Ik vind het moeilijk om hier antwoord op te geven. Wel of niet doorsturen is voor mij een gevoelszaak. Er zijn zoveel factoren die uiteindelijk leiden tot wel of niet doorsturen.
Als ik niet doorstuur, dan geef ik standaard de boodschap mee dat bij verergering van de klachten of als men het niet (meer) vertrouwd contact moet worden opgenomen met de huisarts. Zonodig geef ik het advies om meerdere malen 20 minuten koelen en daarna 3-4 uur niet.
Helaal mee eens.
Ligt ook heel erg aan de aard van het ongeval.
Zwikt iemand door z'n voet terwijl hij naar de kleedkamer loopt of is er tijdens het volleyballen iemand bovenop gesprongen...
Wij hadden een dame die een trede van de trap verkeerd nam. Schreeuwde als een mager speenvarken als ik naar de voet keek met mijn handen op de rug.
Zag niks dik worden of verkleuren. Het voelde precies zo als de vorige keer toen waren haar enkel banden gescheurd.
Toch maar doorgestuurd naar het ziekenhuis.
Met het gemak waarmee ze in de auto stapte had ik zo mijn gedachten over de ernst van het letsel.
Het ligt ook aan het slachtoffer. De één gaat graag naar het ziekenhuis en de ander vindt het allemaal wel best.
Tenslotte moet je als EHV-er je plaats weten. Je gaat niet dagelijks om met letsels. In overleg met het slachtoffer is het daarom verstandig om iemand (te) snel door te verwijzen naar arts of SEH.
Kortom heel moeilijk om algemene regels te geven.