Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 248147 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #830 Gepost op: 4 september 2015, 09:15:17
Citaat van: schuimer link=msg=1370272 date=1441280460
Ja Minister! Wat gaat u doen? De dreiging is kennelijk niet van toepassing op de executieve vrijwilliger, die óók in het publieke domein werkzaam is en dus net zo makkelijk in (levens) bedreigende situaties verzeild kan raken!! Wel de lusten van de vrijwilliger, maar niet de lasten??

Voor wat betreft dit onderwerp veiligheid politievrijwilligers / geen onderscheid tussen executieve beroeps en vrijwilligers als het gaat om uitrusting en bewapening.
nemen bonden, lopv, korpsleiding en minister in deze tijd van dreiging de politievrijwilligers niet serieus. Moet er eerst een vrijwilliger wat overkomen?
Wordt tijd dat alle vrijwilligers ook eens aan de bel trekken bij hun eenheden en bij de landelijke korpsleiding >:(
Een agent zonder vuurwapen is niet meer van deze tijd, dus geldt dat ook voor politievrijwilligers >:(

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #831 Gepost op: 4 september 2015, 09:52:09
Citaat van: PietjePuk link=msg=1370287 date=1441291327
Klopt, dus klaag hard en genoeg en het probleem zal worden opgelost.

Dan mag je niet meer (zelfstandig) de straat op in uniform.

Daar zullen de beroeps blij mee zijn, zijn zat eenheden die s'avonds alleen noodhulp draaien een geen tijd hebben voor vrijwilligers, buiten dat >:(

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #832 Gepost op: 4 september 2015, 10:07:55
Kun je mij uitleggen waar het verschil in bewapening tussen vrijwilligers en beroepskrachten zitten? Volgens mij is dat er namelijk niet...

Een beroepssurveillant is (behoudens bepaalde justitie-taken) ook niet uitgerust met een vuurwapen, net als de vrijwillige surveillant. Een vrijwillige agent (en hogere rangen) is wel uitgerust met een vuurwapen, net als de beroeps-agent.

Ik zou voorstander zijn van versnelde doorstroommogelijkheden voor degenen die geschikt zijn gebleken, maar dit continue geroep om bewapening met het vuurwapen vind ik enigszins misplaatst. Ik hoop dat daarmee niet de eigen ruiten worden ingegooid, zoals PietjePuk terecht opmerkt.
Senior GGP / Oost-Brabant

PietjePuk

• Senior gebruiker
Reactie #833 Gepost op: 4 september 2015, 10:09:37
Jij snapt hem.  O0

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #834 Gepost op: 4 september 2015, 10:37:07
Citaat van: Nick link=msg=1370403 date=1441354075
Kun je mij uitleggen waar het verschil in bewapening tussen vrijwilligers en beroepskrachten zitten? Volgens mij is dat er namelijk niet...

Een beroepssurveillant is (behoudens bepaalde justitie-taken) ook niet uitgerust met een vuurwapen, net als de vrijwillige surveillant. Een vrijwillige agent (en hogere rangen) is wel uitgerust met een vuurwapen, net als de beroeps-agent.

Ik zou voorstander zijn van versnelde doorstroommogelijkheden voor degenen die geschikt zijn gebleken, maar dit continue geroep om bewapening met het vuurwapen vind ik enigszins misplaatst. Ik hoop dat daarmee niet de eigen ruiten worden ingegooid, zoals PietjePuk terecht opmerkt.

Jij snapt het enigszins maar Pietje PUK niet, die heeft blijkbaar geen inzicht wat vrijwilligers allemaal doen. Je eigen ruiten ingooien je snapt zelf ook wel dat het een geldkwestie is en deze groep niet series wordt genomen, wat te zot voor woorden is.

PietjePuk

• Senior gebruiker
Reactie #835 Gepost op: 4 september 2015, 10:51:00
Citaat van: Maxell01 link=msg=1370408 date=1441355827
Jij snapt het enigszins maar Pietje PUK niet, die heeft blijkbaar geen inzicht wat vrijwilligers allemaal doen. Je eigen ruiten ingooien je snapt zelf ook wel dat het een geldkwestie is en deze groep niet series wordt genomen, wat te zot voor woorden is.
Grappig dat je dat zegt, aangezien ik zo'n beetje wekelijks dienst doe als politie vrijwilliger. Van OO tot wijkzorg, tot verkeerscontroles etc.

Het merendeel van de vrijwilligers heeft op dit moment geen vuurwapen. Is het wenselijk dat vrijwilligers de mogelijkheid krijgen om door te stromen naar NV2 + vwp of NV3 + vwp? Ja en daar zijn we het beide ook over eens.
Feit is, en blijft, dat dit op korte termijn niet realistisch is. Financieel, vanuit de PA geen opleiding, capaciteit bij de PA, politiek, kies zelf je reden maar. Het zit er simpelweg op grote schaal niet in op het moment.

