Politievrijwilliger draait volwaardig meehttp://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/8190042/Politievrijwilliger-draait-volwaardig-mee.ecedoor Angelique Rondhuis. maandag 21 februari 2011 | 07:00
Wat het leukste is? Van der Klij denkt na. "Prinsjesdag in Den Haag is bijzonder. Een verkeerscontrole, een alcoholcontrole, de gewone dienst, evenementen.'' Om dan zelf te concluderen: "Eigenlijk vind ik alles leuk.'' Vandaag staat hij op het Raadhuisplein.
Een andere taak dan dat hij anders gemiddeld een dag in de week uitvoert: hij werft vrijwilligers die ook bij de politie willen werken. Want die kan de politie Noord- en Oost Gelderland (NOG) goed gebruiken.
In andere delen van het land maken korpsen veelvuldig gebruik van vrijwilligers. NOG tot nu toe maar mondjesmaat. Het heeft er mee te maken dat de regio moest krimpen van de landelijke overheid, maar ook met speerpunten, geeft woordvoerder Niels Nijman aan. Nu is de blik weer naar buiten gericht. NOG vindt het belangrijk burgers binnen de organisatie te halen, die met een verfrissende blik naar het politie-apparaat kijken.
Juist doordat de vrijwilligers hun eigen 'gewone' werk hebben, kijken ze anders tegen de gang van zaken binnen de politie aan.
Van der Klij solliciteerde in 2004 nadat hij door bekenden gewezen was op de mogelijkheid. Daarna volgde hij een driejarige deeltijd-opleiding die betaald wordt door de politie. "Ik wist niet eens dat de politie met vrijwilligers werkte'', zegt de basisschoolleraar nu.
Hij zou niet meer anders willen, en vindt de combinatie tussen enerzijds zijn baan als groep 7-leraar op de Koningin Wilhelminaschool en anderzijds zijn hobby als politiesurveillant perfect. "Alleen als ik ouders tegen kom bij een controle doe ik meestal een stapje achteruit'', lacht hij. "Dat soort dingen kun je beter niet mengen. Dan neemt een collega het even over.'' Maar de meeste kinderen vinden het maar wat spannend dat hun meester in zijn vrije tijd bij de politie zit. "Ik houd het meestal gescheiden. Maar laatst kwam wel een jongetje naar me toe die graag bij de politie wil en vroeg me wat hij daarvoor moest doen. Dat is leuk.''
Van der Klij is gemiddeld een dag per week aan het werk voor de politie. Hij draait in alles mee en is opgeleid surveillant. De vrijwilligers doen niet onder voor de beroepskrachten. "Ik voel me ook niet anders en word ook niet anders behandeld'', vindt de vrijwilliger. "Ik draai gewoon mee.''
Acht keer per jaar hebben de vrijwilligers bovendien een trainingsavond, om hun kennis up to date te houden. "Al met al kost het best veel tijd'', weet Van der Klij. "Maar welke hobby doet dat niet. Ik zie het echt als hobby, ik krijg er veel energie van. Zoals Prinsjesdag in Den Haag bijvoorbeeld. Dat was heel mooi om mee te maken. Ik heb in Den Haag gewoond en dan is het toch speciaal.''
Geheel bij de politie gaan werken is niet aan de orde. "Ik zou ook niet meer kunnen wennen aan de nachtdiensten en ik vind mijn reguliere werk bovendien te leuk. Maar het heeft er altijd al wel in gezeten, het politiewerk: toen ik een keuze moest maken welk vak ik wilde gaan uitoefenen, stond de politie ook al hoog op het lijstje.''