Middelbrand (kantoor) Kerkweg - Lekkerkerk 30-04-2015

Auteur Topic: Middelbrand (kantoor) Kerkweg - Lekkerkerk 30-04-2015  (gelezen 3963 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Tja een kleine hand- en spandienst vind ik ook kunnen als dit veilig kan. Een slang uitrollen tbv de waterwinning is oké als de omgeving is afgezet. Het verkeer regelen bv al niet.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #11 Gepost op: 8 mei 2015, 21:15:12
Citaat van: Breathe link=msg=1349006 date=1431070717
Niet aan beginnen aan dit soort zaken, dat is niet te regisseren!

Wss een SIV 2 als eerste ter plaatsen  98uiye ;)

Soms moet je wel even regisseren, je moet dat wel direct en duidelijk doen om mogelijke slachtoffers te vermijden, zeker als het gaat om een niet alledaagse brand.

Jaren geleden hadden we een grote brand in een lading copraschroot aan boord,in het ruim, van een OBO, 50,000 ton dwt. Een OBO (oil,bulk,ore) was/is een voor de brandweer redelijk onbekend type zeeschip.
In de zijtanks gelegen aan beide zijden van het ruim worden olieachtige stoffen vervoerd,resten blijven altijd achter. In die tijd zeker o.a. voor de vele goedwillende vrijwilligers die na enige tijd kwamen aflossen.
Die zijtanks kunnen bij een een stevige en langdurige brand in het ruim in de loop der tijd aardig opwarmen.
Dan kun je dus als brandweerman gelet op een mogelijke explosie maar beter niet vanaf het dek van die zijtanks gaan blussen met handstralen waarmee men eerder was begonnen.
Als je dat maar in een vroegtijdig stadium,dus direct en duidelijk uitlegt aan de mannen dan kun je een hoop narigheid voorkomen door te kiezen voor een andere aanpak.(Vanaf de kade waterkanonnen en vanaf het water blusboten om de tanks voldoende te koelen en nadat de boel voldonde was afgekoeld vervolgens de coprabrand aanpakken c.q. de copra gewoon laten opbranden.)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 9 mei 2015, 07:34:01
Het blijft me verbazen dat mensen dit soort zaken goed gaan praten, en men vindt dat bij hand en spandiensten het wel kan. Als het maar veilig kan. Volgens mij hebben we binnen brandweer nederland een duidelijke afspraak, en die is dat bluswerkzaamheden door brandweermensen dient te gebeuren, en er zeer zeker geen burgers aan de straal komen te staan.


alice1986nl

  • MSA
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #13 Gepost op: 21 mei 2015, 18:00:39
Graag zou ik wat dingen duidelijk maken als het mij lukt, aangezien ik zelf aanwezig ben geweest bij deze uitruk.

Ten eerste spreek ik het niet goed dat kinderen en burgers aan de straal staan en/of helpen bij hand- en spandiensten.

De kinderen die aan deze straal stonden waren zelf van de jeugdbrandweer en toevallig aanwezig. Ze hebben geen slangen uitgegooid of het verkeer geregeld. De omgeving was al afgezet door brandweer en politie. De kinderen hebben nooit dicht in de gevarenzone gestaan, want zoals op de foto's is te zien staat er een stelling om het gebouw heen en de stelling is van boven naar beneden afgeschermd met groen gaas (wat alleen met een scherp stanleymes kapot was te snijden).
Ze hebben nooit in de rook gestaan.
En het was zeker niet zo dat er te weinig brandweermensen aanwezig waren op het dorp. En in de omliggende omgeving.

Maar er is later bij de nabespreking wel gezegd dat dit niet meer mag voorkomen dat omstanders ons werk 'overnemen'.

Dit was trouwens voor mij de eerste keer om zoiets mee te maken dat kinderen en omstanders aan de straal stonden, en ik zit toch al weer 3 jaar bij de brandweer.
Live while you can, before you know it is over.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #14 Gepost op: 21 mei 2015, 20:52:24
Afgezien van het feit dat hier burgers en kinderen aan LD stralen staan, is dit wel een mooi tekenend beeld voor de kwaliteit van de hedendaagse brandweerzorg. Volkomen nutteloze LD stralen die tegen een dichte gevel spuiten, dat is zo simpel werk dat zelfs niet opgeleidt personeel het blijkbaar kan overnemen van de brandweer. Voortaan een SIV 1, een chauffeur die de TS brengt en dan mogen de bewoners met buren zelf aan de slag. >:D

 :o Drie LD stralen en dan met jong volwassenen/kinderen aan de straal. Wat gebeurd er al er één zijn straal plots dicht draait met de andere stralen?? Als het maar veilig gebeurd  :(
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar