GRIP 1 Grote brand (restaurant) Strandboulevard Oost - Harderwijk 05-05-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (restaurant) Strandboulevard Oost - Harderwijk 05-05-2015  (gelezen 9098 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FFrank

  • techneut / brandweerman /
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Als je ook nog iemand ziet die dakpannen staat nat te houden..... 98uiye
If everything seems under control, your just not going fast enough


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
p2kflex
20:31:58 05-05-15GROUP-1PRIO 2 Nacontrole Brand : Rookerijtje 't : Strandboulevard Oost : 8 3841AB Harderwijk 067231
0804963BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (Bevelvoerder)
0804966BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (Blusploeg 1)
0804965BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (Kazernecode)
0804990BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (Lichtkrant)
0806801BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (TS 7231)
0806050BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (Voorlichting piket)
0804991BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (Infocode klein Incident)
0830217Politie Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (PersInfo Veluwe)
0830999Meldkamer Oost Nederland (Monitorcode)
0806240Meldkamer Oost Nederland (Monitorcode)
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


guest12562

  • Gast
Citaat van: RUIJ link=msg=1348297 date=1430845149
Volgens mij is het tegenwoordig toch standaard, bij ons in elk geval wel, dat bij brand 4 man en de bevelvoerder omhangt. Zie verder nog wel meer discutabele zaken op de video. Mensen met ademlucht, maar niet gemaskerd in de rook, geen helm op, onder rood/oranje linten door lopen, zagen zonder zaagkleding...

Ik weet dat het makkelijk roepen is vanachter je pc, maar in de tijd dat we steeds meer bewust bezig zijn met onze eigen veiligheid, leren van incidenten, juist dan moeten we als brandweer scherp blijven op dit soort zaken en bovenal, elkaar durven aan te spreken.
Motto in deze `we werken veilig of we werken niet`

Inderdaad sluit ik me bij aan, ook wat betreft je opmerking van achter de PC.

Citaat van: FFrank link=msg=1348325 date=1430848880
Als je ook nog iemand ziet die dakpannen staat nat te houden..... 98uiye

Kon mijn reactie niet meer aanpassen, maar het was idd ook zo'n dingetje, jammer want het is echt zinloos. En dit is een filmpje dus geen moment opname.


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Citaat van: RUIJ link=msg=1348297 date=1430845149
Volgens mij is het tegenwoordig toch standaard, bij ons in elk geval wel, dat bij brand 4 man en de bevelvoerder omhangt. Zie verder nog wel meer discutabele zaken op de video. Mensen met ademlucht, maar niet gemaskerd in de rook, geen helm op, onder rood/oranje linten door lopen, zagen zonder zaagkleding...

Ik weet dat het makkelijk roepen is vanachter je pc, maar in de tijd dat we steeds meer bewust bezig zijn met onze eigen veiligheid, leren van incidenten, juist dan moeten we als brandweer scherp blijven op dit soort zaken en bovenal, elkaar durven aan te spreken.
Motto in deze `we werken veilig of we werken niet`
En in dit kader zouden juist de bevelvoerenden en de OvD het goede voorbeeld moeten geven  998765
Assumption is the mother of all fuck-ups


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Tijdens het aanrijden kun je al door de vele ramen de vlammen op meerdere plekken in het restaurant zien.(Althans ik neem even aan dat de fotograven en filmers ongeveer tergelijkertijd met het eerste voertuig ter plekke waren.) En dan toch nog eerst aandacht tijd en mankracht verdoen met het uitbrengen van een straaltje HD ? N.B. Open water dicht in de buurt.
Je kunt je afvragen hoe deze brand zou zijn afgelopen bij een wat meer doortastende inzet waarbij men mogelijk nog wel met LD naar binnen zou zijn gegaan.

Overigens geen brandmelders in het gebouw, nota bene nog wel een rokerij  ?


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263

Is die rookmelder in dat pand een eis van de brandweer dan?   :)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: pompbediende link=msg=1348462 date=1430902102
Is die rookmelder in dat pand een eis van de brandweer dan?   :)

Al dan niet een eis van de brandweer het lijkt mij in ieder geval wel aan te bevelen voor een dergelijke inrichting. Ook gelet op de ervaringen met branden in andere rokerijen zoals bijv. Dries van de Berg in Harderwijk en Konter in Vollenhove.
Als je daar in de ochtend om zeven uur op omstanders/aanwonenden die de brand toevallig signaleren moet wachten ben je in de regel later dan een alarm middels rookmelders.
Overigens weet ik niet of er al dan niet (werkende)rookmelders waren geinstalleerd, blijkt nmm niet direct uit de alarmering.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: mallemiering link=msg=1348433 date=1430864324
En in dit kader zouden juist de bevelvoerenden en de OvD het goede voorbeeld moeten geven  998765

En andere brandweermensen hierop aan te spreken en ze er bewust van te maken.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Thor link=msg=1348468 date=1430904514
Al dan niet een eis van de brandweer het lijkt mij in ieder geval wel aan te bevelen voor een dergelijke inrichting. Ook gelet op de ervaringen met branden in andere rokerijen zoals bijv. Dries van de Berg in Harderwijk en Konter in Vollenhove.
Als je daar in de ochtend om zeven uur op omstanders/aanwonenden die de brand toevallig signaleren moet wachten ben je in de regel later dan een alarm middels rookmelders.
Overigens weet ik niet of er al dan niet (werkende)rookmelders waren geinstalleerd, blijkt nmm niet direct uit de alarmering.
Misschien handig om te weten waar je over praat.
Waar staat dat het een rokerij is aangezien het pand dat niet is, het betreft een restaurant met de naam " 't rookerijtje "
Detail maar zeker niet onbelangrijk.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Al sinds 1899 rookt 't Rookerijtje haar paling en levert gerookte vis van top kwaliteit. Vandaag de dag kunt u bij 't Rookerijtje terecht voor een gezellig kopje koffie met gebak of een uitgebreid diner in het sfeervolle restaurant. Ook kunt u vers belegde broodjes of een puntzakje frites afhalen. Als u bij 't Rookerijtje langsgaat is het bijna vanzelfsprekend dat u een pondje paling meeneemt!

http://www.rookerijtje.nl