Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 247689 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #530 Gepost op: 3 december 2014, 14:41:47
@MNL-7200 Ik ben van mening dat je gewoon één niveau 2 (niet verkort) moet invoeren dan hebben de mensen aan de achterkant geen keus dus voor iedereen dezelfde opleiding, Effectief en mag best wel wat intensiever. Iederen is vrij in deze keus, je wilt het of je wilt het niet op VP-er te worden. :-\ Weet je in ieder geval dat ze voldoende bagage hebben.  Laat de leiding van de eenheid dan maar beslissen wie er dan naar niveau 3 wil of kan doorstromen naar verloop van tijd maar hoeft naar mijn mening geen 5 jaar te duren. Ik ben wel van mening dat de module optreden in conflictsituaties (als deze er dan nog is :-\) vuwp na 3 jaar wel gevolgd mag worden (voor wie dat wil en indien geschikt / goed opgeleid) Uit dit forum kan zomaar eens een werkgroep ontstaan . ;D 8) 98uiye

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #531 Gepost op: 3 december 2014, 15:39:44
Citaat van: koenb link=msg=1312155 date=1417613380
Een vervolgopleiding van N2 verkort naar N2+ zou ook een optie kunnen zijn? Nog steeds rang surveillant maar met vuurwapen. Volgens mij is dat gewoon mogelijk en zo houd je een getrapte doorgroei.

De voorwaarde uit lid 2 zou dan die vervolgopleiding zijn met bijbehorende kerntaken.

Ik zou dat niet wenselijk vinden, omdat je dan (onterecht) de illussie kan wekken dat men bevoegd is voor de volledige politietaak als omschreven in Artikel 2a lid C Besluit Rangen Politie. Terwijl artikel 2a lid B duidelijk aangeeft dat surveillant van politie voor de vrijwillige ambtenaar van politie, aangesteld voor de uitvoering van de politietaak belast is met het opsporen van misdrijven waarop als hoofdstraf maximaal een gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of een geldboete van de vierde categorie is gesteld.

Dus tegen een zware mishandeling oplopen, aanhouden en verhoren tijdens een horeca nacht is een no-go ! Je bent niet bevoegd.

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #532 Gepost op: 3 december 2014, 15:45:41
Citaat van: kaasje link=msg=1312156 date=1417613600
Wordt al gebruikt bij ons inderdaad.

Dit is oude stempel, en is regio beleid van Hollands-midden/Haaglanden. Die vlieger gaat volgendjaar niet meer op van wat ik heb begrepen.

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #533 Gepost op: 3 december 2014, 16:18:46
Citaat van: Maxell01 link=msg=1312158 date=1417614107
@MNL-7200 Ik ben van mening dat je gewoon één niveau 2 (niet verkort) moet invoeren dan hebben de mensen aan de achterkant geen keus dus voor iedereen dezelfde opleiding, Effectief en mag best wel wat intensiever. Iederen is vrij in deze keus, je wilt het of je wilt het niet op VP-er te worden. :-\ Weet je in ieder geval dat ze voldoende bagage hebben.  Laat de leiding van de eenheid dan maar beslissen wie er dan naar niveau 3 wil of kan doorstromen naar verloop van tijd maar hoeft naar mijn mening geen 5 jaar te duren. Ik ben wel van mening dat de module optreden in conflictsituaties (als deze er dan nog is :-\) vuwp na 3 jaar wel gevolgd mag worden (voor wie dat wil en indien geschikt / goed opgeleid) Uit dit forum kan zomaar eens een werkgroep ontstaan . ;D 8) 98uiye

Hier wil men, naar mijn mening, terecht vanaf. Dit is jarenlang het probleem geweest: De VP was er maar in 1 smaak: surveillant, that's it. bevalt het je niet, dan ben je niet welkom.
Dit is niet iets wat houdbaar is, zeker niet als je 5000 man wil aantrekken.

Bied daarom voor VP executief een basisopleiding (die is er nu, al valt er veel aan te verbeteren  98uiye) en biedt daarna modulair opleidingen aan naar gelang het interessegebied en/of expertise van de vrijwilliger. Uiteraard met voorwaarden aan inzet, geschiktheid en vraag vanuit de eenheden.

