Gemeentes willen zelf kleine verkeersboetes uitschrijven

Auteur Topic: Gemeentes willen zelf kleine verkeersboetes uitschrijven  (gelezen 14528 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ronaldod

  • VP Midden-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Uit het AD :

Gemeenten willen verkeersboetes zélf innen.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4023498/2015/05/15/Gemeenten-willen-verkeersboetes-zelf-innen.dhtml

Ik ben er niet direct positief over deze wens.




SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2015, 09:20:20
Ik schreef eerder al eens, ooit werd besloten gemeente en rijkspolitie samen te voegen. Anno 2015 is de gemeentepolitie terug van weggeweest en noemen we ze BOA's.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2015, 09:42:43
Het is wel een echte Telegraaf titel.

De vraag is nog maar of die boeteopbrengsten wel naar de gemeente gaan. Wellicht gaan die net als de andere boetebedragen gewoon naar het Rijk.
Gaat die "gemeentepolitie" weer taken doen die door politie gdaaan zou moeten worden.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2015, 12:44:19
Fietsen zonder licht, geen voorang verlenen op een VOP, snelheid 30km zone etc zou ik persoonlijk geen bezwaar tegen hebben als deze taken ook naar de gemeente gaan.

Maar wat nou als je een beller staande wilt houden, en hij negeert je stopteken, gegeven via het matrix bord in het voertuig, wat dan? Je hebt geen OGS en ontheffing voor de snelheid, dus er achteraan gaan is geen optie. Kenteken doorgeven is het enige wat je kan doen.

Dat soort overtredingen moeten naar mijn mening bij de politie blijven.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2015, 12:58:52
Citaat van: Rutger1 link=msg=1350455 date=1431686659
Fietsen zonder licht, geen voorang verlenen op een VOP, snelheid 30km zone etc zou ik persoonlijk geen bezwaar tegen hebben als deze taken ook naar de gemeente gaan.

Maar wat nou als je een beller staande wilt houden, en hij negeert je stopteken, gegeven via het matrix bord in het voertuig, wat dan? Je hebt geen OGS en ontheffing voor de snelheid, dus er achteraan gaan is geen optie. Kenteken doorgeven is het enige wat je kan doen.

Dat soort overtredingen moeten naar mijn mening bij de politie blijven.

Bij iedere staande/stilhouding kan iemand er tussenuit knijpen. Dus om die reden een scheiding tussen de door jouw genoemde overtredingen maken is onmogelijk.

De simpelste overtreding leidt soms tot het begin van een lange achtervolging. Vaak niet voor niks O0

Citaat van: SniperEye link=msg=1350426 date=1431674420
Ik schreef eerder al eens, ooit werd besloten gemeente en rijkspolitie samen te voegen. Anno 2015 is de gemeentepolitie terug van weggeweest en noemen we ze BOA's.

Sluit ik me bij aan. Nationale Politie = RP. BOA's = GP.
If you can dream it, you can do it.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2015, 13:23:51
Gemeentes geven het geld sneller uit dan dat ze het ontvangen en dus zoeken ze een nieuwe inkomstenbron.
Bijna overal moet je tegenwoordig betalen in te mogen betalen. Als je niet betaalt, ontvang je een naheffing. Deze vloeit, net als het parkeergeld, naar de gemeente.
Ik zie het plan niet zitten; schoenmaker, hou je bij je leest.


j@ck

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • wij verzorgen gratis 4wd. ambulances in Afrika
Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2015, 13:40:02
De gemeentepolitie is opgeheven omdat dat werk wel gedaan kon worden door de regionale politiekorpsen.
Deze zijn opgegaan in één landelijke politiedienst. Blijkbaar was dat beter.
En dan nu het werk laten doen door boa's omdat er te weinig inkomsten uit bekeuring zouden zijn??
Er zijn meerdere redenen om er tegen te zijn.
1. de gemeente zou ten dienste moeten staan van zijn burgers en het beboeten overlaten aan de politie.
Dit is in de laatste jaren al ver te zoeken, want het wordt steeds meer een bedrijf dat zich zelf moet bedruipen.
2. Een boa is, hoe goed hij ook is opgeleid, nog geen politieman.
Door de wildgroei, Melkertbanen, werkelozen een "soort"politiepakje aantrekken en laten controleren, zoals dat in het verleden ging, is er maar weinig respect voor deze mensen.
Maar ook de manier van optreden en omgaan met mensen die ze aanspreken, van een aantal deze mensen is voor velen een bron van ergernis.
Maar misschien moeten de gemeentes eerst eens gaan kijken naar hun eigen huishoudboekje.
Hoe ze met het geld van hun belastingbetalers omgaan. WOZ verhogen, konstant maar nieuwe voertuigen aanschaffen, het ambtenarenbestand eens onder de loep nemen en ga zo maar door. (ik weet dat ik een beetje generaliseer) Iedereen heeft moeten bezuinigen, óók de gemeenten!
Laat anders vast een aantal wijk(hulp)agenten met bepaalde taken in de gemeenten aanstellen maar MET een politieopleiding èn kunnen omgaan met mensen.
Zolang er BOA's zijn die vinden dat ze beter zijn opgeleid dan agenten, moet je ze niet teveel taken geven waarbij ze kunnen verbaliseren. (realiteitszin?)


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2015, 14:14:27
Jack,
n.a.v. je opmerking over de opleiding en wat men er van vindt.
Realiteit( gevoelsmatig ) doet een agent, daadwerkelijk één maal examen en een BOA iedere vijf jaar.
En ten aanzien van het omgaan met mensen zijn bij alle partijen, goede, iets minder goede en géén goede.
Maar laten we proberen met elkaar, de waardering en het respect voor elkaar, op te brengen.
Want een forensisch medewerker of technisch medewerker van de verkeerspolitie, zijn ook geen agenten.
Bij instappen begint de inzet.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #8 Gepost op: 15 mei 2015, 14:31:16
Dingen doen waar de politie geen tijd voor heeft is ook een dooddoener aan het worden. ik denk eerder dat het om de inkomsten gaat dan het daadwerkelijk veiliger maken van de maatschappij. Als dat immers het doel zou zijn zouden ze de opbrengsten ook niet zelf willen houden.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #9 Gepost op: 15 mei 2015, 14:40:01
Gemeente Roermond bekeurd al zelf voor foutparkeren en soms ook al voor verkeersovertredingen. Nu is het alleen dat foutparkeren goedkoper is bij de gemeente dan bij de politie: gemeentelijke boete is stuk goedkoper dan een boete van de politie hiervoor. Nu moet je het bedrag ook niet overmaken naar het CJIB maar naar de gemeente als je door Toezicht beboet bent.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel