Ik dacht dat jij VW fan was
Dat ben ik ook, maar ik ga niet van mijn persoonlijk gevoel uit bij een keuze van mijn voertuigen.
Als ik ga kijken voor een voertuig dan kijk ik naar zijn eigenschappen en daarna pas naar de kostprijs. Voor mijn werk is namelijk een Scania of DAF net zo geschikt en qua kwaliteit scheelt het elkaar bijna niets. Maar in de prijs scheelde het wel degelijk zo is de Scania ongeveer 8100 duurder voor alleen het chassis en de DAF 7300 en dat zijn toch harde euro's.
Ik zeg niet dat de VW niet goed is voor het politiewerk in NL, maar ik zeg wel dat de aanbesteding zoals hij is uitgevraagd in VW niet de juiste partner heeft als het gaat om het totaal pakket. Wel het goedkoopste maar niet qua product.
En laten we eerlijk zijn, er zijn genoeg topics waar ook de blauwe tak het hier helemaal mee eens is.
Dat komt omdat BMW het als reclame ziet wanneer de politie in hun voertuigen rijden. BMW geeft de politie daarom enorme kortingen op hun voertuigen. BMW is zelfs bereid geweest verlies te maken op de verkoop van Politie BMW's. Zij leven in de veronderstelling dat zij het verlies goed kunnen maken in de extra verkoop.
De kans is groot dat ook de Nederlandse politie forse kortingen op BMW's kan krijgen. Je moet er dan ook niet raar van op kijken als een snelle zoals in NRW of Bayern ineens net zo goed te betalen is als de Touran.
BMW heeft juist helemaal niet mee gedaan aan de aanbesteding omdat de voertuigen zo goedkoop zouden moeten worden weggegeven dat er helemaal geen winst in te zien is door de nevenverkoop aan particulieren. Zelfde reden heeft Mercedes bij de derde verandering van de aanbesteding destijds zich teruggetrokken.
Dat zuid europese landen de wat goedkopere merken rijden is niet meteen terug te herleiden dat die dan goed zouden zijn. Als daar de lat lager ligt en het budget minder ver rijkt of dat daar juist minder prio aan gegeven wordt kom je al snel bij franse of goedkopere italiaanse voertuigen uit.
Maar er is ook niet gelijk aan terug te leiden dat ze niet voldoen. En laten we eerlijk zijn, waarom zijn de nieuwe Volvo's aangeschaft? Omdat ook de Tourans niet altijd voldoen.
Dat de lat lager ligt als in Nederland is ook onzin, ik heb twee jaar geleden een ritje mogen mee rijden onder A1 in Italië en ik kan je verzekeren dat die alfa's beter op de weg liggen als onze Tourans.
Enige wat ik zeg is dat we persoonlijke smaak niet moeten laten meewegen in wat voor een voertuig er komt. Als we dat doen dan kies je nooit met het verstand.