Gemeentes willen zelf kleine verkeersboetes uitschrijven

Auteur Topic: Gemeentes willen zelf kleine verkeersboetes uitschrijven  (gelezen 14522 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #50 Gepost op: 16 mei 2015, 22:08:44
Citaat van: Gijs link=msg=1350699 date=1431806647
Rob, lees mijn citaat eens goed , ik geef alléén maar aan , dat het steeds ingewikkelder wordt voor jan publiek (BOA's, verkeersregelaars, toezichthouders, handhavers, weg inspecteurs  en dan iedere tak met hun eigen domein, bevoegdheden en bonnenboekjes. En hun opdrachtgevers mar niet te noemen.
Dat had ik gelezen Gijs. Ik reageerde op een bericht van SpaX.

Overigens ben ik het niet eens met:
Citaat van: Gijs link=msg=1350699 date=1431806647
. En hun opdrachtgevers mar niet te noemen.

De opdrachtgevers zouden helemaal op de hoogte moeten zijn, of het nu een gemeente of een verkeersregelbedrijf is. Als de opdrachtgevers niet op de hoogte zijn ben ik in mijn mening gesterkt  dat het beter is dat het publiek geen "risico" mag lopen en dat het schrijven enkel en alleen voorbehouden dient te worden aan agenten.
By the way, heeft de BOA, die voor een andere werkgever vkr is, toestemming gevraagd (en gekregen) van zijn werkgever? Er zijn niet veel werkgevers happig op zo'n nevenfunctie.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #51 Gepost op: 16 mei 2015, 22:20:20
Rob, ik ken diverse voorbeelden binnen gemeentes, dat de opdrachtgevers binnen de gemeente niet eens wisten dan overtredingen genoemd in de Algemene Plaatselijk Verordening met een mulderfeit werden afgedaan en dan niet in de gemeentekas terecht kwamen. Gevolg de BOA deugde niet.
Of jij bent toch opsporingsambtenaar dus kun je ook wel ff de huisuitzettingen voor het gemeentelijk woningbedrijf regelen., hoeven we de politie ook niet te vragen, is zo moeilijk tegenwoordig. En als klap op de vuurpijl, lukt het niet vraag dan maar aan de brandweercommandant , want die mag wel overal naar binnen.
Bij instappen begint de inzet.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #52 Gepost op: 16 mei 2015, 22:44:43
Hoever mijn collega kan gaan? Weet ik niet. Alleen wat hij zei, toen hij het kenteken noteerde.

En schrijven? Ik zou als vkr in de toekomst misschien wel willen zien dat een aantal van ons voor art.82 RVV mogen schrijven, zonder steeds aangifte te hieven doen, getuige op te nemen, etc, etc. Niet allemaal, maar een gedeelte, na een goede extra opleiding.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #53 Gepost op: 16 mei 2015, 23:30:03
Voor het publiek boeie, klinkt vreemd maar dat is het gewoon.

Moet het voor het publiek duidelijk zijn dat ze kunnen worden bekeurd door wie dan ook? NEE.
Het zou voor het publiek duidelijk moeten zijn dat overtredingen kunnen worden gevolgd door een boete of anders, dat men duidelijk moet kunnen zien wie of wat de boete uitschrijft.... Boeie.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #54 Gepost op: 17 mei 2015, 07:45:52
Gordel controle:Er staat een agent, al dan niet in uniform, dusdanig opgesteld dat hij of zij kan constateren dat iemand geen gordel draagt zonder dat hij of zij direct op valt. Verderop staan collega's die de bon uit schrijven.

Snelheidscontrole: Ook hier staat men meestal dusdanig dat je niet of te laat ziet dat er een controle is.

Je kunt niet weten wie het feit heeft geconstateerd, hooguit zal de bon hierover iets zeggen omdat er een nummer opstaat. Zoals HIT al zei:Het maakt niet uit f je weet door wie je genoteerd word, het risico op een bon moet gewoon dusdanig groot zijn, dat de mensen het wel uit hun hoofd laten om aanwijzingen te negeren.
Blijf je zitten met fietsers en voetgangers. Wel, jammer maar helaas. Ik wil geen mensen staande kunnen houden en legitimatie kunnen vragen. Zou naar alle waarschijnlijkheid te veel agressie opleveren. En je hebt wel wat beters te doen. Kenteken is gauw genoeg op geschreven, net zoals tijdstip (ongeveer).


