Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 250400 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bravo

• Forum gebruiker
Reactie #1070 Gepost op: 17 juni 2016, 17:53:49
Citaat van: Bravo link=msg=1430720 date=1466178795
Zo zit ik er ook in. Ik heb overigens geen moeite met poule spullen zolang de politie de beschikbaarheid en werkzaamheid kan garanderen. Dat kan de organisatie niet, dus dan maar op de man.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #1071 Gepost op: 17 juni 2016, 18:59:44
Citaat van: Bravo link=msg=1430720 date=1466178795
Zo zit ik er ook in. Ik heb overigens geen moeite met poule spullen, als de politie maar de beschikbaarheid en werkzaamheid kan garanderen. Dat kan de organisatie niet, dus dan maar op de man.

En de (extra) kosten daar maakt niemand zich druk om? Bovendien, als er niet genoeg zijn om ze op de man te verstrekken, dan is de beschikbaarheid toch ook niet gegarandeerd? Dan zijn er tijdens sommige diensten per koppel 2 beschikbaar, en een volgend koppel heeft er geen beschikbaar.

Als zelfs dit soort relatief simpele zaken niet door de organisatie geregeld kan worden.....

Bravo

• Forum gebruiker
Reactie #1072 Gepost op: 17 juni 2016, 20:31:35
Citaat van: scorpio link=msg=1430729 date=1466182784
En de (extra) kosten daar maakt niemand zich druk om? Bovendien, als er niet genoeg zijn om ze op de man te verstrekken, dan is de beschikbaarheid toch ook niet gegarandeerd? Dan zijn er tijdens sommige diensten per koppel 2 beschikbaar, en een volgend koppel heeft er geen beschikbaar.

Als zelfs dit soort relatief simpele zaken niet door de organisatie geregeld kan worden.....

Daarom wierp ik ook het woord poule op. Je hoeft iets niet op de man te verstrekken om de beschikbaarheid toch te garanderen. Je kunt zelfs fors bezuinigen door dat te doen. Alleen moet je er echt actief op sturen dat mensen zich geen spullen toe-eigenen. Dus geen: "ik heb het morgen toch weer nodig, dus ik hou het alvast bij me". Daarom gaat een materiaalpoule ook nooit werken bij de politie. Politiemensen zijn sterren in het ondermijnen van dit soort systemen.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #1073 Gepost op: 21 juli 2016, 10:39:22
En hier kan het wel...
http://nos.nl/artikel/2118732-hollande-vraagt-jonge-fransen-zich-te-melden-als-politievrijwilliger.html

Gelukkig kunnen dit soort zaken in Nederland niet gebeuren.

Volgens mij heeft ook nog nooit een Nederlandse minister / premier hierover ooit wat gezegd.
Hobby Bobby eenheid Den Haag

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #1074 Gepost op: 21 juli 2016, 11:10:02
Citaat van: kaasje link=msg=1437920 date=1469090362
En hier kan het wel...
http://nos.nl/artikel/2118732-hollande-vraagt-jonge-fransen-zich-te-melden-als-politievrijwilliger.html

Gelukkig kunnen dit soort zaken in Nederland niet gebeuren.

Volgens mij heeft ook nog nooit een Nederlandse minister / premier hierover ooit wat gezegd.

De vraag is dan wel wat ze precies kunnen na die 4 weken training.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
Reactie #1075 Gepost op: 21 juli 2016, 13:33:55
Citaat van: koenb link=msg=1437924 date=1469092202
De vraag is dan wel wat ze precies kunnen na die 4 weken training.
Goed punt, maar deze discussie is in het topic ook meermaals naar boven gekomen. De discussie van wel of geen vuurwapen moet opgesplitst worden in twee verschillende discussies: de discussie of je vrijwilligers wil en kan inzetten op de incident afhandeling (noodhulp) en de discussie dat vrijwilligers zichzelf willen kunnen verdedigen (en dat ook van hen verwacht wordt) in het geval van een incident. Aangezien dat, zeker bij de nieuwe lichtingen vrijwilligers, het taakaccent op aanwezig zijn in het publieke domein én het toezicht houden op evenementen is lijkt het vrij essentieel dat elke vrijwilliger, bij geschiktheid, zichzelf moet kunnen verdedigen.

Als je kijkt naar de laatste grote incidenten (vuur op politie in VS, aanslagen in Parijs en Nice), maar ook dreigingen (bommelding Binnenhof) waren dit allemaal incidenten waar je niet zomaar een terroristisch incident zou kunnen verwachten en zijn allemaal incidenten die je als vrijwilliger tegen kan komen.

Trouwens, de 1 jarige opleiding verschilt qua totale duur niet heel veel van deze 4 wekelijkse training als je kijkt naar trainingsuren.

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #1076 Gepost op: 21 juli 2016, 14:33:24
Het ging mij meer om de algemene opvatting over die training. In het artikel staat dat ze in vier weken leren omgaan met terrorismedreiging. Is het dan de bedoeling dat ze daarna op straat of bij een evenement worden neer gezet om te wachten op een terrorist die voorbij komt? Zou je gewapende beveiliging, want dat is volgens mij de insteek van die cursus, dan niet beter bij defensie kunnen neerleggen? Ik neem aan dat daar ook een soort Natres bestaat?

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #1077 Gepost op: 21 juli 2016, 16:53:19
Citaat van: koenb link=msg=1437961 date=1469104404
Het ging mij meer om de algemene opvatting over die training. In het artikel staat dat ze in vier weken leren omgaan met terrorismedreiging. Is het dan de bedoeling dat ze daarna op straat of bij een evenement worden neer gezet om te wachten op een terrorist die voorbij komt? Zou je gewapende beveiliging, want dat is volgens mij de insteek van die cursus, dan niet beter bij defensie kunnen neerleggen? Ik neem aan dat daar ook een soort Natres bestaat?

Of bijvoorbeeld teams die elk bestaan uit drie militairen, plus één gewapende en getrainde politievrijwilliger met kogelwerend vest. Als ze te voet zouden surveilleren, op strategische locaties in steden, kunnen de teamleden bijvoorbeeld dertig meter afstand houden van elkaar.
Ik stem links.

Bravo

• Forum gebruiker
Reactie #1078 Gepost op: 21 juli 2016, 19:46:38
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1437979 date=1469112799
Of bijvoorbeeld teams die elk bestaan uit drie militairen, plus één gewapende en getrainde politievrijwilliger met kogelwerend vest. Als ze te voet zouden surveilleren, op strategische locaties in steden, kunnen de teamleden bijvoorbeeld dertig meter afstand houden van elkaar.

Ik begin bewondering te krijgen voor hoe jij er elke keer in slaagt een absurd idee te bedenken en het vervolgens te lanceren alsof het volstrekt logisch is.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
Reactie #1079 Gepost op: 21 juli 2016, 20:49:02
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1437979 date=1469112799