Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 247581 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #1120 Gepost op: 19 september 2016, 12:35:54
Citaat van: Bravo link=msg=1443176 date=1471517656
Voor het gros van de vuurwapendragende vrijwilligers was er in de praktijk weinig verschil, omdat de minister al in een tussenoplossing had voorzien. Als je de regelgeving verder uitploos dan kwam je erachter dat de regels voor politievrijwilligers net iets anders waren dan voor beroeps. De 150 vrijwilligers die in 2014 de doorstroomopleiding hebben gevolgd zullen zich vast nog herinneren dat ze tijdens stagediensten hun vuurwapen mochten dragen en tijdens normale diensten niet. Er was namelijk discussie over de rechtmatigheid van de bewapening tijdens die diensten. Dit concept-AMvB is voorgesteld om deze en een aantal andere specifieke onduidelijkheden op te lossen.

Je kunt de surveillanten op papier wel bewapenen met pistool, maar alsnog mogen ze er dan pas over beschikken nadat ze zijn opgeleid. Dus je houdt voor vrijwilligers hetzelfde probleem. Er zullen betere en meer initiele en doorontwikkelingsopleidingen moeten komen.

Dus een oproep aan alle vrijwilligers om even op de consultatie te reageren 98uiye 98uiye

https://www.internetconsultatie.nl/bewapeningpolitie

guest16442

• Gast
Reactie #1121 Gepost op: 19 september 2016, 17:09:22
Nu nog de mogelijkheid tot doorstromen naar niveau 3. Of eigenlijk zou dat zelfs de basis moeten zijn, want in uniform zonder vuurwapen op straat blijft van de zotte.

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #1122 Gepost op: 19 september 2016, 19:31:56
Citaat van: Flavius link=msg=1447902 date=1474297762
Nu nog de mogelijkheid tot doorstromen naar niveau 3. Of eigenlijk zou dat zelfs de basis moeten zijn, want in uniform zonder vuurwapen op straat blijft van de zotte.
Helemaal mee eens, ben net terug uit Turkije, bij alle banken staat een beveiligingsfunctionaris gewapend, geld transport gewapend, politie met automatisch vuurwapen en normaal pistool. Haal het niet in je hoofd om bijdehand te doen. Misschien iets teveel van het goede maar toch... Hier is het geneuzel van alle kanten en iedereen moet er zijn / haar plasje over doen om te beoordelen of een politievrijwilliger / surveillant een wapen magen dragen, niet te geloven. Allemaal geneuzel van commissies, vakbonden, leiders enz,enz.  Oude discussie maar deze mensen hebben hetzelfde traject doorlopen als de beroeps.
Inderdaad, in deze tijd is het van de zotte dat een politievrijwilliger / surveillant alleen op pad gaat met een busje paperspray en een wapenstok. Gewoon regelen dat een een politievrijwilliger die klaar is met zijn / haar opleiding en minimaal een jaar straat ervaring heeft de vuurwapenopleiding mag gaan volgen (mits geschikt en getest). Douanepersoneel en justitiepersoneel dragen ook een vuurwapen voor noodweer en acteren niet of nauwelijks in het publieke domein. De meeste politievrijwilligers zijn vaak goed opgeleid in het bedrijfsleven en hebben veel levenservaring. De aspiranten op de PA met alle respect van 18 en en 19 jaar weten ook vaak niet wat er in de wereld te koop is en hebben ook nog weinig levenservaring maar lopen al snel met een wapen op de heup terwijl politievrijwilligers die al jaren op straat werken en dit niet "mogen". Resumé, interessante figuren die zich hiermee bezig houden moeten gewoon eens simpel gaan denken. Geef alle politievrijwilligers een efficiënt takenpakket  waar ze de beroeps maximaal kunnen ondersteunen, en vraag niet aan deze mensen om nog jarenlang een vervolgopleiding te volgen om een vuurwapen te mogen dragen. Dit zal leiden tot een leegloop van de vrijwilligers en werkt zeer demotiverend. Wetten zijn ervoor om aan te passen en kan snel geregeld worden. We leven in 2016 met een hoop geweld, terrorisme en andere zaken die dagelijks de voorpagina halen. dan is het een taak van een ieder, vakbonden, minister etc etc. dat politievrijwilligers gelijkwaardig worden behandeld als de beroeps ook als het gaat om bewapening en uitrusting vanaf de rang vanaf surveillant en niet als agent. Een burger kijkt niet naar het aantal strepen en verwacht op ieder moment dat er ingegrepen wordt door een diender die in een politie-uniform dienst doet. Een iedere is het hier over eens behalve de hotemetoten die zich mee bezig houden. Een herhaalde oproep is, politievrijwilligers zijn dienders gelijk aan beroeps als het gaat om bewapening en uitrusting en als de hotemetoten van commissie, vakbonden, politie, lopv etc hier anders over denken schaf de politievrijwilligers af en maak jezelf als politieorganisatie niet langer belachelijk. Dit is nl een mening van vele burgers en vele collegae beroepsagenten.

