Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 247725 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #650 Gepost op: 20 januari 2015, 16:29:10
Citaat van: 7194 link=msg=1324506 date=1421767207
Ik snap die hele discussie rondom het reizen in uniform niet. Elk bureau heeft een kleedruimte... Waarom zou je überhaupt in uniform willen reizen naar je werk?

???
Tsja sommige mensen vinden het gewoon praktischer ;-) Ben er zelf ook niet echt van.
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Hanzie

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #651 Gepost op: 20 januari 2015, 16:43:01
En de keutel is weer ingetrokken...

"Opstelten geeft aan dat het geen besluit van de korpsleiding is, maar een advies uit de politieorganisatie. Daarom hoeft het ook niet per se opgevolgd te worden."

http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/kamer_in_het_kort/christenunie-vraagt-naar-maatregelen

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #652 Gepost op: 20 januari 2015, 16:52:22
Ik hoop dat dit nog wel eenduidig gecommuniceerd gaat worden, want vooralsnog blijkt dat allerlei chefs de vrijdag verzonden mail anders interpreteren.
Senior GGP / Oost-Brabant

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #653 Gepost op: 20 januari 2015, 16:54:28
Samen sterk in de hulpverlening!

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #654 Gepost op: 20 januari 2015, 19:32:49
Citaat van: Nick link=msg=1324518 date=1421769142
Ik hoop dat dit nog wel eenduidig gecommuniceerd gaat worden, want vooralsnog blijkt dat allerlei chefs de vrijdag verzonden mail anders interpreteren.

hoe duidelijk wil je het hebben? De minister zegt: advies. Verzonden mail met de woorden "besloten dat..." is gewoon buiten het boekje. Mocht je een Chef hebben die het anders interpreteert, doe hier wat mee en stap naar je leidinggevende.

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #655 Gepost op: 20 januari 2015, 19:39:49
Citaat van: Maxell01 link=msg=1324287 date=1421670257
@MNL-5200, van Bravo had ik dat ook al begrepen dat de surveillanten langzamerhand uitgefaseerd worden, maar kun je over je 2e opmerking wat concreter zijn? Dat kan toch bijna niet :-\

Waarom niet? Ik denk hier hardop:

als VP begin je met de VP 2.0 opleiding (hetzij iets uitgebreider dan nu) als een soort AMO bij defensie. Daarna ben je klaar om de functie Assistent GGP A/B te vervullen. Afhankelijk van je eigen opleidingsniveau (MBO/HBO/WO) kan je dan na een x tijd solliciteren/doorstromen naar een functie en opleiding die daarbij past. Mits de eenheid de behoefte en open functies heeft.

Bravo

• Forum gebruiker
Reactie #656 Gepost op: 20 januari 2015, 20:48:37
Citaat van: Maxell01 link=msg=1324287 date=1421670257
@MNL-5200, van Bravo had ik dat ook al begrepen dat de surveillanten langzamerhand uitgefaseerd worden, maar kun je over je 2e opmerking wat concreter zijn? Dat kan toch bijna niet :-\

Wat ik je gemeld heb is dat de beroepsmatige surveillanten langzamerhand uitgefaseerd gaan worden. Niets nieuws onder de zon. Je zult dus over een tijdje geen surveillanten meer zien in de wijkzorg. In arrestantenhuizen, rechtbanken, VHT's, etc. ligt dat trouwens anders. Er wordt hardop, in de eenheden en niet op de laatste plaats op dit forum, gespeculeerd over het uitfaseren van executieve politievrijwilligers met de rang van surveillant in de wijkzorg. Of dat gaat gebeuren is nog geen enkel besluit over genomen en alles wat daarover beweerd wordt is voorbarig.

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #657 Gepost op: 20 januari 2015, 21:49:19
En naar mijn mening niet meer dan terecht. Opleidingen zijn kostbaar, daarom alleen investeren in gebleken geschiktheid en voldoende inzet. Ik zie het dan ook als een proefperiode van twee kanten.

Wil EN kun je meer, dan zie ik geen reden om niet de kansen te bieden. Nogmaals, aansluitend bij de behoefte in de eenheid.

Bravo

• Forum gebruiker
Reactie #658 Gepost op: 20 januari 2015, 22:00:37
Citaat van: Landelijke woordvoering nationale
Geen aparte maatregel voor vrijwilligers
Nederland - De korpsleiding heeft momenteel geen aanleiding om specifieke veiligheidsmaatregelen op te leggen aan vrijwillige politiemensen. Het advies dat hierover eerder deze week werd uitgebracht, wordt dan ook niet opgevolgd.

Daar waar dit advies al is omgezet in concrete maatregelen, dienen deze maatregelen te worden ingetrokken. De korpsleiding kent de zorgen van politiemensen en niet te vergeten hun thuisfront. De (interne) reacties en discussies over weerbaarheid en bewapening worden op de voet gevolgd.

Het is volgens de korpsleiding van groot belang dat korpsleiding, medewerkers, medezeggenschap en bonden in gesprek zijn en blijven over de veiligheidssituatie. Als daartoe aanleiding is, zullen aanvullende maatregelen worden genomen. Daarbij zal geen onderscheid worden gemaakt tussen executieve collega’s en executieve vrijwilligers. De politievrijwilliger is een goed opgeleide en goed toegeruste collega, die berekend is op zijn/haar taak.
Via: http://www.politie.nl/nieuws/2015/januari/20/geen-aparte-maatregel-voor-vrijwilligers.html

Meneer

• Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
    • Politieserie
Reactie #659 Gepost op: 20 januari 2015, 23:18:49
Citaat van: Maxell01 link=msg=1324471 date=1421758041
2 voorzetje ::)
-   AZV / EHBO / Bekeuringssituaties / BVH, muteren etc.
-   Toezicht houden in publiek domein / Toezicht houden bij evenementen en horeca-  
-   Toezicht houden op verkeersveiligheid / Assisteren bij complexe verkeerscontroles / Optreden bij verkeersongevallen
-   Optreden bij misdrijven
-   Assisteren bij forensisch onderzoek op de standaard PD
-   Publieksservice / Arrestantenzorg
-   Basis rijopleiding
-   Basis Vuurwapenopleiding (RTGP-II)

Ik vind dit een heel mooi lijstje. De dikgedrukte modules zouden voor mij dan nog wat meer prioriteit hebben dan de andere.
Dingen die ik mis zijn de rijopleiding, optreden bij verkeersongevallen (hier komen we op de brabantse 80km wegen vaak bij uit) en het werken in de horeca.
Daaraan gekoppeld hangt dan de vuurwapenopleiding, wat je meer mogelijkheden geeft als het gaat om rijden op meldingen met agressie of 311 heterdaad, maar ook de inzetbaarheid tijdens de horeca.

Ik draai heel wat nachtdiensten, maar in een onopvallend voertuig. Wij spitsen ons op vernielingen buiten het centrum en arrestantentransport. In het centrum willen ze de niet vuurwapen dragende collega's niet hebben.

Assisteren bij forensisch onderzoek heb ik doorgestreept. Als ik heel eerlijk ben weet ik niet precies wat de invulling van de module is, maar ik zie daar 123 geen noodzaak of meerwaarde voor in het werk dat ik doe. Ik denk wel dat een vrijwilliger ondersteunend moet zijn en vooral geen eigen zaken moet gaan draaien. Hetzelfde geldt misschien wel voor optreden bij misdrijven, maar ook de invulling daarvan weet ik niet.