Gaat het licht uit voor de laatste vuurtorenwachters?

Auteur Topic: Gaat het licht uit voor de laatste vuurtorenwachters?  (gelezen 10370 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 23 augustus 2005, 16:34:55
Ik zag een stukje op TV Rijnmond over een verkeersleider die mogenlijk uit de vuurtoren moet en in een groot verkeerscentrum wordt ondergebracht.

SP voor behoud bemande vuurtoren Ouddorp
De SP is voor behoud van de vuurtorenwachter in Ouddorp. De partij ziet niets in het voornemen van Rijkswaterstaat om de vuurtoren te automatiseren.

Volgens Statenlid Vermeulen is de bemande vuurtoren een goede aanvulling op het werk van de reddingsmaatschappij KNRM. De vuurtorenwachter zou goed kunnen bijspringen in noodsituaties. Het gebied trekt jaarlijks een half miljoen toeristen.

SP Tweede Kamerlid Gerkens heeft inmiddels schriftelijke vragen gesteld aan minister Peijs van Verkeer en Waterstaat.
bron: rijnmond.nl (staat tevens het videofragmentje)
------------------------------

Wat zijn hier de meningen hierover?

Ik vind dat ie in de vuurtoren moet blijven, hij kan op deze manier denk ik beter toezicht houden (niet alleen op het water, maar bijvoorbeeld ook op het strand).

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Colin

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2005, 18:01:34
Ik ben het met jou eens Maarten. ;)
Groeten, Colin

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2005, 19:33:46
Mee eens, gewoon boven in laten zitten.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 25 augustus 2005, 22:44:27
Ik ben van mening om deze post niet meer te bemensen. Om één simpele rede, ik heb nog steeds geen argument gehoord dat bezetting noodzakelijk acht.
Toezicht houden? Dat kan je ook met camera´s vanaf afstand. Voordeel daarvan is dat je het beeldmateriaal kan opslaan en terug spoelen, zodat de herkomst van een vuurpijl snel te herleiden is naar een bron.

En in geval van een inzet van de KNRM, dan kan iemand van die KNRM de toren bemensen. Precies zoals in Noordwijk dat al jaren gedaan wordt. Dan wordt de vuurtoren ook bemenst als de reddingboot uitvaart voor een inzet of op verzoek van de reddingsbrigade tijdens grotere hulpverleningen.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2005, 04:26:24
Ik ben van mening om deze post niet meer te bemensen. Om één simpele rede, ik heb nog steeds geen argument gehoord dat bezetting noodzakelijk acht.
Toezicht houden? Dat kan je ook met camera´s vanaf afstand. Voordeel daarvan is dat je het beeldmateriaal kan opslaan en terug spoelen, zodat de herkomst van een vuurpijl snel te herleiden is naar een bron.

En wie kijkt er dan naar die beelden van die camera's?

We hebben hier een brug die op afstand bediend wordt. Elke keer als er een weer een ongeluk gebeurde plaatste de gemeente weer een camera erbij. Er staan er nu zeven. Ik denk niet dat het aan de hoeveelheid camera's ligt, maar aan de mensen die naar de beelden kijken. Die zal die vuurpijl alleen in de herhaling zien, als ie gemeld is door een automobilist. Of als de automobilist 'm ook mist, de volgende dag.

Naar aanleiding van een vermissing.

Henk

Lukas074

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2005, 09:18:58
Ben ook voor om de vuurtoren te behouden. Met cameras heb je veel minder zicht als met het menselijk oog. Ben van mening dat de camera's echt niks is.

K.N.R.Mark.

• Forum gebruiker
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2005, 11:57:34
Een camera voert ook geen actie uit, als deze rode vuurpijl al gezien wordt met een camera.
De vuurtorenwachter legde deze link wel en alarmeerde zelf de KNRM. Dit is straks ook voorbij met P-2000. Tevens liggen hier uitgestrekte zandplaten zoals de Hinder en de Ooster, hier zijn al vele jachten op gestrand. Dit kan je wel in de gaten houden met de radar, maar dit geeft geen 100% dekking.
Verder is er direct radiocontakt met de reddingsbrigade. Bij calamiteiten is dit reuze handig.

We zullen nog wat beleven in de toekomst.

Groeten Mark. :(
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2005, 15:08:14
Als toezicht houden zo belangrijk is, in jullie ogen, dan kan je des te beter gebruik maken van camera's. Hierdoor wordt alles, qua beeldmateriaal, opgeslagen. En kan je het beeldmateriaal koppelen aan je radar met scheepsbewegingen en andere verkeersbegeleidingen. En dat zou dan moeten gebeuren in een centrum voor bijvoorbeeld nautische aangelegenheden, zoals het centrum "de Wijde Blick", dat is voor de verkeersstromen in de regio rond Amsterdam.

Ik vind het helemaal geen gek idee om dergelijke centra te creeëren, waardoor de werkbaarheid van het personeel groter wordt.

Vraagje: is de toren nu ook het gehele jaar en alle dagen bemand? Waarschijnlijk wel alle dagen, maar ook alle uren operationeel? In het winterseizoen heb je op die manier bijna 100% leegloopuren. Die uren kan je veel beter besteden.
Elke hulpverlening start met communicatie.

K.N.R.Mark.

• Forum gebruiker
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 26 augustus 2005, 15:51:03
Altijd bemand. Ze alarmeren ons ook, namelijk KNRM stations Ouddorp en Stellendam.

Groeten Mark.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2005, 17:06:51
Camera's weken voornamelijk preventief, niet alleen bij bruggen, ook in winkelcentra. Er gaat meer een afschikkende werking vanuit dan dat er daadwerkelijk wat op gezien wordt wijst de praktijk uit. 

Ik hoop dat ook de watersporters zich af laten schrikken om niet meer in moeilijkheden te komen.

Henk