Maxell01

• Forum gebruiker

schuimer

• Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.

Narvie

• Junior gebruiker
  • **
  • Politievrijwilliger (surveillant)
Reactie #1125 Gepost op: 11 december 2016, 16:45:04
https://www.lopv.nl/nieuws/186-tweede-kamer-roept-minister-op-om-gesprekken-over-vrijwilligersmanagement-te-hervatten

En dan heb ik ook gelijk even het verslag (ongecorrigeerd steno) van de behandeling van de motie op 1 dec erbij gepakt:

Minister Van der Steur:
Voorzitter. Ik maak meteen een brug naar de heer Segers. Hij vroeg of ik bereid ben om met de organisatie van politievrijwilligers aan tafel te gaan. Daar ben ik uiteraard toe bereid. We zijn met de bonden en met de organisatie van politievrijwilligers in gesprek over een landelijk beleid voor deze categorie van zeer gewaardeerde medewerkers. Het is juist dat er een geschilpunt over de organisatorische inbedding van vrijwilligersmanagement is. In december zullen de bonden en de politievrijwilligersorganisatie worden uitgenodigd voor een voortzetting van het overleg. Ik zeg toe, de Kamer daarover in het voorjaar van 2017 te informeren.

De heer Segers (ChristenUnie):
Ik sluit mij aan bij het onderwerp "straatintimidatie". Ik heb nog één onderwerp. De minister heeft gezegd dat hij met de Landelijke Organisatie van Politievrijwilligers (LOPV) gaat praten. Wat is de inzet daarbij? Praten is oké, maar wat is de inzet van de minister? Daar heeft de minister nog geen antwoord op gegeven.

Minister Van der Steur:
De heer Segers vroeg naar de inzet van het gesprek met de politievrijwilligers. Daar kan geen discussie over zijn. Er is maar één inzet mogelijk. Wij hebben aangegeven dat de uitbreiding van het stelsel van de politievrijwilligers op dit moment niet de prioriteit moet hebben van de nationale politie. Dat wil echter niet zeggen dat de vrijwilligers niet op een adequate, positieve en goede manier moeten worden ingebed in de politieorganisatie. Dat is de insteek van de nationale politie en dat is de inzet van de gesprekken die in december hopelijk weer worden voortgezet.

Na het aannemen van de motie:

Minister Van der Steur:
Ik kom op de motie op stuk nr. 66, van de heer Segers en mevrouw Van Toorenburg over de Landelijke Organisatie van Politievrijwilligers. Ik beschouw, ook gegeven het debat, deze motie als volgt. Het is een ondersteuning van wat ik heb gezegd, namelijk dat ik graag met de politievrijwilligers in gesprek ga. Natuurlijk is het dan aan de partijen om tot afspraken te komen. Ik neem aan dat de genoemde elementen daar ook in zullen staan. Ik neem ook aan dat de heer Segers en mevrouw Van Toorenburg het ermee eens zijn dat dit aan de tafel moet ontstaan en dat deze motie dit proces ondersteunt. In december gaan we ermee verder. Ik laat het oordeel aan de Kamer.

