Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran

Auteur Topic: Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran  (gelezen 691907 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Jep de extra binnenspiegel zit er in, evenals een extra spiegel op beide buitenspiegels. Over die laatste zijn collega's op ons team erg positief, de bijrijder kan zo meer 'meekijken'.
De binnenspiegel wordt door de lange collega's wel als vervelend ervaren, schijnt voor hen precies in het gezichtsveld te zitten. Ik heb er geen last van als klein mannetje  :P

Toch ook nog even wat positieve dingen benoemen na wat kilometers gemaakt te hebben afgelopen dagen:

- De auto zit heerlijk, ook voor lange collega's. Voldoende ruimte
- Er zitten verlengde gordelhouders in, top
- De bediening van O&G is eenvoudig en kan ook gedimd worden
- De auto is fel en heeft een hoge topsnelheid (heb uit betrouwbare bron begrepen dat hij geijkt 220+ rijdt)
- Ondanks dat de auto 5 cm lager is als de Touran rijdt hij prima over drempels en hobbels, de vering is goed.

Los van de opstartproblemen - want zo zie ik het maar even - is het enige 'negatieve' de ruimte achterin + kofferbak. Als ze wat kleine aanpassingen doen zoals klemmen/houders bovenop de ladekast voor veel gebruikt materiaal én een iets andere indeling van de onderste bakken denk ik dat het prima is.
De andere kant is dat we nu gewoon kritisch moeten kijken naar alle zooi die je meesleept, is dat nou ook echt allemaal nodig?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
De andere kant is dat we nu gewoon kritisch moeten kijken naar alle zooi die je meesleept, is dat nou ook echt allemaal nodig?
Kom met enige regelmaat nog steeds dingen tegen waarvan ik niet eens wist dat we ze al die tijd achterin hadden liggen  e050


Rojasi

  • Operationeel Specialist A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Ik had van de week de PVRT en sprak met de instructeur over de nieuwe Mercedes B-klasse. Hij had er al in gezeten en vond vooral de ruimte op de achterbank en de kofferbak erg beperkt.

Voor de rest was hij wel te spreken! Ben benieuwd wat de eigen ervaringen aan worden :).
Politiekunde, integrale veiligheidskunde, manschap A (niet meer actief)




braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 284
En ze zijn er! Waarschijnlijk volgende week op de weg te zien.



Eerste ervaringen:

+ Zit prima, verhoogde gordelspanners
+ Ziet er gelikt uit, stuk sportiever dan de Touran
+ Signalering stuk feller dan ik had verwacht (al moet ik wel zeggen dat het schemerig was)
+ Bediening van de signalering is eenvoudig, duidelijk aangegeven

- Achterin is de ruimte beperkt, zeker grotere verdachtes vervoeren wordt lastig
- Kofferbakruimte een stuk kleiner, lades kleiner (minder diep)
- De sirene gaat een stuk 'trager' dan die van de Touran
- De sirene maakt altijd zn 'riedeltje' af. Voorheen kon je best even een seconde de sirene aandoen als attentie, hier gaat ie minimaal een X aantal seconden aan. Ook als je hem uitzet, maakt ie eerst zn riedeltje af voordat ie daadwerkelijk uitgaat.

Nog niet echt mee gereden, maar ben tot nu toe wel positief.

Gisteren 1 b klasse zien rijden op de a58 thv Etten-Leur, kwam vanuit Breda. 20 meter voorbij mij werd O&G uit gezet en wat mij opviel was dat de blauwe lichten nog ruim 2 seconden op blauw bleef hangen aan de rechterkant.


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Vandaag is er een instructievideo geplaatst op intranet waarin een collega uitleg geeft over verschillende functies van de Mercedes B klasse. O.a. het gebruik van het motorloopsysteem wat we al kennen vanuit de Tourans.

Wat me opviel in deze filmpjes was dat het opeens heel omslachtig lijkt om deze functies in te schakelen in de Mercedes. Dit komt misschien door de wijze van uitleg in de video maar het viel me ook op dat bepaalde knoppen of hendels (versnellingspookje/handrem etc.) zodanig zijn geplaatst in en rond het dashboard dat de daadwerkelijke handeling om een functie in te schakelen langer duurt dan in de huidige Tourans. In de Tourans zijn knoppen en hendels toch wat logischer geplaatst.

Misschien kan iemand toelichten hoe het in de praktijk werkt? Of het net zo omslachtig werkt als dat het lijkt...
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


Citroen

  • Nationale Politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • Better safe than sorry
Vandaag is er een instructievideo geplaatst op intranet waarin een collega uitleg geeft over verschillende functies van de Mercedes B klasse. O.a. het gebruik van het motorloopsysteem wat we al kennen vanuit de Tourans.

Wat me opviel in deze filmpjes was dat het opeens heel omslachtig lijkt om deze functies in te schakelen in de Mercedes. Dit komt misschien door de wijze van uitleg in de video maar het viel me ook op dat bepaalde knoppen of hendels (versnellingspookje/handrem etc.) zodanig zijn geplaatst in en rond het dashboard dat de daadwerkelijke handeling om een functie in te schakelen langer duurt dan in de huidige Tourans. In de Tourans zijn knoppen en hendels toch wat logischer geplaatst.

Misschien kan iemand toelichten hoe het in de praktijk werkt? Of het net zo omslachtig werkt als dat het lijkt...

In principe kan je al twee stappen wegdenken, want normaliter staat het bedieningspaneel van O&G etc. al ingeschakeld en staat het start/stop systeem ook al uit.
Verschil blijft dan alleen dat je de rem ingedrukt houdt, terwijl dit bij de Touran niet het geval was.

Het is vooral een kwestie van gewenning vind ik. En daarbij; dat verhaal over de accu in combinatie met signalering lijkt me grote onzin, het is allemaal energiezuinig dus bij een afzetting of een ander gemiddeld incident hoef je de motorloop niet te gebruiken t.b.v. de accu lijkt mij.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit gelinkt worden aan welke organisatie dan ook.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Ik worstelde met de Touran altijd met de motorloop omdat mijn voet onbewust nog op de rem stond, dus ik denk dat ik er wel uit ga komen..

De lege accu loopt ook wel los. Zeker omdat er, als het net zoals bij de Touran is, een tweede accu in zit waar alle apparatuur aan gekoppeld is. Als die leeg raakt schakelt het systeem zich uit om te voorkomen dat je daarna niet meer kan starten. Bovendien verbruikt LED nou niet zo super veel. Wel is het beter voor de motor om na een flinke rit de boel eventjes draaiende te houden. Gaat je turbo ook weer wat langer mee :P
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Leuk gedaan dat filmpje intern. Ik ben erg benieuwd of het nou daadwerkelijk een verbetering is t.o.v. de Touran. Qua looks vind ik het in ieder geval geen verbetering, wat een lelijk hok zeg. e050
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Leuk gedaan dat filmpje intern. Ik ben erg benieuwd of het nou daadwerkelijk een verbetering is t.o.v. de Touran. Qua looks vind ik het in ieder geval geen verbetering, wat een lelijk hok zeg. e050

Inderdaad..... hij schijnt wel behoorlijk sneller te zijn.
Overigens snap ik écht niet dat er geen reservewiel meer in ligt... de wachtrij bij de ANWB duurt net zo lang als zelf wisselen....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !