Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 242132 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1030 Gepost op: 26 april 2016, 12:23:40
Citaat van: Maxell01 link=msg=1420846 date=1461664144
Ben ik met je eens echter ben ik van mening dat de eenheden hierin een stem moeten hebben en niet de academie. Ik denk dat de LOPV, bonden en projectleiders hier goed op kunnen inzetten.
Jup maar dan is het dus een ander probleem, namelijk tussen de eenheden en de academie en blijkbaar wil niemand daar de verantwoordelijkheid over nemen.

Hetzelfde probleem met de rijopleiding, het budget is er, alleen geen instructeurs. Het is toch echt om te huilen.

Deze maand alweer 2 vp'ers zien vertrekken, waarvan eentje na een heel aantal decennia, puur omdat ze het zat zijn
Hobby Bobby eenheid Den Haag


ronaldod

  • VP Midden-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #1031 Gepost op: 27 april 2016, 18:31:58
Citaat van: Maxell01 link=msg=1420756 date=1461600281
Vraag mw.Helder commissie veiligheid en justitie;
Inadequate steun op het werk is ook een van de stressoren. In dat kader merk ik op dat ik heel veel boze reacties heb gekregen over de antwoorden van de minister op mijn eerdere vraag over de bewapening van politiesurveillanten en -vrijwilligers. Ik heb toen gezegd: het is het een of het ander; ze worden ingezet waarvoor ze zijn aangesteld en hebben de wapens dus ook niet nodig, of ze worden behoorlijk uitgerust voor de taak waarvoor ze in de praktijk worden ingezet. De minister zei toen: "Het is niet de bedoeling dat zij als eerste handelend optreden, maar mevrouw Helder en ik snappen dat natuurlijk niet kan worden voorkomen dat dat bij toeval gebeurt."

Een van de reacties die ik daarop kreeg, was: burgers kijken niet naar het aantal strepen op de schouders, maar verwachten dat we optreden. Ik zal alle reacties samenvatten, want ze komen op hetzelfde neer, namelijk dat een diender in politie-uniform maar zonder wapen niet meer van deze tijd is, en dat de minister niet met de veiligheid van deze mensen mag spelen. Ik schuif de vraag dus door naar de minister. Wat gaat hij doen om hen daadwerkelijk te helpen?

Antwoord van der Steur;
Mevrouw Helder heeft een vraag gesteld over de vrijwilligers en het bewapenen daarvan. Zij zei: een diender in een uniform is een diender in een uniform en wordt in dat kader aangesproken. Wij zijn bezig met het aanpassen van het Besluit bewapening en uitrusting politie. Daarmee wordt in principe ook de bewapening tussen vrijwilligers en beroepscollega's gelijkgeschakeld. Dat betekent natuurlijk wel dat zij pas over die bewapening kunnen beschikken als zij daartoe zijn opgeleid

Waar heb je dit mooi stukje tekst vandaan ? Is het gehele debat ergens te vinden ?


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #1032 Gepost op: 27 april 2016, 21:50:07
Citaat van: ronaldod link=msg=1421028 date=1461774718
Waar heb je dit mooi stukje tekst vandaan ? Is het gehele debat ergens te vinden ?
www.tweedekamer.nl commissieverslagen veiligheid en justitie. Conceptverslag politie 19 april 2016


Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #1033 Gepost op: 28 april 2016, 17:48:03
https://www.lopv.nl/nieuws/163-uitnodiging-alv-en-themabijeenkomst-19-mei
Citaat
Uitnodiging ALV en themabijeenkomst 19 mei
Graag nodigen wij u uit voor onze jaarlijkse Algemene Ledenvergadering (ALV) op donderdag 19 mei 2016. Tevens bent u van harte uitgenodigd voor de aansluitende themabijeekomst over de visie op politievrijwilligers. De ALV vindt plaats op de Politieacademie Amsterdam (Donauweg 3a, 1042 AR, Amsterdam) en start om 19.00 uur. Om 20.00 uur start de themabijeenkomst. Rond 21:30 uur zal de themabijeenkomst zijn afgelopen en dan praten wij graag met u na tijdens een korte borrel. Het is natuurlijk ook mogelijk om een of twee afzonderlijke onderdelen van dit programma bij te wonen.

Tussen 18.30 uur en 19.30 uur staat er een eenvoudige maaltijd voor u klaar. U dient zich hiervoor aan te melden via info@lopv.nl. Als u zich niet aanmeldt, dan kunnen wij niet garanderen dat de cateraar rekening met u houdt. Mensen die zich hebben aangemeld gaan dan voor.