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #1126 Gepost op: 12 december 2016, 13:26:49
Citaat van: Narvie link=msg=1466052 date=1481471104
https://www.lopv.nl/nieuws/186-tweede-kamer-roept-minister-op-om-gesprekken-over-vrijwilligersmanagement-te-hervatten

En dan heb ik ook gelijk even het verslag (ongecorrigeerd steno) van de behandeling van de motie op 1 dec erbij gepakt:

Minister Van der Steur:
Voorzitter. Ik maak meteen een brug naar de heer Segers. Hij vroeg of ik bereid ben om met de organisatie van politievrijwilligers aan tafel te gaan. Daar ben ik uiteraard toe bereid. We zijn met de bonden en met de organisatie van politievrijwilligers in gesprek over een landelijk beleid voor deze categorie van zeer gewaardeerde medewerkers. Het is juist dat er een geschilpunt over de organisatorische inbedding van vrijwilligersmanagement is. In december zullen de bonden en de politievrijwilligersorganisatie worden uitgenodigd voor een voortzetting van het overleg. Ik zeg toe, de Kamer daarover in het voorjaar van 2017 te informeren.

De heer Segers (ChristenUnie):
Ik sluit mij aan bij het onderwerp "straatintimidatie". Ik heb nog één onderwerp. De minister heeft gezegd dat hij met de Landelijke Organisatie van Politievrijwilligers (LOPV) gaat praten. Wat is de inzet daarbij? Praten is oké, maar wat is de inzet van de minister? Daar heeft de minister nog geen antwoord op gegeven.

Minister Van der Steur:
De heer Segers vroeg naar de inzet van het gesprek met de politievrijwilligers. Daar kan geen discussie over zijn. Er is maar één inzet mogelijk. Wij hebben aangegeven dat de uitbreiding van het stelsel van de politievrijwilligers op dit moment niet de prioriteit moet hebben van de nationale politie. Dat wil echter niet zeggen dat de vrijwilligers niet op een adequate, positieve en goede manier moeten worden ingebed in de politieorganisatie. Dat is de insteek van de nationale politie en dat is de inzet van de gesprekken die in december hopelijk weer worden voortgezet.

Na het aannemen van de motie:

Minister Van der Steur:
Ik kom op de motie op stuk nr. 66, van de heer Segers en mevrouw Van Toorenburg over de Landelijke Organisatie van Politievrijwilligers. Ik beschouw, ook gegeven het debat, deze motie als volgt. Het is een ondersteuning van wat ik heb gezegd, namelijk dat ik graag met de politievrijwilligers in gesprek ga. Natuurlijk is het dan aan de partijen om tot afspraken te komen. Ik neem aan dat de genoemde elementen daar ook in zullen staan. Ik neem ook aan dat de heer Segers en mevrouw Van Toorenburg het ermee eens zijn dat dit aan de tafel moet ontstaan en dat deze motie dit proces ondersteunt. In december gaan we ermee verder. Ik laat het oordeel aan de Kamer.
De minister is bereid om aan tafel te gaan en zal hierover de kamer in het voorjaar van 2017 informeren. Volgens mij zijn er in Maart 2017 verkiezingen en deze minister gaat gaat zich echt niet meer druk maken om wat politievrijwilligers. Hij hoop dat de gesprekken weer worden voortgezet................pff Een echte baas pakt de partijen bij de oren en nu gaan regelen..........maar deze minister.......?? e050

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #1127 Gepost op: 12 december 2016, 13:49:20
Heb het al vaker gezegd, gewoon als vrijwilligers het werk stil leggen totdat er zaken op papier staan. Moet je eens kijken hoeveel braderieën, sportevenementen en controle acties niet door kunnen gaan, nog los van de gaten in de BPZ. Mooiste is natuurlijk om dat te doen in de derde week van september...
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #1128 Gepost op: 22 december 2016, 19:56:37
http://nos.nl/artikel/2149514-agenten-massaal-op-cursus-tegen-terrorisme.html

Ook voor surveillanten en politievrijwilligers? Niet dat het dichterbij komt maar wanneer.....................

PietjePuk

• Senior gebruiker
Reactie #1129 Gepost op: 22 december 2016, 20:22:48
LOPV is het in elk geval aan het na vragen
https://twitter.com/BertvanderWees/status/811618020124717057