Dank voor je bericht Luke, erg helder verwoordt. Alles bij elkaar nemend is dit een brand waar je eigenlijk direct met lage druk zou kunnen starten. Lange aanvalswegen naar binnen toe, en grote hitte binnen. Het zou een mooie brand zijn om met slangbundels lage druk aan het werk te gaan. De toevoer kun je mee naar binnen nemen, en dan vlakbij de brand verdeelstuk plaatsen en verder met de aanvalsslangen.
Andere kant van het verhaal is de HD ook veel handiger met het lokaliseren van de brandhaard. Het pand is groot en bestaat van binnen uit allemaal kleine rotkamertjes. De ene loopt weer door in de andere, en daar zit nog wat achter. Veel verschillende deuren in de gangen en veel hoekjes en gangetjes.
Het was erg onduidelijk waar de brand woedde bij aankomst. De brandweer heeft dus echt lang moeten zoeken. Alles stond stijf van de rook wat het zoeken lastig maakt. Je wilt niet door de dichte rook nemen zonder druk op de straal denk ik, dus zal je met gevulde LD slangen moeten werken. Dat is wel erg arbeidsintensief met slepen, opbouwen en verplaatsen.
Dat was ook wel te zien aan de jongens van Elst. Zij hadden hun eerste fles al voor meer dan de helft leeg voordat ze überhaupt bij de brandhaard waren die al gelokaliseerd was toen zijn hun inzet begonnen.
Slangbundels is misschien een ideale oplossing. Helaas hebben ze die nog nergens hier, dus zullen we het met de oude middelen moeten doen. Dan kan je kiezen voor alles met LD of HD doen. Ik zelf neig te zeggen zoveel mogelijk te verkennen met HD en daarmee zo snel mogelijk lokaliseren. Wanneer je eenmaal helder hebt waar de hitte vandaan komt zo snel mogelijk met 1.5 duims stralen er achteraan.
Je spreekt over het verdeelstuk zo ver mogelijk mee naar binnen nemen. Voor het aantal benodigde slanglengtes etc. zou ik hetzelfde zeggen. Hoe verder je met de 3 duimers gaat, hoe minder ver je dubbel 1.5 duims af hoeft te leggen. Ik dacht dat volgens de regels het verdeelstuk altijd buiten moet blijven. Dat is nu ook gebeurd. Waarom is dat eigenlijk? Het is toch veel fijner werken om dat verdeelstuk boven in de gang te leggen?