Gemeentes willen zelf kleine verkeersboetes uitschrijven

Auteur Topic: Gemeentes willen zelf kleine verkeersboetes uitschrijven  (gelezen 14777 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #10 Gepost op: 15 mei 2015, 14:40:59
Ik zeg: doen.

De gemeentes hebben toch al een tekort door de decentralisatie zonder dat daar middelen tegenover staan en het treft alleen mensen die een overtreding begaan. En met name dat laatste - daar lig ik niet wakker van.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #11 Gepost op: 15 mei 2015, 15:53:17
Citaat van: j@ck link=msg=1350466 date=1431690002
2. Een boa is, hoe goed hij ook is opgeleid, nog geen politieman.

En een politie BOA, die zich in politieuniform, uitsluitend bezig houdt met een aantal verkeersovertredingen, is dat wel?


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #12 Gepost op: 15 mei 2015, 16:20:35
Citaat van: Diamondback link=msg=1350485 date=1431693659
Ik zeg: doen.

De gemeentes hebben toch al een tekort door de decentralisatie zonder dat daar middelen tegenover staan en het treft alleen mensen die een overtreding begaan. En met name dat laatste - daar lig ik niet wakker van.
Helemaal mee eens. Hou je je aan de regels dan krijg je ook geen prent of het nou van de Gemeente of Politie is maakt voor mij niet uit.


Ik heb een kleine maand geleden in een ander onderwerp al een top 10 geplaatst wat een BOA zou kunnen doen wat mij betreft en dan puur op fiets-, snor- en bromfietsers gebied.
Doe daar dan ook gelijk de voetgangers bij want die hebben ook vaak overal schijt aan.
Wat mij betreft kan de Gemeente best voor deze zaken de BOA aanwijzen om verbaliserend op te treden.
Laat ze maar een pilot houden van 1 jaar in de 4 grote steden en kijken hoe het uitpakt.

Citaat van: enrico1972 link=msg=1342713 date=1428670637
Wat mij betreft mag het verplicht gesteld worden het nieuwe BOA uniform.
Weet je overal in het land waar je mee te maken hebt als je wordt aangesproken.

Wat betreft het bonnenschrijfgedrag kan ik alleen maar zeggen dat zeg maar iedereen boven de 18 echt wel weet wat er van hem/haar verwacht wordt en wat de regels zijn in ons land.
Als je je daar naar gedraagt zal je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen bekeuring/boete/proces verbaal of hoe de willekeurige mensheid het wilt noemen hoeven te krijgen wat zonde van je geld is.
Het ligt dus helemaal aan je eigen gedrag of je de spreekwoordelijke Sjaak bent of niet. Met gewoon logisch nadenken kan je al heel veel voorkomen.

Ik zal wel een slechte zijn in de ogen van sommigen als ik dat werk zou doen maar ook hier geldt:"Wie aandacht vraagt krijgt het ook van me".
Ben van mening dat de tijd van pappen en nathouden ondertussen allang en breed voorbij is.

Als ik BOA zou zijn en ik mag er voor schrijven zou mijn Top 10 in willekeurige volgorde zijn om aan te pakken.
  1. Tegen de richting in rijden op de fiets, snor- bromfiets.
  2. Rijden over het trottoir.
  3. Geen c.a. Juiste verlichting voeren.
  4. Geen richting aangeven.
  5. Door rood verkeerslicht lopen/rijden.
  6. Aanwijzing(en) verkeersregelaar negeren.
  7. Afval in de niet daarvoor bestemde afvalbak deponeren.
  8. Samenscholing op APV plekken aanpakken.
  9. Verkeerd aanbieden van huis- en bedrijfsafval.
10. Fietsen c.q. zwerffietsen die veel te lang ongebruikt staan op straat naar gelang APV mogelijkheid.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #13 Gepost op: 15 mei 2015, 18:13:58
Citaat van: Diamondback link=msg=1350485 date=1431693659
Ik zeg: doen.

De gemeentes hebben toch al een tekort door de decentralisatie zonder dat daar middelen tegenover staan en het treft alleen mensen die een overtreding begaan. En met name dat laatste - daar lig ik niet wakker van.

