Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 247707 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #580 Gepost op: 15 januari 2015, 17:42:07
Nog niet (we zijn de laatste groep die gestart is: MNL), maar uit het antwoord van juanneele begrijp ik dat dit dus niet mogelijk is na het afronden van de RTGP VWP toets en Schiettoets. Ik ga er vanuit dat er nogsteeds specifiek toestemming aan de minister gevraagd moet worden om dit te realiseren.

Bijzonder dat we nogsteeds last hebben van de incorrecte Besluit bewapening en uitrusting politie. Alhoewel je zou kunnen beweren dat Artikel 4 ook van toepassing zou kunnen zijn op Vrijwillig Ambtenaren van Politie, omdat in dit artikel specifiek niet gerefereerd wordt naar "ambtenaar van politie" maar alleen naar de RANG.

Aan de andere kant, specifieke wetgeving gaat boven generieke wetgeving en Artikel 7 is specifieker gericht op Vrijwillig ambtenaren van Politie.

Bravo

• Forum gebruiker
Reactie #581 Gepost op: 15 januari 2015, 19:41:58
Citaat van: MNL-5200 link=msg=1323429 date=1421340127
Nog niet (we zijn de laatste groep die gestart is: MNL), maar uit het antwoord van juanneele begrijp ik dat dit dus niet mogelijk is na het afronden van de RTGP VWP toets en Schiettoets. Ik ga er vanuit dat er nogsteeds specifiek toestemming aan de minister gevraagd moet worden om dit te realiseren.

Bijzonder dat we nogsteeds last hebben van de incorrecte Besluit bewapening en uitrusting politie. Alhoewel je zou kunnen beweren dat Artikel 4 ook van toepassing zou kunnen zijn op Vrijwillig Ambtenaren van Politie, omdat in dit artikel specifiek niet gerefereerd wordt naar "ambtenaar van politie" maar alleen naar de RANG.

Aan de andere kant, specifieke wetgeving gaat boven generieke wetgeving en Artikel 7 is specifieker gericht op Vrijwillig ambtenaren van Politie.

Dit gaat inderdaad even over de situatie zoals die nu is. De uitleg die de politie daaraan heeft heeft de portefeuillehouder een brief over gestuurd.

Besluit bewapening en uitrusting zijn we over in gesprek met VenJ. Minister heeft in de TK al toegezegd dat hij hier iets aan wil doen.

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #582 Gepost op: 15 januari 2015, 19:43:30
proactief alle 150mensen door de korpschef laten aanmelden bij de minister zit er zeker niet in?  :D

Bravo

• Forum gebruiker
Reactie #583 Gepost op: 15 januari 2015, 20:40:53
Daar zit het probleem dus niet. De minister categoraal toestemming heeft gegeven om executieve vrijwillige ambtenaren te bewapenen met:

"Het pistool, indien zij zijn aangesteld in de rang van agent of hoger, dan wei indien zij hiervoor worden opgeleid, en indien de taken en/of de
omstandigheden waaronder zij die taken uitvoeren dit vereisen" (Brief van de minister van Veiligheid en Justitie, 31-10-2013, kenmerk 435192)

Waar het probleem wel zit is precies in de interpretatie van deze zin.

juanneele

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #584 Gepost op: 15 januari 2015, 21:31:24
Dat klopt.
Komt er dus op neer dat ik nu RTGP geslaagd ben.
Kreeg het wapen mee, maar geen patronene.

Na het afronden van mijn lessen op de Academie mag ik het wapen dragen voor de 68 uur stage.
Dan mag het wapen weer de kluis in en mag ik het dragen als ik bevorderd ben tot agent.

Er is al heel veel mail contact geweest met de hoge wijze mannen, maar ik leg me maar neer bij de brief en het besluit.......

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #585 Gepost op: 15 januari 2015, 22:31:01
bijzonder.

aan de andere kant, ik ben inmiddels al 2.5 jaar RTGP gecertificeerd voor de P5 maar mag hem niet dragen.... 98uiye en kreeg geen vrijstelling voor de vuwa deel van de opleiding (moet omgeschoold worden).

guest15549

• Gast
Reactie #586 Gepost op: 15 januari 2015, 22:52:42
Zijn de "doorstromers" zoals in dit topic genoemd mensen die nog in de opleiding tot politievrijwilliger zitten en na de opleiding meer gaan bijleren, of zijn dat mensen die de opleiding politievrijwilliger al hebben afgesloten en nu in de opleiding tot de rang van agent zitten?

PietjePuk

• Senior gebruiker
Reactie #587 Gepost op: 15 januari 2015, 22:54:20
NV2>NV3 inc vuurwapen.

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #588 Gepost op: 16 januari 2015, 12:42:14
Citaat van: Bravo link=msg=1323521 date=1421350853
Daar zit het probleem dus niet. De minister categoraal toestemming heeft gegeven om executieve vrijwillige ambtenaren te bewapenen met:

"Het pistool, indien zij zijn aangesteld in de rang van agent of hoger, dan wei indien zij hiervoor worden opgeleid, en indien de taken en/of de
omstandigheden waaronder zij die taken uitvoeren dit vereisen" (Brief van de minister van Veiligheid en Justitie, 31-10-2013, kenmerk 435192)

Waar het probleem wel zit is precies in de interpretatie van deze zin.

@Bravo, precies met deze zin kun je weer alle kanten op.  Volgens mij werken politievrijwilligers gewoon in een publiek domein waar ze op elk moment van de dag in gevaarlijke situaties kan belanden. Ook politievrijwilligers draaien in koppels zonder dat er een collega in de buurt is die vuwa dragend is. Omdraaien en snel weglopen is volgens mij in dit soort situaties de enige oplossing voor de vrijwilligers. Maar dan zie ik een hoofdcommissaris op tv roepen, waar de burger een stap achteruit moet doen in gevaarlijke situaties de politie twee stappen voorwaarts moet doen. Dit kun je door bril van de burgers toch niet verkopen en vind ik het ook een diskkwalificatie voor alle politievrijwilligers. Alles dienders krijgen een nieuw wapen, wat doen ze met de oude whalters p5? Volgens mij kun je die verdelen onder alle vrijwilligers met daarbij een goede opleiding zodat je deze mensen ook met een veiliger gevoel de straat op kan sturen. Noot. Het gaat hier om mensen die zich in hun vrije tijd inzetten voor een veiliger maatschappij, mag je dan ook verwachten dat deze mensen zich ook in onverwachte situaties goed kunnen weren. Dan heb  ik het niet alleen over terroristen maar sla de krant maar open zou ik zeggen >:( >:(

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #589 Gepost op: 16 januari 2015, 13:24:39
Citaat van: Maxell01 link=msg=1323663 date=1421408534
@Bravo, precies met deze zin kun je weer alle kanten op.  Volgens mij werken politievrijwilligers gewoon in een publiek domein waar ze op elk moment van de dag in gevaarlijke situaties kan belanden. Ook politievrijwilligers draaien in koppels zonder dat er een collega in de buurt is die vuwa dragend is. Omdraaien en snel weglopen is volgens mij in dit soort situaties de enige oplossing voor de vrijwilligers. Maar dan zie ik een hoofdcommissaris op tv roepen, waar de burger een stap achteruit moet doen in gevaarlijke situaties de politie twee stappen voorwaarts moet doen. Dit kun je door bril van de burgers toch niet verkopen en vind ik het ook een diskkwalificatie voor alle politievrijwilligers. Alles dienders krijgen een nieuw wapen, wat doen ze met de oude whalters p5? Volgens mij kun je die verdelen onder alle vrijwilligers met daarbij een goede opleiding zodat je deze mensen ook met een veiliger gevoel de straat op kan sturen. Noot. Het gaat hier om mensen die zich in hun vrije tijd inzetten voor een veiliger maatschappij, mag je dan ook verwachten dat deze mensen zich ook in onverwachte situaties goed kunnen weren. Dan heb  ik het niet alleen over terroristen maar sla de krant maar open zou ik zeggen >:( >:(
De minister kan heel hard dat roepen maar in de praktijk doen we gewoon niet alles. Zodra het woord '-wapen' ergens in voor komt ga ik er gewoon niet op af en dat levert soms gewoon gekke bekken op.

Echter denk ik dat het inderdaad geen kwaad kan om inderdaad het vuurwapen uit te rollen, eventueel dus, met wat ik al eerder heb aangegeven, een ander deel van de ambstinstructie. Rust vrijwilligers uit met een wapen voor situaties waar ze zich kunnen beroepen op noodweer en niet aanhoudingsvuur. Eigenlijk is dit nu ook al de praktijk voor de VP.
Hobby Bobby eenheid Den Haag