Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 247692 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Meneer

• Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
    • Politieserie
Reactie #520 Gepost op: 2 december 2014, 19:01:04
Uiteindelijk zijn we het met zn alle eens. De opleiding kan en moet beter. De praktische invulling verschilt.

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #521 Gepost op: 3 december 2014, 09:58:49
En de praktische invulling is dus graag iets waar ik meer landelijk beleid in wil zien.
Binnen ons district worstelen we erg met de inzet van VP'ers met verkorte opleiding, er zitten nogal wat haken en ogen aan hun (beperkte) taakstelling en het is niet duidelijk waar de grenzen liggen.
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat we dit ook gaan krijgen met de VP ObC cursus; welke rang en (beperkte) taakstelling krijgen deze mensen?

Maargoed, ik ben allang blij met de aandacht die nu op de VP gevestigd is, want dat was een paar jaar geleden wel anders. Een vergeten en ondergeschoven beroepsgroep binnen de Politie.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #522 Gepost op: 3 december 2014, 12:42:33
Citaat van: MNL-7200 link=msg=1312099 date=1417597129
En de praktische invulling is dus graag iets waar ik meer landelijk beleid in wil zien.
Binnen ons district worstelen we erg met de inzet van VP'ers met verkorte opleiding, er zitten nogal wat haken en ogen aan hun (beperkte) taakstelling en het is niet duidelijk waar de grenzen liggen.
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat we dit ook gaan krijgen met de VP ObC cursus; welke rang en (beperkte) taakstelling krijgen deze mensen?

Maargoed, ik ben allang blij met de aandacht die nu op de VP gevestigd is, want dat was een paar jaar geleden wel anders. Een vergeten en ondergeschoven beroepsgroep binnen de Politie.
VP Obc?

Maar ik ben het met je eens, tegelijk moeten we ook weer niet zeggen, ze zijn 2-'ers dus stuur ze lopend de straat op. Het zijn over het algemeen slimme en intelligente personen die met een beetje begeleiding in korte tijd veel kunnen.

Wel heb ik mijn vraagtekens of de 2 strepen van surveillant wel fijn zijn voor de verkorte opleiding. Toen ik na anderhalf jaar mijn tweede streepje kreeg werd ik bij de eerste de beste controle als meerdere voor een groepje voltijd studenten aangesteld. Geeft een heel vertekend beeld!
Hobby Bobby eenheid Den Haag

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #523 Gepost op: 3 december 2014, 13:10:56
Optreden bij Conflictsituaties.

Ik ben ook van mening dat er wat onduidelijkheden zijn met de rang van surveillant. Wij met drie kerntaken en de oude lichting met negen kerntaken krijgen uiteindelijk dezelfde rang, maar qua taken en werkzaamheden zit er uiteindelijk veel verschil tussen. Dit is voornamelijk theoretisch, want in de praktijk zijn we vaak met hetzelfde bezig. Nu is het bij ons niet zo dat we meteen ook aan beroeps studenten gekoppeld worden, daar wordt binnen ons team rekening mee gehouden. Zelfs beroeps collega's die net klaar zijn met de opleiding worden niet meteen aan een student gekoppeld.

Je kan natuurlijk binnen het korps veel ervaring op doen buiten de drie kerntaken, maar probeer maar duidelijk aan te tonen dat je het beheerst als er toch iets mis gaat. Ik kan een aangifte opnemen na veel meedraaien en meekijken in de praktijk, maar heb dat officieel niet als lesstof gekregen binnen de academie. Extra kerntaken zou dus een mooie uitkomst zijn.

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #524 Gepost op: 3 december 2014, 13:45:22
@MNL-7200 en @koenb ik heb al in eedere berichten aangegeven dat er kritisch gekeken moet worden naar de opleiding voor de VP nieuwe stijl. Echter wil Den Haag dat een een VP-er breder inzetbaar is dus daar ook de juiste modules voor moet gaan krijgen. Ik ben van mening dat er eens gekeken moet worden naar de oude opleiding VP (3 jaar). Van welke modules maak je nu daawerkelijk gebruik vanuit de oude opleiding? Welke modules kunnen daaruit verdwijnen en worden aangevuld met modules die een meerwaarde zijn voor de VP-er. Doen we nog wat met milieu?  Arestantenverzorger? volgens mij weinig etc Ontbreekt de module optreden bij conflictsituaties? invoeren!! etc etc.  Kan altijd voorkomen in het publiek domijn en is deze module een naar mijn mening een meerwaarde. Ik weet niet of je dit binnen 57 weken voor elkaar kan krijgen anders maken ze opleiding maar weer iets langer b.v 1.5 of 2 jaar maar dan wel met het doel op een goed opgeleide VP-er met diploma af te leveren en die binnen de taakstelling aan de bak kan. Volgens mij niet zo'n moeilijke puzzel rekening houdend met de know how binnen de Nationale Politie en Den Haag :( :(

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #525 Gepost op: 3 december 2014, 13:58:28
Precies, zo denk ik er ook over. Ik merk ook dat al mijn klasgenoten liever de 3-jarige opleiding gedaan zouden hebben, dus of dat 57 weken nou zoveel heeft geholpen, geen idee. Iedereen zou nog wel een jaar in de schoolbanken willen doorbrengen.

