Een prius als politievoertuig lijkt mij geen goed idee. Ik heb niet in de prius + gereden maar ik gok zomaar dat dat niet zoveel scheelt met de gewone prius qua rij eigenschappen. Mijn vader heeft de afgelopen 4 jaar in de prius gereden (geen plug in), een prima comfortabele auto, daar niet van. Ook super betrouwbaar. Na 160.000 km in 4 jaar geen enkele storing gehad, en door het regeneratief remmen zelfs nog geen remschijven hoeven vervangen.
Het grote nadeel is de wegligging en het weggedrag in bochten, helt de koets behoorlijk over in de bocht, uiteraard snel onderstuur en weinig gevoel in het stuur. Als je hier een potje mee moet gaan sturen als agent word je niet heel erg vrolijk denk ik...
Buiten dat om zit je met een accupakket, de prius leverde 140 pk, waarvan 100 door de brandstofmotor en de rest van de elektromotoren. Wat er gebeurd bij vaak en hevig accelereren is dat het accupakket leeg raakt en de auto dus geen 140 pk meer kan leveren...
Sinds oktober rijden wij een golf 7 1.6 TDI Bluemotion, de wegligging is beter, ook bij hogere snelheid, en het onderstuur blijft in de bocht langer weg (mede door het XDS sper). Ik snap daarom ook heel goed dat golf variant hier ook een aantal keer is aangedragen!
Seat zie ik niet veel voorbij komen, terwijl de leon toch een goede rijeigenschappen heeft, deelt hetzelfde platform met de golf en de A3 (MQB). Zijn er negatieve ervaringen met seat's? Kunnen ze het politie werk niet aan?