@Gilles.
Volgens kenners uit de buurt is het daar zandgrond en heeft van Welzen in de regel zeer ervaren personeel.
Het moet allemaal wel heel plotseling en snel zijn gegaan want anders, als je onder die bak staat, kun je meestal nog wel wegkomen.
Middels die ene summiere foto(omroepgelderland),waarop dat ding nog op de kop staat, krijg je de indruk dat de giek over de volle lengte hoog was uitgeschoven. Als je dan met volledige lengte giek gaat aftoppen met een behoorlijke last in de bak wordt het moment steeds groter en kun je gaan maar dat je dan achter plotseling los komt en heel snel voorover kiept ?
Als het kritieke moment bereikt wordt, ongeacht de gemaakte beweging, zullen alle functie's staken. Alleen de functies die het kritische moment niet negatief beinvloeden kunnen vervolgens bediend worden, uitschuiven of af / optoppen kan dus niet meer en de enige beweging die nog gemaakt zou kunnen worden is dus inschuiven van de giek. Zelfs de meest simpele hoogwerker heeft dergelijke beveiligingen (mits de functie als hoogwerker ook is aangegeven) een schaarhoogwerker zal bijvoorbeeld bij een bepaalde schuinstand ook niet omhoog willen. Daarnaast is het voor voertuigen (muv kranen) die naast andere functies ook als hoogwerker KUNNEN dienen een verplichting om in de manschappen bak de functies te kunnen bedienen (muv rijden van het voertuig) Dient de manschappenbak gekeurd te zijn voor personen vervoer en dient de maximale werklast te zijn aangegeven alsmede het maximaal aantal te vervoeren personen.
Alle speculaasjes over de toedracht zijn dus mijns inziens overbodig zelfs al lijkt het aan de hand van foto's en verhalen duidelijk dat er niet aan de geldende regelgeving is gehouden we zijn er (gelukkig) geen van allen bij geweest.
Dat de organisatie een vergunning had voor het gebruik van de hoogwerker is op zich al lovenswaardig (ook al is het helemaal mis gegaan) want in veel gevallen is dit niet nodig, heb zelf eens iets soortgelijks gedaan met een mobiele kraan en zelfs bij herhaaldelijke navraag bij gemeente EN de VRNHN / GHOR was er geen vergunning nodig. Er werd gewoon gesteld dat het de verantwoording van de organisator EN de eigenaar van de machine is in ons geval een gerenommeerd kraanbedrijf met alle keuringen en communicatie middelen maar dat is een blijft geen garantie dat er niets mis kan gaan.
Verder denk ik dat het voor de hulpverlening in basis weinig uitmaakt met welk soort voertuig het ongeluk is gebeurd wat voor de HV van belang is is denk ik vooral de hoogte en het aantal slachtoffers en hun toestand / leeftijden.
Tot slot wens ik alle betrokkenen sterkte bij de verwerking van de gevolgen.