Ik zeg: vooral niet doen.

Het is gewoon een vestzak/broekzak verhaal vanuit het oogpunt van de burgers. Nu gaan de opbrengst naar de landelijke overheid en komt het in de algemene middelen, samen met de belastingen. Uit die middelen krijgen de gemeenten ook geld. Want het grootste deel van de inkomsten van gemeenten komt gewoon van het Rijk. Krijgt het Rijk het geld van dit soort boetes niet meer, dan zal men het gewoon in mindering brengen op die bijdrage.

Je krijgt er echter wel weer een extra organisatie bij die boetes gaat verwerken en innen, extra beroepsprocedures, nog meer ICT, etc,etc. Kortom: extra bureaucratie en onduidelijkheid. En al die extra kosten zullen gewoon opgehoest moeten worden door alle inwoners van alle gemeenten.
Zouden gemeenten niet in dienst van de burger moeten staan, in plaats van allerlei extra lagen en instanties te creeren?

Het artikel is ook een mooi staaltje "framing". Allereerst wordt er gezegd dat de Politie niet kan optreden tegen alle kleine overtredingen. Maar waarom worden dan vervolgens verkeersovertredingen als voorbeeld gegeven? Dat is toch niet waar de Gemeenten zich mee bezig dienen te houden? Of kent er iemand een gemeente waar de openbare orde ernstig verstoord dreigt te worden omdat de politie niet alle "hands-on" bellende automobilisten kan bekeuren?
Tot slot wordt geklaagd over het mislopen van inkomsten uit parkeerboetes, maar "vergeet" om uit te leggen wat hier exact mee bedoeld wordt.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1350484 date=1431693601
Gemeente Roermond bekeurd al zelf voor foutparkeren en soms ook al voor verkeersovertredingen. Nu is het alleen dat foutparkeren goedkoper is bij de gemeente dan bij de politie: gemeentelijke boete is stuk goedkoper dan een boete van de politie hiervoor. Nu moet je het bedrag ook niet overmaken naar het CJIB maar naar de gemeente als je door Toezicht beboet bent.

Interessant.
Over welke verkeersovertredingen gaat het dan? En weet je misschien hoe de gemeente dit geregeld heeft?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #14 Gepost op: 15 mei 2015, 18:18:12
ReporterRadio1 @ReporterRadio1
Wel of geen boetevergoeding is niet de enige kwestie bij #BOA toezicht. Luister as zondag 19 u @NPORadio1 meer achtergrond @BoaAcp @beboa
18:15 uur · 15 May 2015 · Hootsuite
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #15 Gepost op: 15 mei 2015, 18:28:28
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1350484 date=1431693601
Gemeente Roermond bekeurd al zelf voor foutparkeren en soms ook al voor verkeersovertredingen. Nu is het alleen dat foutparkeren goedkoper is bij de gemeente dan bij de politie: gemeentelijke boete is stuk goedkoper dan een boete van de politie hiervoor. Nu moet je het bedrag ook niet overmaken naar het CJIB maar naar de gemeente als je door Toezicht beboet bent.
Ik vermoed dat je een gemeentelijke naheffing parkeerbelasting en een RVV-overtreding niet uit elkaar kunt houden.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #16 Gepost op: 15 mei 2015, 18:41:20
Citaat van: Frank. link=msg=1350529 date=1431707308
Ik vermoed dat je een gemeentelijke naheffing parkeerbelasting en een RVV-overtreding niet uit elkaar kunt houden.

Dankzij Sylvester inderdaad erop gewezen dat het 2 aparte dingen zijn.

Citaat van: zwelgje link=msg=1350525 date=1431706438
........................

Interessant.
Over welke verkeersovertredingen gaat het dan? En weet je misschien hoe de gemeente dit geregeld heeft?