ALV
Tijdens  de ALV legt het bestuur verantwoording af over het gevoerde beleid in 2015. We vertellen u graag wat we vorig jaar hebben gedaan om voor uw belangen als politievrijwilliger op te komen. Onze penningmeester zal een financiële verantwoording verzorgen. De ALV is ook het moment om vooruit te kijken. We vragen uw goedkeuring van onze plannen voor 2016 en willen het ook graag met u hebben over de verdere toekomst van de LOPV. Ten slotte vragen we u in te stemmen met de (her)benoeming van bestuursleden.

Als u zich aanmeldt via info@lopv.nl, dan zullen wij u een week voor de ALV de vergaderstukken toesturen.

Themabijeenkomst
Aansluitend op de ALV vindt er een speciale themabijeenkomst plaats over de recent vastgestelde visie op politievrijwilligers. De visie bevat afspraken op hoofdlijnen over de positie van vrijwilligers binnen het korps, die verder uitgewerkt moeten worden in merkbaar beleid. Dat gebeurt aan de hand van vijf thema’s: taken en werkzaamheden die vrijwilligers uitvoeren, de daarvoor benodigde opleiding, de werving van nieuwe politievrijwilligers, hun rechtspositie en het vrijwilligersmanagement in de eenheden. Aan de hand van deze thema’s willen we tijdens deze bijeenkomst met u nadenken over hoe dat merkbare beleid eruit moet komen te zien.

Meer informatie over de visie vindt u hier.

Locatie 19 mei 2016
Politieacademie Amsterdam
Donauweg 3a
1042 AR  Amsterdam
Er is voldoende parkeergelegenheid

18.30 - 20.00 uur    Inloop (beide bijeenkomsten) + nuttigen maaltijd (tot 19.30 uur)
19.00 - 19.45 uur    ALV
20.00 - 21.30 uur    Themabijeenkomst
21.30 - 22.00 uur    Afsluitende borrel

In verband met de locatie verzoeken wij u zich per e-mail aan te melden via: info@lopv.nl.

Het bestuur kijkt uit naar uw aanwezigheid. Graag tot ziens op 19 mei!


-Ronald-

  • Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #1034 Gepost op: 29 april 2016, 08:11:20
Dat er pas een vuurwapen gedragen mag worden na opleiding lijkt me vrij logisch. Dat is hetzelfde voor de beroepscollega's. Als het aan de opleiding of de mogelijkheid ertoe schort wanneer het e.e.a. rond is met het gelijktrekken moet daar de aandacht op komen liggen. Krijg van sommige reacties het idee dat men het vuurwapen als recht wil om een vuurwapen te mogen dragen of dat nu met of zonder opleiding is.


Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #1035 Gepost op: 29 april 2016, 09:03:59
Citaat van: -Ronald- link=msg=1421192 date=1461910280
Dat er pas een vuurwapen gedragen mag worden na opleiding lijkt me vrij logisch. Dat is hetzelfde voor de beroepscollega's. Als het aan de opleiding of de mogelijkheid ertoe schort wanneer het e.e.a. rond is met het gelijktrekken moet daar de aandacht op komen liggen. Krijg van sommige reacties het idee dat men het vuurwapen als recht wil om een vuurwapen te mogen dragen of dat nu met of zonder opleiding is.

Dat werkt niet bevorderlijk voor de beeldvorming rond de politievrijwilliger. We moeten de oplossing inderdaad willen vinden in het verbeteren van ontwikkelkansen en gelijkwaardige rechtspositie, bevoegdheden, uitrusting. De 'prijs' die je ervoor betaalt is een gelijkschakeling van criteria, maar juist daardoor zul je van nature een meer gelijkwaardige collega worden. Waar je niets mee bereikt is het bedingen van uitzonderingsposities. Loop je straks met dat zo vurig gewenste vuurwapen aan je koppel alsnog de komende tien jaar rondjes rond de kerk O0.


ronaldod

  • VP Midden-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #1036 Gepost op: 29 april 2016, 09:41:15
Dat je geschikt moet zijn voor vuurwapen is bij iedereen wel duidelijk. En dat je dus gekeurd en training moet volgen ook. Maar waar eigenlijk de gehele discussie om gaat is het gebrek aanbod van scholing.
En de laatste keer dat er een opleiding was naar N3 voor de vrijwilliger verdiende het niet de schoonheid prijs. Die was meer gericht op het dragen van een vuurwapen en de bijbehorende training in geweld beheersing en omgang met escalatie.

Er zal altijd een groep zijn die vuurwapen  en ook het mogen rijden met OGS als status zien. Maar de meeste zien het als een verdieping in het vak  vanwege het breder inzetbaar zijn.

Daarnaast is er bij de reguliere politie geen opleiding meer naar surveillant. Die werkzaamheden die zijn zouden moeten doen vloeien af naar de gemeentelijke BOA's. En er wordt al geroepen dat de evenementen zelf de beveiliging en verkeer moeten regelen. En dat is 1 van de primaire taken van de VP volgens de werving.

