De vrijwillige reddingsbrigade gaat zoals ik nu op het forum lees veel te veel hooi op zijn vork willen nemen.
Triage, zuurstof toedienen en nu ook duiken.
Ik ken de vrijwillige reddingsbrigade als enthousiaste tieners, twintigers die op het strand en langs het water bivakkeren als ze vrij zijn van school, dus na schooltijd en in het weekend. Op een enkele betaalde reddingsbrigade na.
Heel goed dat ze er zijn voor de opvang van de kinderen op recreatie plassen en stranden, tevens goed voor de waarschuwende rol van deze enthousiaste mensen, ook goed dat ze een reddende hand kunnen bieden, dus op dat vlak niets dan lof, maar ik denk dat het daar bij blijft.
Er zullen best wat uitzonderingen zijn, maar er is nog niemand van de reddingsbrigade geweest die dit beeld kan veranderen, dus schoenmaker blijf bij je leest zou ik zeggen.
Duiken is sowieso van een andere orde.
Wel ben ik mijzelf er van bewust dat het duiken steeds lastiger wordt met alle regels en verplichtingen, met als gevolg kosten verhoging en het lastig werven van geschikte duikers.
Gemeenten en brandweren zullen keuzes moeten maken, met eerlijke cijfers en kosten plaatjes.