Wanneer doorverwijzen naar huisarts/seh ?

Auteur Topic: Wanneer doorverwijzen naar huisarts/seh ?  (gelezen 9979 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #30 Gepost op: 24 augustus 2005, 13:03:15
OK on topic.

Komt net een student bij me.
U  bent van de ehbo?
Ik knik heftig.
Ze laat me een brandwond zien, afgedekt met een gewoon gaasje.  :(
Klein open plekje, dikke klodder doorzichtige zalf er op.
In het wondje is een beetje pus te zien.
Arm is dik.
Ik kan mijn hand ook niet goed bewegen, zegt ze.
Als ik vraag wanneer het gebeurd is, blijkt dat afgelopen zaterdagavond te zijn.

Ik heb er dus een mooi metalline compres overheen gedaan en gezegd dat ze vandaag maar even langs de huisarts moet.

Ja dat klinkt als de enige juiste aanpak.
Was die vorige behandeling ook door een EHBO'er gegeven of was dat een stukje eigen huisvlijt van het s.o. ?
En uit nieuwsgierigheid, hoe groot was de brandwond (2e graads deel) ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #31 Gepost op: 24 augustus 2005, 16:16:30
Het was huisvlijt.
Oppervlakte was maar een paar cm.

Het zag er ook eigenlijk niet echt als brandwond uit.
Maar goed het is al sinds zaterdagavond behandeld met zalfjes e.d.
Het meest rare vond ik de opgezwollen plek rondom het wondje in een kring van een cm. of 5.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #32 Gepost op: 24 augustus 2005, 19:59:34
Het was huisvlijt.
Oppervlakte was maar een paar cm.

Het zag er ook eigenlijk niet echt als brandwond uit.
Maar goed het is al sinds zaterdagavond behandeld met zalfjes e.d.
Het meest rare vond ik de opgezwollen plek rondom het wondje in een kring van een cm. of 5.

Een lel van een ontsteking ?
Geopende tube zalf gooit ome dokter weg, maar de gemiddelde nederlander vindt dat zonde en bewaart hem jaren voor het geval dat ......


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #33 Gepost op: 25 augustus 2005, 09:51:36
Ja dat idee had ik ook.

Het probleem was volgens mij iets heel anders als de brandwond.
Een ontsteking zou goed kunnen.
In ieder geval zat er behoorlijke druk op pezen en spieren waardoor ze haar hand niet goed kon gebruiken.
Als ik ze zie zal ik nog eens vragen wat de dokter heeft gezegd.


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #34 Gepost op: 25 augustus 2005, 10:15:17
wij hadden vroeg ook zo lieve meneer op school. die altijd heel lief was.  :P
flappus  niet elke verandering is een verbetering


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #35 Gepost op: 26 augustus 2005, 11:48:48
Als ik ze zie zal ik nog eens vragen wat de dokter heeft gezegd.

De huisarts constateerde een 2e graads brandwondje met een forse ontsteking erachter.  :(


helm

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 26 augustus 2005, 12:22:23
Lekker spul hč die brandzalfjes  :-\


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #37 Gepost op: 26 augustus 2005, 15:26:39
allereerst een leuke site voor mensen die geintreseerd zijn in de sportverzorging  http://www.blessurevrij.nl/
en natuurlijk  www.sportverzorgingngs.nl (mijn clubje)

Een aanrader om te lezen is ook handboek sportmassage  door willem snellenberg isbn 90-6076-355-6 Dit boek is de bijbel van de sportverzorger.
Het gaat in op anamnese, massage, anatomie, fysiologie, ehbso,bandageren,tapen etc

Als ik zelf slachtoffers heb zal ik het niet laten om in bepaalde gevallen functietesten uit te voeren.
Maar zelf vindt ik dat de ehboer zich niet op dit vlak begeven moet. De testen zelf zijn niet moeilijk maar je moet weten met welke test je welke spier of band  test.

Ik vindt wel dat ehboers veel zelf kunnen een verzwikking moeten ze zelf kunnen behandelen, maar ga niet verder.

Ik denk dat het zeker leerzaam zou zijn als mensen met een ehbo diploma eens mee zouden lopen bij een sportverzorger.

Zelf zou ik zegen tegen elke ehboer ga niet zelf sleutelen als je iets niet vertrouwd, stuur ze maar naar de huisarts door. Beter voor niks dan dat iemand  nog maanden  doorloopt met oude blessures.


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #38 Gepost op: 1 september 2005, 02:52:20
Lastige vraag, wanneer iemand door te sturen.

Als aanvulling op wat al geschreven is:
Mijn ervaring splits zich op in twee deelgebieden:de professional en de amateur.
Bij professionals spelen vaak grote geldbedragen een rol. Deze sporter zal daarom geneigd zijn om (te lang) door te gaan (ook een organisatie kan dat eisen.) Van mij mag hij dat doen, het is zijn eigen verantwoording. Als het echt niet meer gaat komt hij vanzelf wel weer terug. En dan is het over het algemeen hospitalisatie.

Een amateur moet je wat meer in bescherming nemen. Hier spelen geen financiële factoren een rol. Meer de gedrevenheid of prestatiedrang. Het gevoel niet af te mogen gaan tegenover vrienden. Hoewel moeilijk zal je als EHBO-er een beslissing moeten nemen, laat dan de gezondheid prefereren.

Wanneer moet iemand worden doorgestuurd? Iemand zei iets over “op gevoel”. Is niet echt verkeerd, vaak is het gevoel wel bij het juiste eind. Een functietest? Pas op dat je niet je grenzen van je kunnen overschrijdt. Iedereen kan wat aan en ellebooggewricht duwen en trekken. Maar hoe interpreteer je de symptomen?
Ga vooral af op het verhaal van het slachtoffer en de geuite klachten. Bij twijfel (jawel, dus toch): insturen. Wanneer twijfel je niet? Dat hangt van je ervaring af. Overigens heeft een functietest in de acute fase op het veld niet zoveel zin.
Pijn is pijn, als iemand uit eigen wil zijn gewricht/ ledemaat niet kan bewegen dan moet je dat ook niet passief willen doen. Het heeft geen meerwaarde.

Bij klachten aan pols, elleboog en enkel kan je iemand rustig naar huis sturen met koel advies en dokters advies. Wanneer stuur je iemand naar huis? In overleg met het slachtoffer. Mocht je iemand naar huis sturen met een breuk, dan is er inderdaad niets aan de hand. Overigens zal dit meer een barst dan en breuk zijn, “echte” breuken zijn over het algemeen duidelijk (zwelling, afwijkende stand, functieverlies) .Op basis van de pijnklacht zal de persoon vanzelf wel weer contact met een arts opnemen.
Het advies: “bij toename klachten/ aanhoudende klachten arts raadplegen” altijd meegeven. Sommige slachtoffers consulteren geen arts omdat ze eenvoudig dit advies niet hebben gekregen.

Bij kinderen zou ik wat voorzichtiger zijn. Een breuk is niet altijd duidelijk. En als de breuk door de groeischijf loopt, dan kan dat ernstige gevolgen hebben voor de ontwikkeling van het desbetreffende lidmaat (groeiachterstand, functieverlies).
 
Wanneer je iemand wel al dan niet moet insturen is niet goed binnen een protocol te vatten. Dat is de moeilijkheid bij een EHBO-er op het sportveld. Maar luister maar eens goed naar een ervaren collega.
VSAZ ambulancezorg


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #39 Gepost op: 1 september 2005, 11:09:38
Trophy,

Helemaal mee eens