Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 247784 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #840 Gepost op: 4 september 2015, 11:41:37
Citaat van: Nick link=msg=1370416 date=1441358833
Is de verkorte opleiding toereikend? Nee. Heeft dat alleen te maken met bewapening? Nee. Kunnen er verbeteringen worden doorgevoerd? Absoluut.

Dat gezegd hebbende, allemaal leuk en aardig, maar je gaat niet in op mijn vraag. Je schermt steeds met het feit dat vrijwilligers en beroepscollega's gelijk moeten worden bewapend, terwijl dat nu al het geval is. Ik weet niet goed hoe ik je steeds terugkomende oproep voor bewapening met het vuurwapen moet beoordelen, maar het begint inmiddels een beetje eentonig te worden.

Met betrekking tot het ingooien van eigen ruiten: De praktijk heeft enkele maanden geleden al uitgewezen dat de signalen over onveiligheidsgevoelens van vrijwilligers resulteren in beperkingen aan het draaien van diensten. Ik verwacht niet dat dit nu opeens anders zal liggen.

N.B. Voor zover ik weet is PietjePuk al geruime tijd vrijwilliger en daarnaast ook in een andere functie werkzaam voor de NaPo. Jammer om iemand op zo'n wijze te diskwalificeren, puur omdat je het niet met hem eens bent.

wat ik eentonig vind is steeds feiten noemen van van de laatste tijd is en je verschuilen achter politiek geneuzel, deze discussie loopt al bijna 10 jaar. Jij geeft aan dat er geen onderscheid is tussen beroeps en vrijwilligers, dus niet. Er zijn veel verschillende vrijwilligers die moet je gelijk trekken en je gaat steeds voor bij aan de gevaarsetting in deze tijd. Dat jij overige functies benoemd is appels met peren vergelijken. Ik heb het hier over executieve vrijwilligers die in koppels in het publiek domein acteren en soms moeten wachten op een noodhulp die een half uur onderweg is.

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #841 Gepost op: 4 september 2015, 11:47:56
Citaat van: Nick link=msg=1370417 date=1441358940
Dit is ook van toepassing op beroepssurveillanten die niet zijn uitgerust met een vuurwapen.
Dit is ook van toepassing op BOA's van de VHT's.
Dit is ook van toepassing op S&I medewerkers die alleen aan de balie zitten.
Dit is ook van toepassing op FO-medewerkers die onbewapend hun werkzaamheden uitvoeren.
Etc. etc.

En waarom dan wel;
Transportgeleiders van Dienst vervoer en ondersteuning
Executieve douaniers
Parketwachters rechtbanken
Boswachters

functies die met alle respect niet zoveel acteren in het plubliek domein als politievrijwilligers

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #842 Gepost op: 4 september 2015, 11:49:40
Citaat van: Maxell01 link=msg=1370419 date=1441359697
wat ik eentonig vind is steeds feiten noemen van van de laatste tijd is en je verschuilen achter politiek geneuzel, deze discussie loopt al bijna 10 jaar. Jij geeft aan dat er geen onderscheid is tussen beroeps en vrijwilligers, dus niet. Er zijn veel verschillende vrijwilligers die moet je gelijk trekken en je gaat steeds voor bij aan de gevaarsetting in deze tijd. Dat jij overige functies benoemd is appels met peren vergelijken. Ik heb het hier over executieve vrijwilligers die in koppels in het publiek domein acteren en soms moeten wachten op een noodhulp die een half uur onderweg is.

Ik heb het over onderscheid in bewapening.
Nogmaals, geef eens aan waar dit verschil zit?

Citaat van: Maxell01 link=msg=1370421 date=1441360076
En waarom dan wel;
Transportgeleiders van Dienst vervoer en ondersteuning
Executieve douaniers
Parketwachters rechtbanken
Boswachters

functies die met alle respect niet zoveel acteren in het plubliek domein als politievrijwilligers
Sorry, dit is echt niet serieus te nemen. Je verwijt een ander geen inzicht te hebben in de werkzaamheden die vrijwilligers uitvoeren, maar geeft hier blijk van datzelfde gebrek aan inzicht met betrekking tot onze ketenpartners.
Senior GGP / Oost-Brabant

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #843 Gepost op: 4 september 2015, 12:03:57
Citaat van: Nick link=msg=1370422 date=1441360180
Ik heb het over onderscheid in bewapening.
Nogmaals, geef eens aan waar dit verschil zit?
Sorry, dit is echt niet serieus te nemen. Je verwijt een ander geen inzicht te hebben in de werkzaamheden die vrijwilligers uitvoeren, maar geeft hier blijk van datzelfde gebrek aan inzicht met betrekking tot onze ketenpartners.
Waar denk je nu zelf waar het verschil in zit, verschil tussen executieve beroeps met vuurwapen en executieve vrijwilligers zonder vuurwapen en dit heeft niets te maken met diskwalificatie voor wat voor functie dan ook waarvoor ik respect heb maar om veiligheid in deze tijd. En dat mag voor de politiek, bonden, minister etc geen enkele excuus zijn. Je kan er op wachten vandaag of morgen (wat ik natuurlijk nooit hoop) zal er eens een politievrijwilliger in een situatie terecht komt dat hij /zij zich niet kan verdedigen als het gaat om noodweer. ben heel benieuwd wie er dan wat te melden heeft >:(

