Casus: wat zouden jullie doen?

Auteur Topic: Casus: wat zouden jullie doen?  (gelezen 8522 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1991

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #20 Gepost op: 3 mei 2015, 21:12:38
Laten we dan maar beginnen met wat er in een EHBO set moet voor een danszaal naar jullie mening...
Drink water!

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #21 Gepost op: 3 mei 2015, 21:15:02
Citaat van: Wouter1991 link=msg=1347807 date=1430679465
@ Golly: 112 zal ik nu voortaan als eerste doen. Het was me nooit eerder gebeurd dus handelde regelijk uit stess. Ik snap je punt van druk aanbrengen, maar het waren er zoveel, hoe had ik dit dan moeten doen? Ik had maar 2 rollen windsel, een mitella, wat pleisters, een snelverband, een schaar en handschoenen.

Veel wondjes zullen oppervlakkig zijn geweest, en wellicht 1 of 2 diepere die wat meer bloeden, dan kun je je daar op richten.
Arm omhoog houden, 112 bellen en even kijken wat de ernstigste wonden zijn, daar begin je mee. Tenzij er een (slag)ader door is gegaan (dat weet je meteen) kun je best even de rust pakken om een plan van aanpak te maken. 5-6 liter bloed kan een heel groot oppervlak bedekken, en een theekopje ook al. Ziet er erg uit, maar valt nog reuze mee.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 3 mei 2015, 21:15:49
Citaat van: Wouter1991 link=msg=1347813 date=1430680358
Laten we dan maar beginnen met wat er in een EHBO set moet voor een danszaal naar jullie mening...
Blarenprikker.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 3 mei 2015, 21:33:56
Skechers. ::)

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 3 mei 2015, 21:52:32
Citaat van: Wouter1991 link=msg=1347813 date=1430680358

Vooral géén tourniquet..

@ pleegje: Dus heb ik de rest van de studenten naar de ruimte naar de onze laten gaan... En onder tussen het bloed laten stromen?
Je hebt volgens mij maar 5 a 6 liter bloed toch? Dat lijkt me na 10 min uitstomen wel op.
Eigenlijk zou ik het wel waarderen als ik wat fatsoenlijke feedback kreeg in plaats van dit geneuzel.
Geef me dan iets wat ik moet doen als zo iets weer gebeurd.

@ Golly: 112 zal ik nu voortaan als eerste doen. Het was me nooit eerder gebeurd dus handelde regelijk uit stess. Ik snap je punt van druk aanbrengen, maar het waren er zoveel, hoe had ik dit dan moeten doen? Ik had maar 2 rollen windsel, een mitella, wat pleisters, een snelverband, een schaar en handschoenen.

Als ik het zo hoor viel het allemaal wel mee en is het probleem vooral het gebrek aan rust. Om eerlijk te zijn, als ik aanwezig was geweest had je ook op de gang gemogen.

specialagent112

• Forum gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 3 mei 2015, 21:53:26
Citaat van: Red link=msg=1347808 date=1430679488
Dit klinkt ook respectvol richting het slachtoffer. Als ik het slachtoffer was geweest, dan had je met me mee gekund naar de eerste hulp, een beetje op een hoofd gaan zitten kalken...  :-X

En toch word het aangeraden wanneer je een tourniquet aanlegt de tijd te noteren...  Op het voorhoofd de tijd noteren is een prima optie wanneer je in een heel chaotische omgeving zit, Te denken aan een ramp.... Ook al is dat hier niet het geval geweest  ::)... ze weten in ieder geval wanneer de tourniquet is aangelegd...

Verder heb je iemand geholpen op een manier die jij op dat moment goed achte... Er hadden inderdaad dingen anders gekund, dat is je nu wel duidelijk gemaakt... Maar je hebt in ieder geval iets gedaan, dat is het belangrijkst.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 3 mei 2015, 22:02:51
Citaat van: specialagent112 link=msg=1347820 date=1430682806
En toch word het aangeraden wanneer je een tourniquet aanlegt de tijd te noteren...  Op het voorhoofd de tijd noteren is een prima optie wanneer je in een heel chaotische omgeving zit, Te denken aan een ramp.... Ook al is dat hier niet het geval geweest  ::)... ze weten in ieder geval wanneer de tourniquet is aangelegd...

We hebben het hier over een meisje met wonden op de arm, tijdens een dansles, in een klaslokaal, waarbij een tourniquet wel het laatste is waar je aan moet denken.

Mocht je toch iets willen noteren.. doe het dan gewoon op het verband  ;)

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 3 mei 2015, 22:04:54
Of ga gewoon met het slachtoffer mee naar het ziekenhuis.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #28 Gepost op: 4 mei 2015, 01:02:58
@ pleegje: Dus heb ik de rest van de studenten naar de ruimte naar de onze laten gaan... En onder tussen het bloed laten stromen?
Je hebt volgens mij maar 5 a 6 liter bloed toch? Dat lijkt me na 10 min uitstomen wel op.
Eigenlijk zou ik het wel waarderen als ik wat fatsoenlijke feedback kreeg in plaats van dit geneuzel.
Geef me dan iets wat ik moet doen als zo iets weer gebeurd.

Fijn dat je mijn bijdrage als ''geneuzel'' betiteld....zegt veel over jouw manier van doen. laat maar.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Achterkamp

• Operator
  • Forum gebruiker
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #29 Gepost op: 4 mei 2015, 10:50:53
Citaat van: Wouter1991 link=msg=1347778 date=1430677641
............ Nu graag reactie op wat jullie zouden hebben gedaan.
Ik hoor graag van jullie.
Er zijn verschillende benaderingen mogelijk.
Volgens welke benaderings methodieken en volgorde van handelwijze wil je antwoord op je vraag?
Volgens die van het HOK, NRK, MFA, LPEV, FAI, EFR? Of van uit het LPA?

Allerbelangrijkste is en blijft toch het onmiddelijk stelpen van (zeer) ernstige bloedingen!
Als het goed is heeft dat bij alle handelwijze voorrang boven andere zaken.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.