Als je van mening bent dat je je diensten niet meer veilig kunt doen, omdat je geen vwp hebt en de dreiging te hoog is. Wat is dan de meest eenvoudige oplossing voor de organisatie om jouw veiligheidsgevoel te vergroten?
- "Hi Maxell01, kun jij je volgende week melding op de PA? Je staat ingepland voor een vwp opleiding"
of
- "Hi Maxell01, ik heb begrepen dat je je niet meer veilig voelt op straat. Helaas kunnen we op korte termijn weinig doen op het gebied van doorstroming of een vwp. Ik zou dan ook willen voorstellen dat je tot nader orde geen diensten meer doet."

Ik weet het wel. Hint, het is niet de eerste optie.

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #836 Gepost op: 4 september 2015, 11:24:26
Citaat van: PietjePuk link=msg=1370411 date=1441356660
Grappig dat je dat zegt, aangezien ik zo'n beetje wekelijks dienst doe als politie vrijwilliger. Van OO tot wijkzorg, tot verkeerscontroles etc.

Het merendeel van de vrijwilligers heeft op dit moment geen vuurwapen. Is het wenselijk dat vrijwilligers de mogelijkheid krijgen om door te stromen naar NV2 + vwp of NV3 + vwp? Ja en daar zijn we het beide ook over eens.
Feit is, en blijft, dat dit op korte termijn niet realistisch is. Financieel, vanuit de PA geen opleiding, capaciteit bij de PA, politiek, kies zelf je reden maar. Het zit er simpelweg op grote schaal niet in op het moment.

Als je van mening bent dat je je diensten niet meer veilig kunt doen, omdat je geen vwp hebt en de dreiging te hoog is. Wat is dan de meest eenvoudige oplossing voor de organisatie om jouw veiligheidsgevoel te vergroten?
- "Hi Maxell01, kun jij je volgende week melding op de PA? Je staat ingepland voor een vwp opleiding"

of
- "Hi Maxell01, ik heb begrepen dat je je niet meer veilig voelt op straat. Helaas kunnen we op korte termijn weinig doen op het gebied van doorstroming of een vwp. Ik zou dan ook willen voorstellen dat je tot nader orde geen diensten meer doet."

Ik weet het wel. Hint, het is niet de eerste optie

Je geeft zelf het antwoord al redenen vanuit financieel, pa, politiek etc is een zwak excuus voor mensen die voor een appel en ei aan het werk zijn. En voor wat betreft de 2 optie is de juiste, de vrijwilligers niet meer inzetten als ze hun verantwoordelijkheid niet nemen. Let wel die is al een discussie vanaf 2006 en niet van de laatste tijd. En zijn tijden niet veranderd, dacht het wel. Ook jij kunt morgen tijdens je dienst ook onverwachts in een zeer vervelende situatie terecht komen wat ik natuurlijk niet hoop voor je

PietjePuk

• Senior gebruiker
Reactie #837 Gepost op: 4 september 2015, 11:25:29
Juist ja

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #838 Gepost op: 4 september 2015, 11:27:13
Citaat van: Maxell01 link=msg=1370408 date=1441355827

Is de verkorte opleiding toereikend? Nee. Heeft dat alleen te maken met bewapening? Nee. Kunnen er verbeteringen worden doorgevoerd? Absoluut.

Dat gezegd hebbende, allemaal leuk en aardig, maar je gaat niet in op mijn vraag. Je schermt steeds met het feit dat vrijwilligers en beroepscollega's gelijk moeten worden bewapend, terwijl dat nu al het geval is. Ik weet niet goed hoe ik je steeds terugkomende oproep voor bewapening met het vuurwapen moet beoordelen, maar het begint inmiddels een beetje eentonig te worden.

Met betrekking tot het ingooien van eigen ruiten: De praktijk heeft enkele maanden geleden al uitgewezen dat de signalen over onveiligheidsgevoelens van vrijwilligers resulteren in beperkingen aan het draaien van diensten. Ik verwacht niet dat dit nu opeens anders zal liggen.

N.B. Voor zover ik weet is PietjePuk al geruime tijd vrijwilliger en daarnaast ook in een andere functie werkzaam voor de NaPo. Jammer om iemand op zo'n wijze te diskwalificeren, puur omdat je het niet met hem eens bent.

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #839 Gepost op: 4 september 2015, 11:29:00
Citaat van: Maxell01 link=msg=1370414 date=1441358666
Ook jij kunt morgen tijdens je dienst ook onverwachts in een zeer vervelende situatie terecht komen wat ik natuurlijk niet hoop voor je

Dit is ook van toepassing op beroepssurveillanten die niet zijn uitgerust met een vuurwapen.
Dit is ook van toepassing op BOA's van de VHT's.
Dit is ook van toepassing op S&I medewerkers die alleen aan de balie zitten.
Dit is ook van toepassing op FO-medewerkers die onbewapend hun werkzaamheden uitvoeren.
Etc. etc.