Gaat het licht uit voor de laatste vuurtorenwachters?

Auteur Topic: Gaat het licht uit voor de laatste vuurtorenwachters?  (gelezen 10371 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2005, 16:01:29
Camera's vervangen ook maar 1 (misschien 2) zintuigen van de mens. Zicht en evt. gehoor, maar een microfoon zal met de wind daar om de vuurtoren niet echt praktisch zijn denk ik.
Een duinbrandje neem je met een op zee gerichte camera denk ik niet waar, maar kan je wel ruiken.
Het zal voor Rijkswaterstaat niet rendabel zijn, iemand van de reddingsbrigade of KNRM is misschien wel mogelijk, of misschien alleen in het hoogseizoen bemensing ofzo.

Ik denk dat een combinatie nog het beste zou zijn. Een camera voor 24/7, zodat je die ook kan koppelen aan de radar en de beelden terughalen, zoals Resque Ranger al aangeeft, en bemensing in het hoogseizoen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2005, 22:10:25
Ik denk dat een combinatie nog het beste zou zijn. Een camera voor 24/7, zodat je die ook kan koppelen aan de radar en de beelden terughalen, zoals Resque Ranger al aangeeft, en bemensing in het hoogseizoen.

Een camera kan je ook infra rood makkelijk kijken en beelden vastleggen. Voor de donkere uren een ideale oplossing. En bemensing alleen in hoogseizoen tijdens kantoortijden. En tijdens calamiteiten neemt er iemand van de KNRM of reddingsbrigade plaats. Alarmering zal dan door de Kustwacht plaats gaan vinden of door de RAC.

Neem bijvoorbeeld een badplaats als Zandvoort. Zonder zelf te hoeven investeren in webcams heb je er al een heleboel die nu al te zien zijn.
* http://zandvoort.webcam.nl/
* http://www.zandvoort.com/navigation/Webcams/Algemeen.html
* Erny, wat was die andere ook alweer??

Je hebt dan bijna het hele noordelijke strand te pakken. Vergeet overigens niet dat het primaire doel van deze camera's niet toezicht houden is, maar voor de fun van sommige mensen. De camera's welke gebruikt dienen te worden voor toezicht en preventie zijn van betere kwaliteit.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 28 augustus 2005, 10:42:46
Klinkt geweldig, maar je gaat nog steeds voorbij aan de zwakste schakel: degene die naar de beelden moet kijken en blijven opletten. Echt, als er een tijd lang niets te zien is ziet de chef in dat "er wel meer te doen is" voor het centrum dan alleen maar naar van die monitoren kijken en geeft de mens achter de monitor een taak erbij. Denk aan op afstand bestuurbare brug bij ons, er zijn nog nooit ongelukken gebeurd toen hij met de hand bediend werd. Nu heb ik met eigen ogen gezien (ik ben er vaak het is to de ligplaats van de Seeker) dat de brug vanuit Os te vroeg dicht gedaan werd, met een zeilboot eronder....

Henk

Heel apart voorbeeld van je trouwens die camera's uit zandvoort, buiten schijnt in Huizen de zon al de hele ochtend, geen wonder dat de strandpaviljoenhouders daar klagen... ;D
De andere drie camera's doen het helemaal niet. Gelukkig zijn ze zoals je het al zei alleen voor recreative doeleinden, anders zag het er niet best uit voor de scheepvaart. Ze zullen ze in de loop van de ochtend wel weer resetten. De camera's van de ophaalbrug zijn nu al weken stuk, de havenmeester verdient er nu wat bij: hij wordt gebeld op z'n mobieltje en komt dan op 't scootertje naar de brug om 'm open te doen  :-\

[verwijderd door de admin]

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #13 Gepost op: 31 augustus 2005, 07:43:57

de foto ververst per minuut. Maar er zijn genoeg type camera's en beeld materiaal voor elke oplossing. Je moet alleen de juiste vinden.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 3 juli 2008, 22:44:36
Even een oud topicje onder het stof vandaan, want recent kwam dit onderwerp onder de aandacht.

Netwerk zond de volgende reportage uit: http://www.netwerk.tv/archief/7341496/3244/De_strijd_van_de_laatste_vuurtorenwachters.html

(En volgens mij zien we in dat fragment een forumlid ;))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #15 Gepost op: 4 juli 2008, 01:20:28
Ik vrees dat er voorbijgegaan wordt aan het feit wat een camera kan en zal moeten detecteren in welk bepaald gebied.
Zo als de zaken tot op heden zijn gepresenteerd kun je één of meerdere camera's via radarcursorbediening in laten zoomen op een doel. Daarbij gaat men er dus vanuit dat je alle bijzonderheden aan de hand van een radarbeeld kunt bepalen en dat kunt controleren m.b.v. een camerabeeld.
Mijns inziens is het probleem met camerabeelden dat men niet snel een overzicht van een geheel gebied en de belangrijke doelen hierin primair kan waarnemen met de radar als mogelijke ondersteuning.
Als je nu dagelijks de ramen moet lappen, wie gaat dan die camera dome schoon houden?
Overigens zijn de torens al 20 jaar uitgerust met radar die voortdurend door de verkeersleider op de toren wordt bekeken.

De mens op de toren doet een veelheid aan taken die mogelijk niet allemaal te vangen zijn onder de noemer van RWS, denk dan aan werkzaamheden die meer op terrein van Justitie, Binnenlandse Zaken en Natuurbescherming maar ook Gemeenten liggen welke men pas zal missen als de post verplaatst wordt naar een andere locatie. Punt is dat ieder ministerie alleen wil betalen voor zijn eigen deelgebiedje. (Versterk de buitengrenzen, zet de voordeur maar open, doet me denken aan het spotje van de overheid dat ieder zo goed samenwerkt op gebied van terrorismebestrijding  ;D )

Het vreemde is dat als het op bezuinigingen en prestige projecen aankomt de overheden regels naar eigen inzicht aanpassen.

