En om alles even in perspectief te zetten, de minister heeft het huidige opleidingsbudget van 3mln verhoogd naar 12mln.
Gelukkig heb ik afgelopen dinsdag 6 Sept het wekelijkse vragenuurtje gezien en heb ik Opstelten er wat over horen zeggen.
Het is niet verhoogd in de zin van
per direkt naar 12 miljoen maar het gaat
oplopen van 3 miljoen naar 12 miljoen.
Het hele verhaal hier omtrent kan je vinden via
http://debatgemist.tweedekamer.nl/Player/?mid=757&sid=6-9-2011 14:23:37
Kamerlid A.H. Kuiken ( PVDA ) heeft als spreker 5 vragen gesteld over de vrijwillige politie aan Opstelten die als spreker 6 reageerd.
Misschien dat iemand die 2 stukken kan opnemen en plaatsen op Youtube zodat het bewaard blijft.
Je weet maar nooit waar het goed voor is tenslotte.
Verder vind ik Opstelten nogal denigrerend doen over de vrijwillige politie want wat zegt hij in de tweede kamer.
Het is iets totaal anders dan de gewone professionel politie.
Hiermee diskwalificeert hij zich nog al en dan druk ik mij zacht uit.
Citaat uit de toespraak van Opstelten bij de Opening Politieacademisch jaar. Betreft alinea 13 t/m 16.Dan een punt waar ik ook heel erg aan hecht: de nieuwe Politieorganisatie waar we met z’n allen nu hard aan werken
moet ook weer aantrekkelijker worden voor vrijwilligers.
De laatste jaren is het aandeel vrijwilligers bij de politie sterk teruggelopen.
Op dit moment zijn er nog ruim 1.400 executieve vrijwilligers over, plus zo’n 900 volontairs die de politie op allerlei
andere vlakken bijstaan – iets meer dan 4,5 procent ten opzichte van de operationele sterkte. Dat is te weinig.
Vrijwilligheid bij de politie, betrokkenheid van burgers bij de veiligheid op straat - dat alles is belangrijk én waardevol.
Niet omdat vrijwilligers “goedkope krachten” zijn, maar omdat het om enthousiaste mensen gaat, die een andere,
frisse blik en ervaring meebrengen.
Daar kan de politie haar voordeel mee doen en zo dóórgroeien naar een nòg beter en professioneler opererende organisatie.
Onlangs nog heb ik dat van dichtbij kunnen ervaren, op werkbezoek bij de vrijwillige politie in Woerden.
Ik zag daar een zeer enthousiaste club vrijwilligers, die samen met de beroepskrachten op een goede manier bezig waren
het uitgaansleven in Woerden veilig en prettig te houden. Let wel: in hun vrije tijd - en dat bijna voor niks!
Ik heb daar grote bewondering en waardering voor. Toen ik met die vrijwillige agenten sprak, vertelden ze mij hun visie.
Hoe kun je vrijwilligers vinden én binden? Daar hadden ze uitgesproken ideeën over:
- de opleiding moet niet te lang duren en goed toegesneden zijn op de taakuitvoering
- er moet zicht zijn op interessant werk
- en je moet je kunnen ontwikkelen in het politievak.
U begrijpt, dat zijn dan ook precies de thema’s die ik nu samen met de politieorganisatie en de Politieacademie aan het uitwerken ben,
om de vrijwilligheid bij de politie te moderniseren.
Ik wil op dat terrein flinke stappen zetten: in 2015 moet het aantal vrijwilligers 10 procent bedragen ten opzichte van de
operationele sterkte van de politie! Nieuwe vrijwilligers komen dus bovenop de huidige operationele sterkte van 49.500.
Volledige toespraak is te lezen op
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/venj/documenten-en-publicaties/toespraken/2011/09/05/opening-politieacademisch-jaar.html