O.a. door rood rijden, verplichte rijrichting negeren (2 waarbij ik heb gezien dat ze bekeurd werden). Hoe ze dit hebben geregeld, geen flauw idee.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #17 Gepost op: 15 mei 2015, 18:59:34
Is dit een voorloper van wat op Schiphol gebeurt? Daar schrijft een vkr kentekens op van verkeerd geparkeerde voertuigen die doorgegeven worden aan een BOA.
Kan ik, als burger, straks ook "optreden" tegen verkeerde gedragingen?



jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #18 Gepost op: 15 mei 2015, 19:17:44
Moet de BOA dan zelf ter plaatse of schrijft hij op basis wat hij gehoord heeft van VKR?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #19 Gepost op: 15 mei 2015, 19:26:16
Citaat van: Jims link=msg=1350456 date=1431687532
Bij iedere staande/stilhouding kan iemand er tussenuit knijpen. Dus om die reden een scheiding tussen de door jouw genoemde overtredingen maken is onmogelijk.

De simpelste overtreding leidt soms tot het begin van een lange achtervolging. Vaak niet voor niks O0
Wat is je punt? Ik bedoel dat is nu toch ook al zo met zwartrijders, foutparkeerders, fietsers in een winkelstraat enz....
Achtervolgen moeten we ook niet toestaan, hebben ze geen middelen voor maar ook geen mandaat.

Citaat van: Bert65 link=msg=1350464 date=1431689031
Ik zie het plan niet zitten; schoenmaker, hou je bij je leest.
Ik wil je niet tegenspreken want ik roep deze uitspraak ook altijd. Maar weet je wel wie de gemeentepolitie ooit heeft opgericht? Niet de landelijke overheid maar juist de gemeenten.

Citaat van: Sesamzaadje link=msg=1350482 date=1431693076
Dingen doen waar de politie geen tijd voor heeft is ook een dooddoener aan het worden. ik denk eerder dat het om de inkomsten gaat dan het daadwerkelijk veiliger maken van de maatschappij. Als dat immers het doel zou zijn zouden ze de opbrengsten ook niet zelf willen houden.
Vreemde uitspraak voor een agent in opleiding. Een vaak gehoorde uitspraak van agenten is "als wij u hier niet voor beboeten leert u het nooit" conclusie hieruit is dus dat men leert omdat men moet betalen en daardoor vergroot je de veiligheid.
En hoe denk je dat het volgende geintje is ontstaan? "meldkamer politie waar kan ik u mee helpen?""Ik zie een inbreker in mijn schuur, stuurt u hulp!""Meneer, we hebben geen voertuigen beschikbaar, blijft u binnen en doe vooral geen rare dingen." tuut tuut. "Meldkamer politie, waar kan ik u mee helpen?"" Ik belde net over een inbreker in mijn schuur, die kunt u vergeten die heb ik doodgeschoten." drie minuten later staat de straat vol met politie en worden de inbrekers ingerekend. Een agent tegen de beller "U zei dat u de inbrekers had doodgeschoten!""Ja, jullie zeiden dat er geen voertuigen beschikbaar waren!".
Geloof het of niet, als je 's avonds hier in Lelystad belt dat men aan het racen is op de Houtribweg dan krijg je ook de melding dat er geen voertuigen beschikbaar zijn of dat men te druk is elders. Waarmee ik wil zeggen dat als de meldkamer zelf meld dat men het te druk heeft, hoe kan jij dan zeggen dat het een dooddoener is?

Citaat van: Bert65 link=msg=1350536 date=1431709174
Is dit een voorloper van wat op Schiphol gebeurt? Daar schrijft een vkr kentekens op van verkeerd geparkeerde voertuigen die doorgegeven worden aan een BOA.
Kan ik, als burger, straks ook "optreden" tegen verkeerde gedragingen?
Als jij hiervan een boete krijgt kun je die simpel aanvechten omdat het niet is geconstateerd door een BOA. Net als de boete's bij het centraal station in Amsterdam gegeven naar aanleiding van een VKR constatering.

Maar ik snap de consternatie niet, gemeenten willen meer toezicht en daadkracht. Dat krijgen ze niet voor elkaar bij de landelijke overheid maar die laat hen wel vrij in de mogelijkheid het zelf te regelen. En het is niets nieuws, het kan en gebeurd al jaren maar dan in politieuniform.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.