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #55 Gepost op: 17 mei 2015, 10:29:45
Voor het publiek boeie, klinkt vreemd maar dat is het gewoon.

Moet het voor het publiek duidelijk zijn dat ze kunnen worden bekeurd door wie dan ook? NEE.
Het zou voor het publiek duidelijk moeten zijn dat overtredingen kunnen worden gevolgd door een boete of anders, dat men duidelijk moet kunnen zien wie of wat de boete uitschrijft.... Boeie.

Zoals HIT al zei:Het maakt niet uit f je weet door wie je genoteerd word, het risico op een bon moet gewoon dusdanig groot zijn, dat de mensen het wel uit hun hoofd laten om aanwijzingen te negeren.


Wat een onzin, natuurlijk maakt dat uit, en dient het duidelijk te zijn.
Dat raakt namelijk aan een fundament van een democratie, zijnde dat wij als burgers de overheid kunnen controleren. Daar hoort transparantie over gegeven bevoegdheden aan ambtenaren en hun optreden ook bij.

Daarnaast hebben we algemene en bijzondere opsporingsambtenaren niet dezelfde bevoegdheden gegeven met een reden. Dus uit het oogpunt van transparantie dient duidelijk te zijn met wie een burger te maken heeft.

Genoeg voorbeelden waarbij de landelijke/een lokale overheid de eigen verantwoordelijkheid op burgers af wentelt, en/of onrechtmatig optreed.
Dat soort zaken komt juist aan het licht door burgers (of ambtenaren) die kritische vragen durven te stellen over rechten en plichten.

Dus ja, het boeit wel wie welke boete uit mag schrijven en/of schrijft. ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #56 Gepost op: 17 mei 2015, 11:35:52
Citaat van: Gijs link=msg=1350639 date=1431780073
Ja, én dan hebben we ingevolge de Algemeen Plaatselijke Verordening ook nog eens de toezichthouders met andere taakstelling en bevoegdheden, welke bevoegdheden zelfs niet aan een Algemeen- of Buitengewoon Opsporingsambtenaar zijn toegekend.

Als dat werkelijk zo is, dan zijn wel weer echt op z'n Nederlands bezig. We kijken naar de letter van de wet niet naar de bedoeling ervan.

Vraagje geld het ook als er een politieagent een vkr hesje over zijn uniform aantrekt ?


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #57 Gepost op: 17 mei 2015, 11:42:52
Ja zo ver zijn we, Bollie.
Maar een agent heeft standaard een verkeersvest in de voertuigen en maakt deel uit van zijn en onze veiligheid, zonder aan zijn bevoegdheden af te doen. maar binnentredingsbevoegdheid heeft hij niet in een woning zonder toestemming bewoner of lastgeving.  En ja die gemeenteambtenaar van bouwen woningtoezicht wel ingevolge hoofdstuk6 APV
Bij instappen begint de inzet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #58 Gepost op: 17 mei 2015, 11:56:46
Van Vollenhoven: boetes moeten bij politie blijven


‘We moeten kijken naar waar de politie zo druk mee bezig is dat ze niet aan boeteschrijven toekomen’. Dat zei Pieter van Vollenhoven in Dit is de dag. Een boete voor door rood rijden of fietsen zonder licht kan op dit moment alleen door een politieagent uitgeschreven worden. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) wil dat buitengewone opsporingsambtenaren die boetes ook kunnen innen omdat politieagenten vaak niet toekomen aan het uitschrijven van bonnen.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #59 Gepost op: 17 mei 2015, 13:01:23
Citaat van: zwelgje link=msg=1350754 date=1431851385
Dus ja, het boeit wel wie welke boete uit mag schrijven en/of schrijft. ;)
Ok, jij neemt mijn reactie letterlijk. Wat ik bedoel te zeggen dat het niet moet uitmaken of de overheid wie dan ook de bevoegdheid geeft tot bekeuren.
Het is de burger die heel hard altijd roept "daar had wat aan gedaan moeten worden, nu is het mis" maar ook die roept "hoe komen ze erbij om iemand die bevoegdheid te geven om mij aan te spreken".
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.