mij is de Reddingsbrigade een belangrijk onderdeel van de structuur zoals we die in NL kennen voor watersnoodrampen. Groter is echt niet altijd beter.
Maar om even terug on-topic te gaan met het antwoord van Peter71 : het blijft een lokale afweging, want er zijn 175 verschillende Reddingsbrigades. En dat maakt het meteen lastig, want de Brandweer denkt en werkt regionaal en hebben moeite om lokaal af te wijken...