Grote brand (gymzaal) Sportlaan - Veenendaal 13-05-2015

Auteur Topic: Grote brand (gymzaal) Sportlaan - Veenendaal 13-05-2015  (gelezen 5193 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #20 Gepost op: 13 mei 2015, 16:59:37
Citaat van: Peter71 link=msg=1350110 date=1431528569
Ga ik er even vanuit dat Ederveen 90mtr op de haspels heeft zitten, daar gaat een meter of wat vanaf voor je met de straal binnen bent. Heb je toevallig mee kunnen tellen hoeveel slanglengtes lage druk mee naar binnen gingen aan 1 lage druk straal?

Nee helaas niet. Daar ging het iets te snel voor.

De ploegen zijn overigens vanaf 2 kanten naar binnen gegaan. Aan de voorkant door Veenendaal en Renswoude, achter door Veenendaal, Ederveen en Elst. De Sauna's zaten helemaal in het midden van het pand op de eerste verdieping. Voor zover ik weet heeft Ederveen inderdaad 90 meter op de rol zitten. Dan zal de totale afstand tot het begin van de sauna's zo'n 80 meter geweest zijn gok ik.


Er was geen natuurlijke ventilatie, en de saunahallen hadden alleen 2 kleine deurtjes om er te komen. Daardoor bleef het erg heet binnen. Het kostte dan ook erg veel tijd en water om dichterbij te komen. Er werd vrij snel besloten de ramen er uit te slaan om de rookgassen af te voeren, en op de bovenste verdieping is lange tijd repressief geventileerd met Hoge Druk. Op de eerste verdieping zijn ventilatoren bij de ramen gezet om de rook een extra duwtje te geven weg te gaan.

De ploegen binnen hadden het erg heet. Ederveen had het geluk genoeg opkomst te hebben en had een extra ploeg zodat er steeds een ploeg met lege fles buiten kon rusten. Daarom is Renswoude eerder afgelost en Ederveen tot einde inzet gebleven. De binnenaanval werd door 5 TS"sen gedaan. Elst met Lage druk, de rest allemaal met HD. Zo laag mogelijk blijven en de rookgassen(Neem ik aan) koelen, en zo langzaam aan dichterbij komen was de bedoeling. Laag blijven werd echter wel lastig omdat er een paar centimeter kokend water op de vloer lag.

Uiteindelijk is het na verloop van tijd gelukt om een straatwaterkanon achter het deurtje in de sauna te krijgen. Door hier voldoende water op te zetten en daarna als ploegen wat ruimte in acht te nemen lukte het om de hitte naar beneden te krijgen en de brand daarna af te kunnen blussen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 13 mei 2015, 21:01:40
Dank voor je bericht Luke, erg helder verwoordt. Alles bij elkaar nemend is dit een brand waar je eigenlijk direct met lage druk zou kunnen starten. Lange aanvalswegen naar binnen toe, en grote hitte binnen. Het zou een mooie brand zijn om met slangbundels lage druk aan het werk te gaan. De toevoer kun je mee naar binnen nemen, en dan vlakbij de brand verdeelstuk plaatsen en verder met de aanvalsslangen. 8)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #22 Gepost op: 13 mei 2015, 23:58:09
Citaat van: Peter71 link=msg=1350149 date=1431543700
Dank voor je bericht Luke, erg helder verwoordt. Alles bij elkaar nemend is dit een brand waar je eigenlijk direct met lage druk zou kunnen starten. Lange aanvalswegen naar binnen toe, en grote hitte binnen. Het zou een mooie brand zijn om met slangbundels lage druk aan het werk te gaan. De toevoer kun je mee naar binnen nemen, en dan vlakbij de brand verdeelstuk plaatsen en verder met de aanvalsslangen. 8)

Andere kant van het verhaal is de HD ook veel handiger met het lokaliseren van de brandhaard. Het pand is groot en bestaat van binnen uit allemaal kleine rotkamertjes. De ene loopt weer door in de andere, en daar zit nog wat achter. Veel verschillende deuren in de gangen en veel hoekjes en gangetjes.

Het was erg onduidelijk waar de brand woedde bij aankomst. De brandweer heeft dus echt lang moeten zoeken. Alles stond stijf van de rook wat het zoeken lastig maakt. Je wilt niet door de dichte rook nemen zonder druk op de straal denk ik, dus zal je met gevulde LD slangen moeten werken. Dat is wel erg arbeidsintensief met slepen, opbouwen en verplaatsen.

Dat was ook wel te zien aan de jongens van Elst. Zij hadden hun eerste fles al voor meer dan de helft leeg voordat ze überhaupt bij de brandhaard waren die al gelokaliseerd was toen zijn hun inzet begonnen.

