Mee eens, zonde van de tijd en energie. Ik vind dat als je beroeps wil worden dan ook maar voor die functie moet gaan solliciteren. De opleiding voor vrijwilliger zou niet als opstapje gebruikt moeten worden om de ervaring. Na de vacaturestop is dit volgens mij wel veel het geval, daar zouden ze bij werving en selectie naar mijn mening extra naar moeten kijken. Kunnen ze beter anderen, gemotiveerde vrijwilligers, een kans geven.
Laten we niet te ver afdwalen, deze discussie is begonnen met de reactie van Bram, waarin hij duidelijk zegt dat hij nog NIET is begonnen met de opleiding. Voor hem zijn er dus nog geen opleidingskosten gemaakt. Daarnaast is de selectie precies hetzelfde, het enige wat Bram in dit geval (misschien) over zou moeten doen is het eindgepsrek, omdat deze ook over functie-inhoudende dingen gaat.
W&S benaderd nu alleen mensen die nog niet zijn begonnen met hun VP opleiding, maar die wel de selectie al zijn gestart of hebben afgerond. Lijkt me geen gek idee, aangezien W&S hiermee selectie-kosten bespaard.
Jullie wordt gevraagd of jullie ipv vrijwilliger niet voor Hoofdagent willen gaan?
Toen ik voor Politiekundige solliciteerde kreeg ik juist te horen dat het niet acceptabel was om als vrijwilliger na 3 jaar te solliciteren voor beroeps. Zo frustrerend, de 'Nationale' Politie weet niet waar ze mee bezig zijn maar weet vooral niet wat dit met mensen doet. Wie voelt zich nu nog serieus genomen?
*Stopt met lezen en gaat even stoom afblazen*
Dit komt omdat je waarschijnlijk toen al in de opleiding zat tot VP'er (correct me if i'm wrong). Zodra je bent begonnen met de opleiding is de (niet schriftelijk vastgelegde) regel inderdaad dat de Politie wil dat je minimaal 3 jaar als VP'er in dienst blijft, zodat de niet onnodig in je investeren.
Kunnen ze beter anderen, gemotiveerde vrijwilligers, een kans geven.
Wat bedoel je hiermee? VP'klassen zijn op dit moment niet vol-te-krijgen ! Iedereen die zich aanmeld (en voldoet aan de minimale eisen) kan het selectie-traject in... Dat de klassen niet vol te krijgen zijn, zie je maar aan het feit dat de VP-klas van de eenheid Noord-Nederland in mei doorgeschoven is naar oktober.
Kortom, dat W&S op dit moment mensen benaderd die in de selectie zitten voor VP'er, om te solliciteren voor een broepsfunctie, scheelt selectie-kosten. Lijkt me dus niet zo'n raar idee. (De kandidaten zullen natuurlijk aan de gestelde eisen voor niv.4/5 of waar ze dan ook voor benaderd worden moeten voldoen, maar dat lijkt me logisch)