Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 247748 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #750 Gepost op: 17 april 2015, 19:16:46
Citaat van: DiNozzo link=msg=1344336 date=1429287727
Juist niet. Om die 'ervaren' vrijwilliger om te scholen moeten er een hoop kosten gemaakt worden EN een nieuwe vrijwilliger ter vervanging van de plek opgeleid worden. Je maakt dus dubbele kosten.
Gaan we nu emotioneel doen, kijk hoeveel miljoenen er over de balk gegooid zijn en nog en dan zeuren over de kosten van een vrijwilliger. Weet je wat die kost per uur en opleiding een schijntje👎🏽

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #751 Gepost op: 17 april 2015, 20:29:58
Juist niet. Om die 'ervaren' vrijwilliger om te scholen moeten er een hoop kosten gemaakt worden EN een nieuwe vrijwilliger ter vervanging van de plek opgeleid worden. Je maakt dus dubbele kosten.

Mee eens, zonde van de tijd en energie. Ik vind dat als je beroeps wil worden dan ook maar voor die functie moet gaan solliciteren. De opleiding voor vrijwilliger zou niet als opstapje gebruikt moeten worden om de ervaring. Na de vacaturestop is dit volgens mij wel veel het geval, daar zouden ze bij werving en selectie naar mijn mening extra naar moeten kijken. Kunnen ze beter anderen, gemotiveerde vrijwilligers, een kans geven.

Citroen

• Nationale Politie
  • Forum gebruiker
  • Better safe than sorry
Reactie #752 Gepost op: 17 april 2015, 20:48:19
Citaat van: koenb link=msg=1344375 date=1429295398
Mee eens, zonde van de tijd en energie. Ik vind dat als je beroeps wil worden dan ook maar voor die functie moet gaan solliciteren. De opleiding voor vrijwilliger zou niet als opstapje gebruikt moeten worden om de ervaring. Na de vacaturestop is dit volgens mij wel veel het geval, daar zouden ze bij werving en selectie naar mijn mening extra naar moeten kijken. Kunnen ze beter anderen, gemotiveerde vrijwilligers, een kans geven.

Laten we niet te ver afdwalen, deze discussie is begonnen met de reactie van Bram, waarin hij duidelijk zegt dat hij nog NIET is begonnen met de opleiding. Voor hem zijn er dus nog geen opleidingskosten gemaakt. Daarnaast is de selectie precies hetzelfde, het enige wat Bram in dit geval (misschien) over zou moeten doen is het eindgepsrek, omdat deze ook over functie-inhoudende dingen gaat.

W&S benaderd nu alleen mensen die nog niet zijn begonnen met hun VP opleiding, maar die wel de selectie al zijn gestart of hebben afgerond. Lijkt me geen gek idee, aangezien W&S hiermee selectie-kosten bespaard.

Citaat van: Meneer link=msg=1344076 date=1429199847
Jullie wordt gevraagd of jullie ipv vrijwilliger niet voor Hoofdagent willen gaan?

Toen ik voor Politiekundige solliciteerde kreeg ik juist te horen dat het niet acceptabel was om als vrijwilliger na 3 jaar te solliciteren voor beroeps. Zo frustrerend, de 'Nationale' Politie weet niet waar ze mee bezig zijn maar weet vooral niet wat dit met mensen doet. Wie voelt zich nu nog serieus genomen?

*Stopt met lezen en gaat even stoom afblazen*

Dit komt omdat je waarschijnlijk toen al in de opleiding zat tot VP'er (correct me if i'm wrong). Zodra je bent begonnen met de opleiding is de (niet schriftelijk vastgelegde) regel inderdaad dat de Politie wil dat je minimaal 3 jaar als VP'er in dienst blijft, zodat de niet onnodig in je investeren.

Citaat van: koenb link=msg=1344375 date=1429295398
Kunnen ze beter anderen, gemotiveerde vrijwilligers, een kans geven.