Slangbundels is misschien een ideale oplossing. Helaas hebben ze die nog nergens hier, dus zullen we het met de oude middelen moeten doen. Dan kan je kiezen voor alles met LD of HD doen. Ik zelf neig te zeggen zoveel mogelijk te verkennen met HD en daarmee zo snel mogelijk lokaliseren. Wanneer je eenmaal helder hebt waar de hitte vandaan komt zo snel mogelijk met 1.5 duims stralen er achteraan.


Je spreekt over het verdeelstuk zo ver mogelijk mee naar binnen nemen. Voor het aantal benodigde slanglengtes etc. zou ik hetzelfde zeggen. Hoe verder je met de 3 duimers gaat, hoe minder ver je dubbel 1.5 duims af hoeft te leggen. Ik dacht dat volgens de regels het verdeelstuk altijd buiten moet blijven. Dat is nu ook gebeurd. Waarom is dat eigenlijk? Het is toch veel fijner werken om dat verdeelstuk boven in de gang te leggen?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 14 mei 2015, 07:36:08
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1350186 date=1431554289
Andere kant van het verhaal is de HD ook veel handiger met het lokaliseren van de brandhaard. Het pand is groot en bestaat van binnen uit allemaal kleine rotkamertjes. De ene loopt weer door in de andere, en daar zit nog wat achter. Veel verschillende deuren in de gangen en veel hoekjes en gangetjes.

Het was erg onduidelijk waar de brand woedde bij aankomst. De brandweer heeft dus echt lang moeten zoeken. Alles stond stijf van de rook wat het zoeken lastig maakt. Je wilt niet door de dichte rook nemen zonder druk op de straal denk ik, dus zal je met gevulde LD slangen moeten werken. Dat is wel erg arbeidsintensief met slepen, opbouwen en verplaatsen.

Dat was ook wel te zien aan de jongens van Elst. Zij hadden hun eerste fles al voor meer dan de helft leeg voordat ze überhaupt bij de brandhaard waren die al gelokaliseerd was toen zijn hun inzet begonnen.

Slangbundels is misschien een ideale oplossing. Helaas hebben ze die nog nergens hier, dus zullen we het met de oude middelen moeten doen. Dan kan je kiezen voor alles met LD of HD doen. Ik zelf neig te zeggen zoveel mogelijk te verkennen met HD en daarmee zo snel mogelijk lokaliseren. Wanneer je eenmaal helder hebt waar de hitte vandaan komt zo snel mogelijk met 1.5 duims stralen er achteraan.


Je spreekt over het verdeelstuk zo ver mogelijk mee naar binnen nemen. Voor het aantal benodigde slanglengtes etc. zou ik hetzelfde zeggen. Hoe verder je met de 3 duimers gaat, hoe minder ver je dubbel 1.5 duims af hoeft te leggen. Ik dacht dat volgens de regels het verdeelstuk altijd buiten moet blijven. Dat is nu ook gebeurd. Waarom is dat eigenlijk? Het is toch veel fijner werken om dat verdeelstuk boven in de gang te leggen?
Ik spreek op dit moment al even in de toekomst. Maar er zijn op dit moment onderzoeken gaande over het gebruik van slangbundels. Ook omdat deze gemaakt zijn van ander en vooral lichter materiaal, waardoor het mee nemen van die slangen al veel simpeler zal zijn. Het verdeelstuk voor het pand neerleggen, "het liefst op aangeven van de bevelvoerder waar hij hem wil hebben" stamt nog uit de vroegere tijd. Maar heb je een lange aanvalsweg is het wel een overweging om zo lang mogelijk met je toevoer naar binnen te gaan. En je dus zoveel mogelijk werklengtes aanvalsslang hebt binnen. ;)


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #24 Gepost op: 14 mei 2015, 07:59:15
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1350186 date=1431554289
Ik dacht dat volgens de regels het verdeelstuk altijd buiten moet blijven. Dat is nu ook gebeurd. Waarom is dat eigenlijk? Het is toch veel fijner werken om dat verdeelstuk boven in de gang te leggen?
Dit is een vergissing die ergens in de loop der jaren is ontstaan. De regel is; Het verdeelstuk dient in veilig gebied geplaatst te worden. Over het algemeen zal dit inderdaad inhouden dat het verdeelstuk buiten zal liggen, maar wanneer je te maken hebt met een lange aanvalsweg kun je hem ook binnen plaatsen tot in de laatste veilige ruimte voor de brand.
Assumption is the mother of all fuck-ups