Dat sabotage per definitie door een buitenstaander moet gebeuren is Van Dale niet met je eens, maar dat zijn maar woorden. Belangrijker is het antwoord op je tweede vraag: in deze zaak wordt alleen de bestuurder/bediener vervolgd. Al eerder heeft het OM besloten geen aanleiding te zien om de organisatie van het evenement of de werkgever van de verdachte te vervolgen. Gezien de 'onklaarmakingen' en kennelijke onvoorzichtigheid en onbevoegheid die ze gevonden hebben zou ik niet graag in zijn schoenen staan.
Als bestuurder / bediener van voertuigen ben je ten allen tijden zelf verantwoordelijk voor de staat van je voertuig en het houden aan de veiligheidsvoorschriften. Eerder in dit topic is al aangegeven dat de eigenaar nadrukkelijk had aangegeven dat de hoogwerker slechts ingezet mocht worden ten behoeve van op en afbouw werkzaamheden van het evenement !!
Daar heeft de bestuurder zich kennelijk niet aangehouden en heeft tegen de uitdrukkelijke mededeling van de eigenaar het voertuig ingezet voor personen vervoer. Tel daar bij op dat de bestuurder tegen de veiligheidsvoorschriften van de fabrikant meer personen / gewicht heeft verplaatst dan waarvoor het voertuig is ontworpen / gekeurd.
Buiten het onklaar maken van beveiligingen zijn dat al twee zaken die het voor de bestuurder erg lastig gaan maken én het onmogelijk maken om de eigenaar / werkgever te vervolgen immers ook zonder de beveiligingen zou het voertuig normaal gefunctioneerd hebben als aan de veiligheidsvoorschriften ten aanzien van het maximaal aantal personen / gewicht was voldaan sterker als de bestuurder de mededeling van de eigenaar had gerespecteerd hadden er nimmer personen in het bakje gestaan.
In mijn optiek is het onklaar maken of overbruggen van beveiligingen niet speciaal aan te rekenen aan de eigenaar doch ook niet aan de bestuurder, het is niet bekent (althans niet publiekelijk) of de zaken onklaar / overbrugt zijn door de bestuurder, hooguit kan de bestuurder verweten worden zijn voertuig niet te hebben gecontroleerd voor gebruik maar, welke bestuurder doet dat wel voor hij aan het werk gaat....??
Natuurlijk is het zo dat wanneer de beveiligingen normaal gefunctioneerd zouden hebben de overbelasting en dus het ongeval niet plaats hadden kunnen vinden door een stokje voor de handeling van de bestuurder te steken maar, als de bestuurder zich aan de afspraken en voorschriften zou hebben gehouden dan hadden de (onklaar gemaakte) beveiliging nooit in hoeven grijpen en wellicht zou het zelfde voertuig dan tot de dag van vandaag zonder beveiliging hebben gereden (had bij een keuring wel boven water gekomen)
Wat betreft sabotage, dat betreft het bewust onklaar maken van iets en kan dus door elk persoon worden gedaan, door de eigenaar, de bestuurder maar ook door een bezoeker of medewerker van evenement.