Hoe gaat de behandeling als er een SO is met gebroken arm?

Auteur Topic: Hoe gaat de behandeling als er een SO is met gebroken arm?  (gelezen 3594 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lenny

  • Gast
Hoi,

Ik heb een vraagje aan jullie, en hoop dat die beantwoord wordt  ;)

Een vriendin van mij heeft woensdag haar arm gebroken. Nu belde ze donderdag naar mij en toen vertelde ze dat.
En alles was volgens haar heel eng geweest. Ze hebben haar hard aan de arm moeten trekken (bot zat verkeerd). Het was echt een ramp geweest. Omdat ze zich niet kon ontspannen (vooral dus de arm), heeft de arts haar toen een spierverslapper gegeven.
Ze heeft er nu gips om, en het gaat wel beter zei ze.

Dus ik ben door dit ongeval, erg benieuwd geworden hoe zo'n behandeling gaat. Dit vooral omdat ik zelf ook al een aantal keren net niet de arm gebroken heb. En als je dan zoiets hoort, wordt je daar niet vrolijker van  ;)




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 1 juli 2005, 11:14:54
Het hoort eerder thuis bij SEH topic.

Maar goed als een bot niet mooi recht gebroken is, dan moet het gezet (reponeren) worden.
Het is dan de keus om even pijn te hebben of een (gedeeltelijke) narcose en/of medicatie tegen de pijn.

De artsen en seh-plegen denken daar verschillend over.
Het is altijd moeilijk om zonder alle details te weten om te zeggen of iets goed of niet goed gaat. Zeker voor mij als slechts ehbo-er.  :)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 1 juli 2005, 11:22:18
Vaak zitten de twee delen van het bot naast elkaar ipv in elkaars verlengde,  voordat je gaat gipsen wil je de boteindes weer zo goed mogelijk op elkaar (in elkaars verlengde) zetten om de botaangroei mogelijk te maken, ik dacht dat de norm 50% bot-bot overlap was, althans dat was het geval op de SEH waar ik stage gelopen heb.

Om dat voor elkaar te krijgen wordt aan het uiteinde getrokken om zo het bot op te schuiven (simpel gezegd)
Alleen de meeste mensen trekken terug als er aan hun arm/been getrokken wordt, dus ja meestal gaat dat niet zo gemakkelijk.

Jacques


[verwijderd door de admin]
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Lenny

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 2 juli 2005, 15:39:49
Bedankt voor jullie reacties!

Moet er niet aan denken om iets te breken  :-X

Heb sowieso al doodsangst voor dokters, dus helemaal om dan nog iets te breken  :-[


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #4 Gepost op: 6 juli 2005, 22:46:43
Bij een repositie is het belangrijk dat de bot stukken zover mogelijk is, weer op de juiste plaats komen
(jacques, wat meer als 50%)

Er moet aan een arm getrokken worden, om de spieren weer langer te maken, zo , dat de fractuur weer aansluit
meestal moet er dan toch zeker een minuut of vijf aangetrokken worden
dan ligt het er ook nog aan of er ook nog onthaakt moet worden, nog een extra zetje om het bot stuk op zijn plaatst te zetten.
Ook een mogelijk heid is om de zwaartekracht zijn werk te laten doen met gebruikt van chineesse vingers (ziet er uit als een middeleeuws martelwerktuig, maar voldoet, niet iedereen is er voorstander voor)

In het fractuur gebied kan Lidocaïne gespoten worden
maar over het algemeen blijft het toch even een pijnlijke geschiedenis voor de patiënt.

Indien het zo'n bar fractuur is, gaat het onder een roesje op ok.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 7 juli 2005, 01:12:08
Bij een repositie is het belangrijk dat de bot stukken zover mogelijk is, weer op de juiste plaats komen
(jacques, wat meer als 50%)

Hadden ze me op het EMC verteld  :(
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Lenny

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 7 juli 2005, 09:21:56
Oke, bedankt!

Moet er niet aan denken als ik dat zou hebben  :(

Word al helemaal panisch als ik een naald zie, kan ik echt niet tegen  :-[


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #7 Gepost op: 7 juli 2005, 10:36:21

Word al helemaal panisch als ik een naald zie, kan ik echt niet tegen  :-[
Dan kijk je de andere kant op.  ;)


Robert

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 10 november 2005, 19:40:46
Ook kan bij een breuk Chineesche vingers worden gebruikt. Deze worden aangebracht en er wordt tractie uitgeoefend. op deze wijze verslappen de spieren en gaat de repositie eenvoudiger en dus ook minder pijnlijk. Het verdoven van botvlies is zeer lastig. Een roesje is ook niet zonder risico. Dus als het op deze mannier kan waarom niet!


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #9 Gepost op: 11 november 2005, 09:26:09
Op zich vind ik ook werken met de chineese vingers wel patiënt vriendelijk.
Het enige nadeel vind ik dat (afhankelijk van de soort breuk) het aanbrengen van de gipsspalk.
De tractie van de chineese vingers zal dan toch handmatig moeten worden overgenomen om de hand in de juiste stand te brengen.
Wellicht is dit ook weer per ziekenhuis beleid afhankelijk.
De chirurgen in het ziekenhuis waar ik werkzaam ben, zijn ip. niet zo te spreken over het gebruik van chineese vingers :-\

Op zich blijft de mooiste optie, onder een roesje op de OK, dat is voor de  patiën het vriendelijkst ;)