Wat bedoel je hiermee? VP'klassen zijn op dit moment niet vol-te-krijgen ! Iedereen die zich aanmeld (en voldoet aan de minimale eisen) kan het selectie-traject in... Dat de klassen niet vol te krijgen zijn, zie je maar aan het feit dat de VP-klas van de eenheid Noord-Nederland in mei doorgeschoven is naar oktober.

Kortom, dat W&S op dit moment mensen benaderd die in de selectie zitten voor VP'er, om te solliciteren voor een broepsfunctie, scheelt selectie-kosten. Lijkt me dus niet zo'n raar idee. (De kandidaten zullen natuurlijk aan de gestelde eisen voor niv.4/5 of waar ze dan ook voor benaderd worden moeten voldoen, maar dat lijkt me logisch)
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit gelinkt worden aan welke organisatie dan ook.

PietjePuk

• Senior gebruiker
Reactie #753 Gepost op: 17 april 2015, 21:41:39
Eens.

Nieuwe lichting in het district wil eigenlijk voor het grootte deel beroeps zijn. Dat kan niet, dus maar VP.

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #754 Gepost op: 17 april 2015, 22:25:07
Citaat van: Bas94 link=msg=1344377 date=1429296499
Laten we niet te ver afdwalen, deze discussie is begonnen met de reactie van Bram, waarin hij duidelijk zegt dat hij nog NIET is begonnen met de opleiding. Voor hem zijn er dus nog geen opleidingskosten gemaakt. Daarnaast is de selectie precies hetzelfde, het enige wat Bram in dit geval (misschien) over zou moeten doen is het eindgepsrek, omdat deze ook over functie-inhoudende dingen gaat.

W&S benaderd nu alleen mensen die nog niet zijn begonnen met hun VP opleiding, maar die wel de selectie al zijn gestart of hebben afgerond. Lijkt me geen gek idee, aangezien W&S hiermee selectie-kosten bespaard.

Ik zeg ook niet dat ik doel op zijn situatie. Als je de kans krijgt al tijdens je selectieprocedure, gewoon doen! Het gaat mij om de kosten die worden gemaakt voor de gehele opleiding, met alle begeleiding (inclusief het korps) wat er bij komt kijken. Dan is het zonde om meteen na de opleiding te solliciteren en door te gaan voor bijvoorbeeld niveau 4 of 5.

Citaat van: Bas94 link=msg=1344377 date=1429296499
Wat bedoel je hiermee? VP'klassen zijn op dit moment niet vol-te-krijgen ! Iedereen die zich aanmeld (en voldoet aan de minimale eisen) kan het selectie-traject in... Dat de klassen niet vol te krijgen zijn, zie je maar aan het feit dat de VP-klas van de eenheid Noord-Nederland in mei doorgeschoven is naar oktober.

Snap ik, maar een klas vol krijgen met mensen die graag zo snel mogelijk beroeps willen worden is toch ook niet de oplossing?

Meneer

• Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
    • Politieserie
Reactie #755 Gepost op: 17 april 2015, 22:46:20
Voor de duidelijkheid; ik had nooit de intentie beroeps te worden maar werd enthousiast tijdens mijn werk als vrijwilliger. Ik ben inmiddels al een paar jaar vrijwilliger en heb meer diensten gedraaid dan de gemiddelde vrijwilliger in 10 jaar. Hoeveel geld men daarmee bespaard heeft wordt nergens benoemd.

Maar ik ben het eens dat vrijwilliger absoluut geen opstap moet zijn voor beroeps. Iets wat ik wel steeds vaker hoor.

