inenting

Auteur Topic: inenting  (gelezen 7049 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 9 september 2005, 18:28:36
Hij is anders een half jaar geldig. :P

Juist daarom, heb ik geen zin om ieder half jaar op te komen draven voor zo'n test. Maar als het echt nodig is, doen wij het wel.
Trouwens zovaak kom ik met mijn werk dit niet tegen.
Ik heb toen geholpen in zeist, waar die grote test dagen waren, ook toen hebben wij zelf niet zo'n test gehad.  :P

7194

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 9 september 2005, 18:32:21
Misschien heb jij het wel. En nu is iedereen aangestoken, inclusief ik.  :-X :-\ :P

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 9 september 2005, 18:42:32
Misschien heb jij het wel. En nu is iedereen aangestoken, inclusief ik. :-X :-\ :P

;D  ;D  ;D was toch gezellig in de bus hè  ;D   ;D

Sorry van het vele hoesten.  ;D  ::)  :-X

Brian

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 28 september 2005, 17:10:10
Het lijkt mij wel degelijk zinvol om een Mantoux-test te ondergaan. Het is niet zozeer voor je eigen bescherming, maar je zult maar net besmet zijn en vervolgens bij patiënten thuis komen, welke al immuno-deficiënt zijn en het overbrengen. Het zou eigenlijk verplicht moeten zijn voor iedere chauffeur die begint. Het is overigens niet aan te raden om zo'n test uit te voeren als je geboren bent voor 1950, aangezien vrijwel de gehele bevolking destijds in contact is geweest met de verwekker, mycobacterium tuberculosis, en hierdoor altijd een (fout-) positieve testuitslag krijgt.

chanes

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 3 oktober 2005, 20:48:27
Bij mij op de opleiding HBO-V word de mantoux alleen in het eerste jaar gedaan. Daarna is het voor de opleiding voldoen en wordt hij alleen nog herhaald als je op een langafdeling stage loopt. Voor de rest is het dan niet nodig.
Dus voor de opleiding is de mantoux dus 4 jaar geldig (met 4 verschillende stageplekken)

7194

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 3 oktober 2005, 20:49:49
Ik kreeg hem bij elke stage opnieuw....

ditisikke

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 5 oktober 2005, 11:36:51
ik heb alleen wat gehoord over een inenting tegen Hepatitus B(wat een rotprik zeg..) maar verder heb ik voor mijn HBO V nog niks gehoord :P

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 5 oktober 2005, 11:44:19
wellicht als je stage gaat lopen!

;)

Schwester Esther

• Nieuwe gebruiker
  • *
  • shit happens... all the time!
Reactie #18 Gepost op: 9 oktober 2005, 10:25:32
Een mantoux laten zetten terwijl je een BCG hebt gehad (anti-tbc  kort gezegd) is niet echt zinvol, een mantoux zal dan practisch altijd reageren omdat je antistoffen hebt. Een X-Thorax is dan beter c.q. betrouwbaarder.

Marno

• Forum gebruiker
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #19 Gepost op: 17 oktober 2005, 17:28:29
Een X-thorax is ook helemaal niet sensitief/specifiek. Het wordt gebruikt om mensen met verdachte afwijkingen voor verder onderzoek te selecteren.

De gouden standaard is de kweek. (liefst meerde monsters afnemen om fout negatief te voorkomen).
Omdat een kweek pas na 2-3 weken uitsluitsel geeft wordt bij sterke verdenking ook direct microscopisch onderzoek gedaan.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h