In de scheepvaart (en uitspraken van de raad) heet radar nog steeds een hulpmiddel te zijn.
De overheid stelt mijns inziens m.b.t. de uitkijkposten langs de kusten dat visuele waarneming een hulpmiddel is.
Voor de grote beroepsvaart met al hun technische mogelijkheden is dit niet echt belangrijk, voor de kleine visserij en recreatie is dit een heel ander verhaal.

Bedenk goed dat brand aan boord, klapperende zeilen met mogelijk man overboord en gekenterde vaartuigen of anderszins in problemen er net zo uitzien als alle andere radardoelen.

Wie beantwoord die rode lichtkogel trouwens met witte flare of aldislamp om te kennen te geven dat hulp onderweg is?

Op aandrang van de beide reddingmaatschappijen werd na de ramp met de "Adder" in 1882 een kustwacht op de kustverlichting ingesteld. Benieuwd of er nu weer een ramp voor nodig is om kamergeleerden te laten inzien dat verdere inkrimping wederom levens kost.

Benieuwd of RR nu ook alle strandwachten wil vervangen door camera's?

Tot besluit, naar alle waarschijnlijkheid zal RWS eerst de proef met de camerabewaking vanuit de verkeerscentrale op Terschelling afwachten voordat de torens van Schiermonnikoog en Ouddorp onbemand zullen worden.

Kees  8)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 6 juli 2008, 15:44:32
Ik vind het schandalig om te denken dat radar dezelfde taken op afstand uit kan voeren als mensen op lokatie.

Weet je trouwens hoe het geregeld is met aanroepen? Wie geeft dan antwoord, Kees? Als dat hetcentrum in Den Helder is, houd ik mijn hart vast. Die hebben nu al geen tijd om te antwoorden als het wat drukker is en in plaats van die mensen daar wat te ontlastenzouden zouden ze er taken bij krijgen?

Henk (beetje uit de zon blijven, wordt een beetje rood)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 6 juli 2008, 18:43:28
Je kan een vuurtoren uitrusten met allerlei snufjes,  die defensie ook nu gebruikt in de apache..

Op afstand bestuurde Camera's met infrarood, restlicht, warmtebeeld, radar, met allerlei intelligentie in de vorm van beeldherkenning etc. er achter.. En dat je kan op een remote locatie kan bekijken..

Echter dan heb je nog mensen nodig, die naar de beeldschermen kijken en heb je nog iets nodig om tunnel visie te voorkomen.

Ik vraag me echt af, of dat wel goedkoper en effectiever is, met de huidige stand van de techniek, dan iemand op de toren..

Ik sta open voor effectievere methoden, dan het mensen oog, alleen moeten ze wel echt effectiever en rendabeler zijn.
En daar heb ik nog heel veel twijfels over..

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 18 april 2010, 23:58:07
Volgens mij hebben ze een tijd geleden de bemensing van een aantal vuurtorens terug gebracht naar 0 personen(?). http://www.eilaun.nl/actualiteit.php?actua_nieuws.php?action=fullnews&showcomments=1&id=37

Is dat daadwerkelijk doorgezet en als dat zo is hoe zijn de ervaringen?

Doruz

• Senior gebruiker
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #19 Gepost op: 19 april 2010, 15:03:46
Regio woensdag, 10 maart 2010  
Motie Friese Kamerleden
Vuurtorenwachter terug als camera’s niet bevallen
Terschelling - De vuurtorenwachters op de Brandaris op Terschelling moeten in ere worden hersteld, zodra blijkt dat de camera’s in de nieuwe Verkeerscentrale ‘op de grond’ niet dezelfde veiligheid bieden aan scheepvaart en wadlopers.
Dat staat in een motie die de Friese Tweede Kamerleden Lutz Jacobi (PvdA) en Joop Atsma (CDA) gisteren hebben ingediend.
Eind dit jaar verhuizen de torenwachters - officeel al jaren verkeersleider genoemd - naar een nieuwe centrale in de Zeevaartschool op West-Terschelling. Daar kunnen ze radar- en camerabeelden bestuderen, die hun in theorie in staat stellen net zo goed te oordelen als wanneer ze nog bovenin de toren zitten.
Bemenst
Allerlei betrokkenen uit de scheepvaart, en ook veel verkeersleiders zelf, betwijfelen of dit echt zo zal zijn. Daarom hebben Rijkswaterstaat en het ministerie van VROM (voor Waddenzaken) met onder anderen de eilandburgemeesters afgesproken dat de vuurtoren van Schiermonnikoog voorlopig bemenst blijft náást de Verkeerscentrale op Terschelling. Na verloop van tijd komt er een evaluatie van de nieuwe werkwijze met alle partijen.
CDA en PvdA willen nu dus vastgelegd zien dat de verkeersleiders terug de toren op mogen als er twijfels zijn over de veiligheid van de nieuwe situatie. Demissionair minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit die in het debat demissionair minister Huizinga van VROM verving, vindt dat een veel te grote klem op de evaluatie. Wat haar betreft houden Atsma en Jacobi hun motie aan tot het moment dat onderzoek echt is gedaan. Als ze hem toch in stemming laten brengen - komende dinsdag - geeft Verburg er een negatief advies van de regering aan mee.
Beperkte ruimte
De voornaamste reden om de Verkeerscentrale naar de begane grond te verplaatsen, is de beperkte ruimte boven op de Brandaris. Tussen alle apparatuur is ternauwernood - en slechts tegen hoge kosten - een arbovriendelijke werkplek voor de torenwachters te creëren, aldus Rijkswaterstaat.
www.frieschdagblad.nl