Mij is overigens nooit iets verteld over deze 3 jaar, kreeg dit bij de n5 sollicitatie ineens te horen. Zou goed zijn als dit een geschreven regel zou worden.

sanderpol

• Forum gebruiker
Reactie #756 Gepost op: 17 april 2015, 23:35:20
Ik vind persoonlijk dat gezeur over ''geld verspilling'' echt nergens op slaan. Ik kan zo een lijst opnoemen van de miljoen euro's die er tot nu toe over de balk zijn gesmeten bij de Nationale Politie. Gelukkig scheelt het dat we al deze miljarden niet zelf direct zelf hoeven te betalen  098uo

Tevens maakt de politie het ook niet echt aantrekkelijk om aan de slag te gaan als vrijwilliger. Tegen een zéér lage onkostenvergoeding, gevaarlijk werk uitvoeren waarbij je niet over dezelfde (verdediging)middelen en kennis beschikt als een beroeps. Dit terwijl je wel gewoon in dezelfde situaties terecht kan komen.

Overigens vind ik de regel van 3 jaar vrijwilliger zijn wel een goede. Hierdoor heb je genoeg kennis opgedaan en inzicht in het werk gekregen om door te gaan als beroeps. Ze zouden hier misschien zelfs een aangepaste opleiding voor kunnen maken om deze mensen door te laten stromen. Scheelt ook weer geld.

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #757 Gepost op: 18 april 2015, 09:30:37
Citaat van: Meneer link=msg=1344408 date=1429303580
Voor de duidelijkheid; ik had nooit de intentie beroeps te worden maar werd enthousiast tijdens mijn werk als vrijwilliger. Ik ben inmiddels al een paar jaar vrijwilliger en heb meer diensten gedraaid dan de gemiddelde vrijwilliger in 10 jaar. Hoeveel geld men daarmee bespaard heeft wordt nergens benoemd.

Maar ik ben het eens dat vrijwilliger absoluut geen opstap moet zijn voor beroeps. Iets wat ik wel steeds vaker hoor.

Mij is overigens nooit iets verteld over deze 3 jaar, kreeg dit bij de n5 sollicitatie ineens te horen. Zou goed zijn als dit een geschreven regel zou worden.

Waarom niet een vrijwilliger kiest er bewust voor om bij de politie aan de slag te gaan. En als er geen vacatures zijn.......kun je toch redelijk wat ervaring opdoen. Je kunt het ook als een kweekvijver zien om te kijken wie de capaciteiten hebben om door te stromen. Deze mensen hebben een opleiding gehad en moeten dan alleen zorgen om op niveau te komen. De eenheid heeft al een goed beeld van de kandidaat en scheelt selectiekosten. Heb je het niveau niet jammer maar geef deze mensen een kans als ze het graag willen. Ik zie het ook als een stukje waardering omdat deze mensen zich wel in hun vrije tijd ingezet hebben voor de veiligheid. Er zijn ook zat die geen beroeps willen worden maar het gaat om de groep die de opstap wil maken.

Bram23

• Forum gebruiker
Reactie #758 Gepost op: 18 april 2015, 13:40:57
Even voor de goede orde. Mijn testresultaten waren allemaal op niveau 4 of hoger, maar dat betekend niet dat ik nu zo even doorstroom de opleiding in.  Zal me echt nog een keer moeten bewijzen. Dat het uitstellen van de start van mijn opleiding nu net samenvalt met het openstellen van de vacature hoofdagent is toeval. Was mijn opleiding in mei van start gegaan dan was ik gewoon de opleiding ingegaan. Uitstel bood de mogelijkheid om de sollicitatie om te zetten. Mij is ook duidelijk gemaakt tijdens voorlichtingen dat het niet de bedoeling is dat VP direct doorstroomt naar beroeps. Maar goed. Ben blij met de geboden kans, maar voor mij is het nu ook gewoon eerst afwachten.

BwS

• Student Criminologie - Vrijwilliger EHBO
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #759 Gepost op: 26 april 2015, 21:04:42
Even wat anders;
Weet iemand al iets over de VP 2.0 opleiding en de toekomst hiervan?
Ik ga samen met drie andere vrijwilligers over een paar weken beginnen aan de opleiding voor het korps Noord-Holland!  ;D
We hebben al een planning gekregen van hoe de opleiding er uit gaat komen te zien, en hierop staat dat de verwachting is dat we de opleiding in week 35 volgend jaar afgerond zullen hebben.