Wanneer doorverwijzen naar huisarts/seh ?

Auteur Topic: Wanneer doorverwijzen naar huisarts/seh ?  (gelezen 9988 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2005, 21:54:07
Het uitvoeren van functietesten is natuurlijk ook aan te leren. Opzich is dat denk ik betrekkelijk eenvoudig. Echter, om tot een goed oordeel te komen moet je ook het hoe&waarom van een test weten.

Nou als je wat informatie hebt of op het web weet te staan, graag...
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2005, 21:55:35
Persoonlijk zou ik toch het probleem bij het slachtoffer laten mbt advies geven
er kan jou dan als ehv-er achteraf niets verweten worden.
of duidelijk bij zeggen : "als je het zelf niet vetrouwd
zou ik naar de HAP/SEH gaan"

dit advies is ook hulpverlenen ;)

Mee eens, dat is een hele goede (veilige) keuze .
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2005, 21:56:19
Inderdaad, RICE afwerken en dat advies geven. Het lichaam geeft meestal vanzelf een alarmsignaal af als er te ver gegaan wordt.

Ik weet op dit moment niet direct functietesten op het web te vinden, maar ik zal eens zoeken. Ik heb er wel wat in boeken staan, maar ik denk dat die wat te ver gaan voor de EHBO.
Wat zegt het OK boekje 'EHBO bij sport' ervan?


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2005, 22:02:45
Ik heb hier wel een boek 'Muscles; Testing and Function' van Kendall. Een wat ouder fysiotherapieboek, met name voor het testen van spierfuntie. Verder heb ik het boek 'Orthopedie' van Verhaar, daar in staan denk ik de meeste testen die jij zoekt. Ik denk echter dat de meesten te pijnlijk zijn om uit te voeren als EHBO'er, dus niet wenselijk.

Misschien is het een idee om een keer een sportfysio uit te nodigen? Die hebben alle kennis en literatuur in huis :).

Bij Bruna online kwam ik dit boek tegen:
Titel : Sportmassage, sportverzorging en functietesten
Auteur : Aarst, M. van  
Prijs : 32,75
Weet niet of het wat is, maar miss de moeite waard om er eens naar te gaan kijken.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #14 Gepost op: 21 augustus 2005, 22:08:15
Ik heb hier wel een boek 'Muscles; Testing and Function' van Kendall. Een wat ouder fysiotherapieboek, met name voor het testen van spierfuntie. Verder heb ik het boek 'Orthopedie' van Verhaar, daar in staan denk ik de meeste testen die jij zoekt. Ik denk echter dat de meesten te pijnlijk zijn om uit te voeren als EHBO'er, dus niet wenselijk.
Ik heb de moduule sportletsels zelf niet hier, dus ik kan ook niet vertellen wat er precies op het gebied van onderzoek instaat, als ik mij goed herinner, weinig tot niets, maar misschien hebben anderen die module ?

Citaat
Misschien is het een idee om een keer een sportfysio uit te nodigen? Die hebben alle kennis en literatuur in huis
Goeie tip !

Wat die pijnlijke testen betreft, dat is inderdaad niet het soort testen wat ik bedoel.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2005, 22:11:35
Bij Bruna online kwam ik dit boek tegen:
Titel : Sportmassage, sportverzorging en functietesten
Auteur : Aarst, M. van  
Prijs : 32,75
Weet niet of het wat is, maar miss de moeite waard om er eens naar te gaan kijken. Ik denk dat het ook nog goedkoper te krijgen is, zag ergens 29 euro staan.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2005, 22:16:57
Ik heb het boekje EHBO bij sport gevonden, tussen m'n stapel boeken.  ;D

Er staan wel leuke dingen in, het is vrij prijzig, iets van 14 euro, maar het is tenminste een OK boekje waar eens wat kennis in staat. Echte functietesten worden niet genoemd, maar de verschillende spier, pees en botletsels worden redelijk uitgebreid beschreven, samen met een beknopte anatomie. Het is best aardig als naslag of ter voorbereiding van een les over sportletsels.

Kwam ook deze site nog tegen: http://www.sportandsupport.nl (geeft informatie over de spieren/gewrichten in de extremiteiten, bekken en romp).

http://www.massage-praktijk.nl/sportmassage_en.htm


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2005, 22:29:11
Ik heb het boekje EHBO bij sport gevonden, tussen m'n stapel boeken.  ;D

Er staan wel leuke dingen in, het is vrij prijzig, iets van 14 euro, maar het is tenminste een OK boekje waar eens wat kennis in staat. Echte functietesten worden niet genoemd, maar de verschillende spier, pees en botletsels worden redelijk uitgebreid beschreven, samen met een beknopte anatomie. Het is best aardig als naslag of ter voorbereiding van een les over sportletsels.

Kwam ook deze site nog tegen: http://www.sportandsupport.nl (geeft informatie over de spieren/gewrichten in de extremiteiten, bekken en romp).

http://www.massage-praktijk.nl/sportmassage_en.htm

Nou je doet je best, ik heb bij ons in de catalogus van onze bieb al gezien dat een aantal interesante boeken aanwezig is, waaronder die jij noemde, ik ga volgende week eens kijken !
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 21 augustus 2005, 23:48:10
Tja, meermalen ben ik op de EH geweest met een twijfelgeval. En aangezien ik bij twijfel geen risico neem, (en haal dan ook niet in) ga ik/stuur ik door- naar de EH. Maar ook daar maken ze graag röntgen foto's om twijfel weg te nemen, eerder dan testen. "Geef me eens een hand" zegt wel wat over al of niet een breuk bij het niet uiten van pijn, maar ook wat over de plaats, en diepte ervan en de pijngrens van de patiënt.  Er zijn gevallen bekend van marathons uitgelopen met een gebroken been. Ik zeg dan ook bijna altijd, ik zou even langs de huisarts gaan. Ik voeg daar niet eens aan toe "als U het niet vertrouwd".

Aan de andere kant zei een chirurg op de EH: "een breuk heeft geen haast hoor, hij is morgen ook nog wel gebroken!"  en " 's nachts kom je er altijd wel achter" :o.

Vaak denken we schijnbaar als EHV vaak wat krampachtiger als de echte professionals  ;D

Henk


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 22 augustus 2005, 17:11:06
Aan de andere kant zei een chirurg op de EH: "een breuk heeft geen haast hoor, hij is morgen ook nog wel gebroken!"  en " 's nachts kom je er altijd wel achter" :o.

Vaak denken we schijnbaar als EHV vaak wat krampachtiger als de echte professionals  ;D

Haha, jah, ik denk dat dat een ding wat zeker is :). EHBO'ers (niet allemaal) hebben makkelijk de neiging om meteen te denken dat iets ernstig is en meteen verholpen moet worden. Maar zoals de chirurg zegt, die breuk is er morgen ook nog, en je gaat er niet meteen dood aan (complicaties als shock daargelaten).

Ik denk dat het, jammer genoeg, lastig is om deze letsels in een protocol of beslissingsschema samen te vatten. Het zou wel erg praktisch zijn.

Ik zou zeggen, volg het advies van Henk op. In de meeste gevallen doorsturen naar de huisarts. Het blijft de eigen verantwoordelijkheid van het SO.