Het mooiste zou zijn een doorstroom voor de volledige niveau 2 vp'ers naar niveau 3 en voor de huidige opleiding een doorstroom naar niveau 2+ inclusief vuurwapen, met kerntaken misdrijven, PD, publieksservice enzovoort. Ze zouden moeten kijken naar wat we uiteindelijk in de praktijk doen en wat we kunnen tegen komen op straat.

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #526 Gepost op: 3 december 2014, 13:59:45
Ik ben het daar niet helemaal mee eens.

Ik vind het immers prima om de mensen eerst beperkt op te leiden om ze snel (wel op voldoende niveau!) aan evenementen en verkeerscontroles mee te laten doen. Functioneert iemand prima (en houdt hij zich aan z'n afspraken etc) dan dient hij zsm de mogelijkheid te krijgen om bijv. De modules Optreden bij misdrijven, opnemen aangifte etc te volgen. Voldoet hij na een x tijd ook in die taken dan moet doorstroming naar N3 ook kunnen.

Ik ben er niet voor om de hele club gelijk al vanaf het begin alle modules te laten volgen, er vallen namelijk een hoop mensen uit.

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #527 Gepost op: 3 december 2014, 14:03:13
Citaat van: koenb link=msg=1312147 date=1417611508
Precies, zo denk ik er ook over. Ik merk ook dat al mijn klasgenoten liever de 3-jarige opleiding gedaan zouden hebben, dus of dat 57 weken nou zoveel heeft geholpen, geen idee. Iedereen zou nog wel een jaar in de schoolbanken willen doorbrengen.

Het mooiste zou zijn een doorstroom voor de volledige niveau 2 vp'ers naar niveau 3 en voor de huidige opleiding een doorstroom naar niveau 2+ inclusief vuurwapen, met kerntaken misdrijven, PD, publieksservice enzovoort. Ze zouden moeten kijken naar wat we uiteindelijk in de praktijk doen en wat we kunnen tegen komen op straat.

Een getrapte doorgroei inderdaad, dat is ook al jaren het idee en de wens. Alleen huidige focus lijkt nu alleen te zijn op de cijfers. Dat wordt lastig als aan de achterkant de mensen er net zo hard weer uitlopen omdat ze niks mogen...

OF wees er in elk geval duidelijk in binnen je beleid: x jaar functioneren op N2 verkort, daarna N2 volledig, na 5 jaar bij goed functioneren N3. etc.

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #528 Gepost op: 3 december 2014, 14:29:40
Een vervolgopleiding van N2 verkort naar N2+ zou ook een optie kunnen zijn? Nog steeds rang surveillant maar met vuurwapen. Volgens mij is dat gewoon mogelijk en zo houd je een getrapte doorgroei.

Citaat
Artikel 7

1. De bewapening van de ambtenaar van politie, bedoeld in artikel 2, onderdeel c, van de Politiewet 2012, die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, bestaat tijdens de uitoefening van de dienst uit:
a. een korte wapenstok;
b. pepperspray.
2. Het bewapenen van de ambtenaar van politie, bedoeld in het eerste lid, met het pistool is toegestaan indien Onze Minister daarvoor toestemming heeft verleend. Aan de toestemming kunnen voorwaarden worden verbonden.
3. Het verzoek voor het bewapenen met het pistool wordt gedaan door de korpschef.

De voorwaarde uit lid 2 zou dan die vervolgopleiding zijn met bijbehorende kerntaken.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #529 Gepost op: 3 december 2014, 14:33:20
Citaat van: koenb link=msg=1312155 date=1417613380
Een vervolgopleiding van N2 verkort naar N2+ zou ook een optie kunnen zijn? Nog steeds rang surveillant maar met vuurwapen. Volgens mij is dat gewoon mogelijk en zo houd je een getrapte doorgroei.

De voorwaarde uit lid 2 zou dan die vervolgopleiding zijn met bijbehorende kerntaken.
Wordt al gebruikt bij ons inderdaad.
Hobby Bobby eenheid Den Haag