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #534 Gepost op: 3 december 2014, 16:46:50
Citaat van: MNL-7200 link=msg=1312162 date=1417617584
Ik zou dat niet wenselijk vinden, omdat je dan (onterecht) de illussie kan wekken dat men bevoegd is voor de volledige politietaak als omschreven in Artikel 2a lid C Besluit Rangen Politie. Terwijl artikel 2a lid B duidelijk aangeeft dat surveillant van politie voor de vrijwillige ambtenaar van politie, aangesteld voor de uitvoering van de politietaak belast is met het opsporen van misdrijven waarop als hoofdstraf maximaal een gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of een geldboete van de vierde categorie is gesteld.

Dus tegen een zware mishandeling oplopen, aanhouden en verhoren tijdens een horeca nacht is een no-go ! Je bent niet bevoegd.

Ik snap je punt, maar we kunnen altijd en overal tegen iets aanlopen. Er zijn ook genoeg vrijwilligers niveau 2 die horecanachten draaien.  Op zo'n moment zou iedereen overgaan op aanhouding, daar is een politieambtenaar op dat moment wel voor bevoegd. Je kan nu toch ook de illusie wekken dat je bevoegd bent voor de volledige politietaak als omschreven in Artikel 2a lid C Besluit Rangen Politie? Ze zien een rang surveillant, of ze nou beroeps zijn of vrijwilliger. Een onbekende collega ziet het verschil ook niet op dat moment. Die verantwoordelijkheid ligt dan bij jezelf vind ik.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #535 Gepost op: 3 december 2014, 17:59:27
Citaat van: MNL-7200 link=msg=1312163 date=1417617941
Dit is oude stempel, en is regio beleid van Hollands-midden/Haaglanden. Die vlieger gaat volgendjaar niet meer op van wat ik heb begrepen.
Naar wat ik heb begrepen blijft dit voor iedereen die al zijn papiertjes niveau 2 heeft, of gaat hebben.
Hobby Bobby eenheid Den Haag

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #536 Gepost op: 3 december 2014, 18:10:20
Citaat van: kaasje link=msg=1312186 date=1417625967
Naar wat ik heb begrepen blijft dit voor iedereen die al zijn papiertjes niveau 2 heeft, of gaat hebben.

hebben we het dan over de Optreden bij Conflictsituaties opleiding van de academie (2014 opleiding), of van de samengestelde modules vanuit Haaglanden/Hollands-Midden?

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #537 Gepost op: 3 december 2014, 18:13:00
Citaat van: MNL-7200 link=msg=1312191 date=1417626620
hebben we het dan over de Optreden bij Conflictsituaties
En ik meen ook iets met zware misdrijven o.i.d. maar prik mij maar lek
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Meneer

• Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
    • Politieserie
Reactie #538 Gepost op: 3 december 2014, 20:59:32
Citaat van: MNL-7200 link=msg=1312166 date=1417619926
Bied daarom voor VP executief een basisopleiding (die is er nu, al valt er veel aan te verbeteren  98uiye) en biedt daarna modulair opleidingen aan naar gelang het interessegebied en/of expertise van de vrijwilliger. Uiteraard met voorwaarden aan inzet, geschiktheid en vraag vanuit de eenheden.
Dat lijkt mij de beste oplossing. Dit is ook hoe het ons voorgeschoteld is toen wij als eerste klas van Nederland de verkorte opleiding gingen volgen.

Via trajectbegeleiding nog arrestantenzorg 'stage' gelopen en alle toetsen en papieren van de Academie afgewerkt. Helaas, de academie keurt dit niet goed omdat zij de opdracht niet hebben gegeven. Hoezo iets met geld  :(
Als ik voor mezelf spreek dient er inderdaad echt iets gedaan te worden om het interessant te houden. De 1,5 jaar theorie had voor mij persoonlijk ook in 6 maanden gekund, maar dit komt omdat ik nog jong ben en gewend ben te leren. Ik mis gewoon de uitdaging, nieuwe dingen lijken spannend maar de sleur begint er nu na 2 jaar praktijk in te komen. Ik heb het rondje om de kerk wel gezien zeg maar.
We willen onze kennis verbreden en door! :)

juanneele

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #539 Gepost op: 4 december 2014, 09:50:18
Aanhakend aan dit onderwerp.
Momenteel volg ik de doorstroom opleiding nivo 2 (9 modules) -> Nivo 3 Vp.
Een opleiding van oktober tot mei.
Tot nu toe ben ik vol lof over de praktische manier van lesgeven, de gedrevenheid bij de docenten die ons echt op een hoger plan willen brengen.
De inhoud van deze opleiding biedt naast de bredere inzet voor het korps mij ook net wat meer uitdaging.
Hierdoor blijft het werken leuk en uitdagend.