Dus dit alles geeft een verschraling van de werkzaamheden voor een VP surveillant.

Kijkende naar de toekomst van de politie en toename van geweld richting de agent. Met daarnaast het verwachtings patroon van de burger als die een blauw pak ziet met gele strepen moet de opleiding van de VP een grote stap hoger worden. van N2- naar N3. Dus iedereen die er voor geschikt is en dat dan ook wil opleiden naar N3.

Mogelijk dat een aantal modules kunnen vervallen of facultatief zijn naar de behoeften van het basisteam. Maar dat is een discussie voor een andere keer.

Conclusie de meeste willen niet het vuurwapen om het vuurwapen maar voor een verbreding van de inzetbaarheid.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1037 Gepost op: 29 april 2016, 10:17:11
Citaat van: ronaldod link=msg=1421197 date=1461915675
Dat je geschikt moet zijn voor vuurwapen is bij iedereen wel duidelijk. En dat je dus gekeurd en training moet volgen ook. Maar waar eigenlijk de gehele discussie om gaat is het gebrek aanbod van scholing.
En de laatste keer dat er een opleiding was naar N3 voor de vrijwilliger verdiende het niet de schoonheid prijs. Die was meer gericht op het dragen van een vuurwapen en de bijbehorende training in geweld beheersing en omgang met escalatie.

Er zal altijd een groep zijn die vuurwapen  en ook het mogen rijden met OGS als status zien. Maar de meeste zien het als een verdieping in het vak  vanwege het breder inzetbaar zijn.

Daarnaast is er bij de reguliere politie geen opleiding meer naar surveillant. Die werkzaamheden die zijn zouden moeten doen vloeien af naar de gemeentelijke BOA's. En er wordt al geroepen dat de evenementen zelf de beveiliging en verkeer moeten regelen. En dat is 1 van de primaire taken van de VP volgens de werving.

Dus dit alles geeft een verschraling van de werkzaamheden voor een VP surveillant.

Kijkende naar de toekomst van de politie en toename van geweld richting de agent. Met daarnaast het verwachtings patroon van de burger als die een blauw pak ziet met gele strepen moet de opleiding van de VP een grote stap hoger worden. van N2- naar N3. Dus iedereen die er voor geschikt is en dat dan ook wil opleiden naar N3.

Mogelijk dat een aantal modules kunnen vervallen of facultatief zijn naar de behoeften van het basisteam. Maar dat is een discussie voor een andere keer.

Conclusie de meeste willen niet het vuurwapen om het vuurwapen maar voor een verbreding van de inzetbaarheid.
Maar wat er nou wordt gezegd is dat we de mogelijkheid krijgen om door te worden geschoold. Dat is echter niks nieuws, die mogelijkheid is er al, waar het probleem in zit is dat de PA andere prioriteiten heeft dan de korpsen. I.m.o. is dit dus niks nieuws onder de zon.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #1038 Gepost op: 29 april 2016, 12:34:42
Citaat van: kaasje link=msg=1421202 date=1461917831
Maar wat er nou wordt gezegd is dat we de mogelijkheid krijgen om door te worden geschoold. Dat is echter niks nieuws, die mogelijkheid is er al, waar het probleem in zit is dat de PA andere prioriteiten heeft dan de korpsen. I.m.o. is dit dus niks nieuws onder de zon.
Met het wijzigingen van de politiewet 2012 inbedding politieacademie zou het toch anders moeten gaan. Als ik het goed heb meegekregen kunnen eenheden nu zelf i.o met de academie als het gaat op opleidingen en waar behoefte aan is. Dit geldt dan ook voor de VP aangezien daar ook nog al wat verschillen zitten qua inzet en taken.
Maar corrigeer me als het niet zo is.


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #1039 Gepost op: 29 april 2016, 12:35:27
Citaat van: kaasje link=msg=1421202 date=1461917831
Maar wat er nou wordt gezegd is dat we de mogelijkheid krijgen om door te worden geschoold. Dat is echter niks nieuws, die mogelijkheid is er al, waar het probleem in zit is dat de PA andere prioriteiten heeft dan de korpsen. I.m.o. is dit dus niks nieuws onder de zon.
Met het wijzigingen van de politiewet 2012 inbedding politieacademie zou het toch anders moeten gaan. Als ik het goed heb meegekregen kunnen eenheden nu zelf i.o met de academie als het gaat op opleidingen en waar behoefte aan is. Dit geldt dan ook voor de VP aangezien daar ook nog al wat verschillen zitten qua inzet en taken.
Maar corrigeer me als het niet zo is.