Snelheid brandweer moet omhoog

Auteur Topic: Snelheid brandweer moet omhoog  (gelezen 10678 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 24 mei 2015, 20:48:09
Kazerne Barneveld staat gewoon op de verkeerde plek! Je ziet dit vaker gebeuren dat er een nieuwe kazerne moet komen en deze (ver) buiten het centrum wordt geplaatst omdat de grond daar zo lekker goedkoop is. In Hollands Midden is dit in Rijnsburg en Bodegraven gebeurt. Maar goedkoop is duurkoop want men is nu al weer bezig met een nieuwe kazerne in Bodegraven op een centrale plek. Dit is voor Barneveld denk ik de enige en goedkoopste oplossing.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 24 mei 2015, 22:41:55
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1352199 date=1432493289
Kazerne Barneveld staat gewoon op de verkeerde plek! Je ziet dit vaker gebeuren dat er een nieuwe kazerne moet komen en deze (ver) buiten het centrum wordt geplaatst omdat de grond daar zo lekker goedkoop is. In Hollands Midden is dit in Rijnsburg en Bodegraven gebeurt. Maar goedkoop is duurkoop want men is nu al weer bezig met een nieuwe kazerne in Bodegraven op een centrale plek. Dit is voor Barneveld denk ik de enige en goedkoopste oplossing.
Inderdaad, het was eind vorige en zeker begin deze eeuw een tijd mode om brandweergarages en kazernes uit de dorps- of stadskern te halen en aan de rand van een dorp of op het plaatselijke industrieterrein te plaatsen.
Nu komt men er achter als elke seconde telt dat deze manier van huisvesten veelal minuten vertraging oplevert .

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #22 Gepost op: 25 mei 2015, 08:27:27
Weet iemand nog wat de redenen waren om de kazerne Barneveld op de huidige plek neer te zetten?

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #23 Gepost op: 25 mei 2015, 14:14:00
Citaat van: Peter71 link=msg=1352235 date=1432535247
Weet iemand nog wat de redenen waren om de kazerne Barneveld op de huidige plek neer te zetten?

Dichtbij de snelweg. Daardoor zou de brandweer snel terplaatse moeten zijn op de A1 en de A30. Daarnaast zouden de hoogwerker en HV sneller in Kootwijk of Garderen zijn.

Het punt is echter dat het niet werkt. Zeker de eerste niet. Als er een ongeval is op de A30 staan er vaak files de afrit af, voor de brandweerkazerne langs na het dorp. Het kost dan minimaal 20 minuten om op de kazerne te komen. Je ziet dan ook vaak mensen die al een stuk voor de kazerne de auto verlaten en maar gaat rennen, of mensen die met auto en al over het fietspad naar de kazerne toe rijden. Officieel mag het niet, en het kan eigenlijk ook net niet. Maar anders staan ze 20 minuten in de file.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Fletwed

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 25 mei 2015, 18:02:07
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1352199 date=1432493289

Snelweg A1-A30
Industrieterrein Harselaar (ten noorden van Barneveld)
Industrietterrein De Briellaerd (ten zuiden aan de snelweg gelegen)

Verder is het dorp gewoon te bereiken in 7 minuten of minder (7 minuten = Het Bijenveld, Barneveld)

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #25 Gepost op: 25 mei 2015, 18:14:14
Fledwed, Je post is nogal slecht onderbouwd.

Allereerst is het Industrieterrein Harselaar niet belangrijk in dit verhaal. Brandweer Voorthuizen verzorgt de eerste uitruk op de gehele Harselaar. Brandweer Barneveld-Dorp verzorgt de uitruk aldaar niet.

Industrieterrein de Brielaerd is voornamelijk kantoren. Het vormt geen speciale behandeling. Ik kan mij niet herrineren dat we daar ooit een brandmelding gehad hebben.

Vanaf de kazerne is het zo'n 8 minuten rijden naar de verst gelegen straten. Zijn ze daarom op tijd? Nee, juist niet. Je vergeet namelijk dat het 6 tot 7 minuten duurt voordat de Tankautospuit de kazerne uit komt. De tijd tot terplaatse komen binnen de kom is dan 15 minuten.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 25 mei 2015, 18:46:08
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1352331 date=1432570454

Allereerst is het Industrieterrein Harselaar niet belangrijk in dit verhaal. Brandweer Voorthuizen verzorgt de eerste uitruk op de gehele Harselaar. Brandweer Barneveld-Dorp verzorgt de uitruk aldaar niet.

Industrieterrein de Brielaerd is voornamelijk kantoren. Het vormt geen speciale behandeling. Ik kan mij niet herrineren dat we daar ooit een brandmelding gehad hebben.

