bamboe breuk

Auteur Topic: bamboe breuk  (gelezen 8669 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2005, 17:29:53
Anne het is toch goed wat je gedaan hebt.
Je kunt niet in de arm kijken en dus niet gezien dat er een breukje zit.
Ik zou hetzelfde gedaan hebben denk ik ,dus voel je niet schuldig ;).

Zo heb ik een keer een man bij me gehad tijdens een volleybal toernooi. Die kwam ook bij me met heb je iets om te koelen dus ik enkele test/bewegingen laten doen en hem iets te koelen gegeven met de mededeling dat ie maar beter niet meer mee kon doen met spelen.
Hij kon ook alles nog bewegen en gaf verder geen pijn aan.  Later kwam hij terug dat het toch wel pijn begon te doen dus ik nog eens diezelfde tests gedaan/ bewegingen laten maken en toen gaf hij wel pijn aan.
Ik vertrouwde het toen niet dus ik heb hem toen ook ingestuurd kwam hij later terug met een gipsarm :-\ arm breuk dus. :-X

We hebben zoals SEH zustertje zegt geen rontgen ogen. ;)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2005, 18:50:13
We hebben zoals SEH zustertje zegt geen rontgen ogen. ;)

Nee gelukkig niet hoor, we zouden er maar saai uitzien als we iedereen als op een rontgenfoto zouden zien :-)

Het blijft natuurlijk wel zaak om verantwoorde EHBO te verlenen, als je het niet vertrouwd of je weet niet hoe het te onderzoeken, zeg dan of dat je het niet weet (en laat de verantwoording bij de patient), of verwijs ze door naar de huisarts, zeggen dat het niets is kan natuurlijk verkeerd uitpakken en je hebt over het algemeen ook niet de middelen om die conclusie te onderbouwen.
Maar ja iedereen voor alle zekerheid doorsturen is ook weer te veel van het goede.

Misschien iets voor een nieuwe topic, wanneer verwijs ik als ehbo'er iemand met klachten van het bewegingsapparaat door naar de huisarts/SEH ?
Mag ik bij iemand met klachten van de schouder voorzichtig de arm in alle ricjhtingen laten bewegen omtebepalen of er beperkingen pijn is ?

Wie doet er een gooi ?
Ik maak wel een nieuw topic aan
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Paul SEH

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 22 augustus 2005, 00:38:06
Hier is een mooi voorbeeld van een greenstick fractuur.

Zien we op de SEH bijna dagelijks.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #13 Gepost op: 22 augustus 2005, 10:01:22
Kinderen zijn inderdaad ontzettend goed in misleiden.
De pijngrens kan ook enorm hoog liggen.
Als een kind geen pijn aangeeft kun je er als EHV-er weinig mee.
Het is enige is dat je obv de situatie van het ongeval doorverwijst naar arts/seh.


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #14 Gepost op: 22 augustus 2005, 10:03:53
en toch voel ik me schuldig dat dat jongetje waarschijnlijk heel de dag met extra pijn heeft rond gelopen  :-[ :-[ :-[ :-[
flappus  niet elke verandering is een verbetering


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #15 Gepost op: 22 augustus 2005, 10:30:53
Niet doen hoor!


pros

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
    • ambulancecentrum
Reactie #16 Gepost op: 22 augustus 2005, 14:47:34
en toch voel ik me schuldig dat dat jongetje waarschijnlijk heel de dag met extra pijn heeft rond gelopen  :-[ :-[ :-[ :-[

is echt niet nodig  ;). Kinderen zijn zowiezo al veel moeilijker te beoordelen.
Degene die zegt nog nooit iets verkeerd ingeschat te hebben heeft volgens mij weinig ervaring.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #17 Gepost op: 22 augustus 2005, 14:59:22
Mee eens hoor, er is toch niets serieus mis gegaan ?
Een beetje pijn overleven we allemaal wel hoor, dit kun je niet weten en je kunt ook niet iedereen met een beetje pijn naar de HAP/SEH sturen.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #18 Gepost op: 22 augustus 2005, 15:03:58
is echt niet nodig  ;). Kinderen zijn zowiezo al veel moeilijker te beoordelen.
Degene die zegt nog nooit iets verkeerd ingeschat te hebben heeft volgens mij weinig ervaring.

ja je hebt wel gelijk.

voor mijn gevoel moet altijd alles 100% gaan en anders ben ik boos opmezelf  :-[
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #19 Gepost op: 22 augustus 2005, 16:24:31

ja je hebt wel gelijk.

voor mijn gevoel moet altijd alles 100% gaan en anders ben ik boos opmezelf  :-[

oei dan maak je het jezelf wel erg moeilijk hoor, en je omgeving ook als je weer eens boos bent  ;)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources