Wout, ik denk dat het geen kwestie is van durven maar meer van mogen, n.a.v. de vergunning en de omstandigheden
Daar zit, plat gezegd, precies het gelul, er is geen wetgeving die het gebruik van hoogwerkers voor evenementen verbied althans niet landelijk. Ook het verplicht melden welke onderdelen in het evenement aanwezig zijn is geen landelijke regelgeving. Ik denk dat iedereen die aangeeft dat er een meldplicht is voor dergelijke "attracties" de grootste vergissing maakt die veel vergunning verleners ook maken en waardoor we telkens weer op onze platte snufferd gaan met ongelukken, kijk naar dit ongeluk of naar de kraan die omduvelde in Nieuwegein of de monstertruck in Winterswijk keer op keer gaan we onderuit en keer op keer roept iedereen "de vergunning vermelde het niet" en keer op keer wordt er geen lering getrokken uit de ongevallen en het "gebrek" in de vergunning verlening blijft gewoon lekker bestaan !!!
Nogmaals ik heb het zelf ook gedaan en ben door geen enkele partij binnen de vergunning verlening van het evenement een stro breed in de weg gelegd alles was "mijn pakkie an" niets van beoordeling door een adviserend orgaan, niets van beoordeling door de vergunning verlener !!!
En misschien heel dom maar met de juiste maatregelen zou ik er geen probleem mee hebben e.e.a. zo weer te doen. Misschien omdat ik zelf met regelmaat met kranen werk en weet waar ik op moet letten en wat veilig EN veiligheid betekent. dus meerdere zones voor je uberhaupt in de buurt van de manschappenbak kunt komen, ruime afzetting rond de kraan, maximaal aantal personen in de manschappenbak, communicatie middelen maar zeker ook de keuringen die op de spullen behoren te zitten verplichting van val beveiliging en noem ze verder maar op.
En ik weet heel zeker dat er ook dan weer geen vergunning verlener of adviserende partij me een stro breed in de weg zal liggen en dat er wederom geen enkele vermelding in de vergunning zal staan.
Alle onderdelen van een evenement dienen vermeld te worden in de evenementenvergunning en getoetst te worden aan diverse criteria. IN dit geval stond de hoogwerker niet vermeld, dus maakte hij geen onderdeel uit van de vergunning. Overigens, wel een vermelding was slechts een formaliteit geweest en had dit ongeval natuurlijk niet voorkomen.
Ook jij gaat onderuit er is geen landelijke verplichting het is aan de verstrekken van de vergunning welke zaken er in de vergunning worden opgenomen !!! Hierdoor ontstaat een wirwar aan verschillende inzichten, regeltjes en verplichtingen omdat er geen eenduidig beleid is.
Je kan tien vergunningen afgeven, maar uiteindelijk is zo'n machine niet gebouwd als kermisattractie, is dat niet simpelweg de grootste fout hier?
Als alle keuring aanwezig zijn waardoor het apparaat voor "personen vervoer" geschikt is kun je hem dus wel degelijk inzetten als "kermisattractie" dit kan alleen middels de evenementen vergunning verboden worden maar daar ontbreekt dus de landelijke regelgeving voor als een gemeente een meldplicht heeft voor deze inzetten van een apparaat dan heeft de gemeente ook regelgeving ten aanzien van die inzet en die kan ook betekenen dat het niet toegestaan wordt. Als de gemeente geen meldplicht heeft dan kun je er vergif op in nemen dat er ook geen eisen gesteld kunnen worden.
Vraag gewoon maar eens voor de grap bij een aantal gemeenten op waaraan de aanvraag van een evenementen vergunning moet voldoen en welke info je dient te verstrekken, advies daarbij, leg een AED klaar je zult hem nodig hebben!