Vanaf de kazerne is het zo'n 8 minuten rijden naar de verst gelegen straten. Zijn ze daarom op tijd? Nee, juist niet. Je vergeet namelijk dat het 6 tot 7 minuten duurt voordat de Tankautospuit de kazerne uit komt. De tijd tot terplaatse komen binnen de kom is dan 15 minuten.
Mensen vergeten nog steeds dat de uitruk begint op het moment bij ons de pieper gaat, en als brandweermensen niet snel genoeg op de post kunnen zijn die auto gewoon niet eerder vertrekt dan dat hij vol zit. ;)

williamharthoorn

• Senior gebruiker
  • www.112barneveld.nl
Reactie #27 Gepost op: 27 mei 2015, 09:50:00
BARNEVELD Burgemeester Asje van Dijk van Barneveld heeft de regionale brandweer van Gelderland-Midden gevraagd te onderzoeken of het mogelijk is een extra uitrukpost te realiseren in Barneveld.

Hans-Lukas Zuurman

Dat bleek dinsdagavond tijdens de raadscommissie Bestuur in het gemeentehuis. Aan de orde was de stand van zaken nu de brandweer geregionaliseerd is en onderdeel uitmaakt van Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM).

Deze krant meldde zaterdag al dat gebleken is dat de opkomsttijd van de brandweer voor verbetering vatbaar is, maar op dit moment volgens brandweerwoordvoerder Allard Schimmel ,,geen ongeoorloofd veiligheidsrisico'' oplevert. Dat laatste onderstreepte Van Dijk tijdens de raadscommissie. ,,Het is niet slechter dan toen er nog geen grote brandweerorganisatie was. Maakt u zich daarover geen zorgen'', hield hij de commissieleden voor. ,,De normen zijn nu anders, er wordt niet meer gewerkt met een opkomsttijd van negen minuten. We gaan nu onderzoeken waarom wij zo laag scoren. Dit is een gemiddelde'', wees hij op de behaalde 34 procent van de gevallen waarin de brandweer op tijd was in de gemeente Barneveld. Het percentage ligt regionaal op 54 procent. ,,De vraag is hoe het zit in het buitengebied en niet alleen in Barneveld-dorp, maar ook bij andere uitrukploegen. Na de zomervakantie kom ik hierop terug met de uitkomsten van een onderzoek'', beloofde hij.

De situatie in Barneveld-dorp behoeft aandacht, erkende de burgemeester in reactie op een opmerking van hulpraadslid Henk Wiesenekker van de ChristenUnie. Wiesenekker vroeg zich af in hoeverre een extra uitrukpost met daarin de aan Barneveld toegewezen reserve tankautospuit de paraatheid kan verbeteren. ,,Zo blijft ook de motivatie onder de vrijwilligers hoog'', aldus het hulpraadslid. Dat laatste baarde ook SGP-hulpraadslid Jan Top zorgen. ,,Alle waardering voor de vrijwilligers, hoe houden we ze betrokken?''
Van Dijk liet weten dat de vrijwillige brandweerlieden zelf geopperd hebben dat het een idee kan zijn ,,één van de twee tankautospuiten op een andere plek in het dorp te stationeren, want dan heb je geen rit heen en weer als je naar brand in Veller moet. We kijken daar naar en komen na de zomer ook hierop terug. Een andere oplossing is dat er vanuit Lunteren hulp komt voor Barneveld Zuid. Voor de burger maakt dat niet veel uit, maar wel voor de mensen die bij de Barneveldse brandweer zitten.''

Burger Initiatief-raadslid Shane Lasscher riep in herinnering dat bij de vorming van de regionale brandweer was bepaald dat er juist géén extra uitrukpost bij zou komen in Barneveld. ,,Wie gaat dit straks betalen? Gaan we een oude boerenschuur ervoor ombouwen?''
Van Dijk sprak dat nu het juiste moment is aangebroken om - nu de brandweer een jaar heeft gedraaid in de nieuwe vorm - knelpunten aan te reiken. ,,Ik mag nu vragen: wat gaan we hier aan doen, want dit zit niet goed bij ons. Als we wat moeten onderbrengen zal het deel waar het het gebouw betreft, voor rekening van Barneveld komen.'' VVD-fractievoorzitter Jan Willem van den Born vroeg: ,,Dit is dus een serieuze optie?'' Van Dijk: ,,Ja, ik heb persoonlijk gevraagd dit uit te werken. Ik wil dit signaal echt onderzocht hebben.''

Bron: http://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/onderzoek_extra_uitrukpost_brandweer_in_barneveld_3682997.html#.VWV2udLtmkp

Dennis Kempers

• Brandweervrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • Manschap A - Post Soest
Reactie #28 Gepost op: 27 mei 2015, 09:52:10
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1352331 date=1432570454

We?? Zit je ook al bij de brandweer Luke?

Dennis Kempers

• Brandweervrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • Manschap A - Post Soest
Reactie #29 Gepost op: 27 mei 2015, 09:54:41
In Barneveld zie ik hetzelfde probleem als dat we in Soest kennen met de hoofdpost, ook aan de rand van het dorp en met spitsuur niet te bereiken binnen de gestelde tijd. Gelukkig kennen we hier dan de nevenpost en hopelijk met  het project dat we hier gaan starten qua variabele voertuigbezetting en de verhuizing van de nevenpost kunnen we een deel van deze problemen oplossen en onze aanrijdtijden wat drukken.