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #844 Gepost op: 4 september 2015, 12:14:27
Beroeps surveillant en vrijwillige surveillant is geen enkel verschil. Het zit het hem in de rang. Vanaf niveau 3 pas een vuurwapen, beroeps of vrijwillig.

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #845 Gepost op: 4 september 2015, 12:20:18
Citaat van: koenb link=msg=1370427 date=1441361667
Beroeps surveillant en vrijwillige surveillant is geen enkel verschil. Het zit het hem in de rang. Vanaf niveau 3 pas een vuurwapen, beroeps of vrijwillig.
Snap ik, waarom dan wel de andere functies zoals eerder genoemd bij andere instanties. Dat laatste moeten ze veranderen en zsm aanpassen ook voor niveau 2 of 2+

=

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #846 Gepost op: 4 september 2015, 12:33:46
Dat die andere functies niet of minder in het publiek domein aanwezig zijn, maakt niet dat ze geen vuurwapen nodig hebben voor de uitvoering van hun taak. DV&O en parket werken met verdachten en gedetineerden van allerlei strafbare feiten. Voor je het weet hebben ze hun vriendjes gebeld die ze even komen bevrijden of gaan ze zelf compleet door het lint. Boswachters hebben vaker met vuurwapens te maken dan de politie, aangezien er mensen zijn die (illegaal) jagen met jachtgeweren.

Ik daarentegen kies vaak zelf de situatie waar ik in stap. Ik werk in een vrij grote stad (180.000 inwoners) en ben nog nooit in een situatie gekomen waarin ik graag een vuurwapen had gehad. Maar nu zitten we binnen een Nationale Politie, dus kan begrijpen dat dat in steden als Den Haag en Amsterdam anders zal zijn. En mocht ik nou in een dergelijke gevaarlijke situatie komen, dan kies ik voor mijn eigen veiligheid en ga deze uit de weg.

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #847 Gepost op: 4 september 2015, 12:42:20
Citaat van: koenb link=msg=1370430 date=1441362826
Dat die andere functies niet of minder in het publiek domein aanwezig zijn, maakt niet dat ze geen vuurwapen nodig hebben voor de uitvoering van hun taak. DV&O en parket werken met verdachten en gedetineerden van allerlei strafbare feiten. Voor je het weet hebben ze hun vriendjes gebeld die ze even komen bevrijden of gaan ze zelf compleet door het lint. Boswachters hebben vaker met vuurwapens te maken dan de politie, aangezien er mensen zijn die (illegaal) jagen met jachtgeweren.

Ik daarentegen kies vaak zelf de situatie waar ik in stap. Ik werk in een vrij grote stad (180.000 inwoners) en ben nog nooit in een situatie gekomen waarin ik graag een vuurwapen had gehad. Maar nu zitten we binnen een Nationale Politie, dus kan begrijpen dat dat in steden als Den Haag en Amsterdam anders zal zijn. En mocht ik nou in een dergelijke gevaarlijke situatie komen, dan kies ik voor mijn eigen veiligheid en ga deze uit de weg.
Je hoeft mij niet  uit leggen waarvoor zie andere functies een vuurwapen nodig hebben. Ook zeg je niet waarom een politievrijwilliger geen vuurwapen mag dragen in vergelijking met die andere functies. Klopt dat je bepaalde situaties uit de weg moet gaan maar in deze tijd kun je op elk moment van de dag tegen een situatie aanlopen dat je deze keus niet hebt en je binnen enkele seconden moet handelen waarbij het zo is dat je dan niets aan een wapenstok of busje pepperspray hebt. We gaan het zien.

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #848 Gepost op: 4 september 2015, 12:51:56
Citaat van: Maxell01 link=msg=1370431 date=1441363340
Ook zeg je niet waarom een politievrijwilliger geen vuurwapen mag dragen in vergelijking met die andere functies.

Een politievrijwilliger mag gewoon een vuurwapen dragen, vanaf niveau 3, rang agent. Daarvoor wil ik je vriendelijk verzoeken om eens de wet te lezen, Bewapeningsregeling politie.

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #849 Gepost op: 4 september 2015, 12:55:42
Citaat van: koenb link=msg=1370432 date=1441363916
Een politievrijwilliger mag gewoon een vuurwapen dragen, vanaf niveau 3, rang agent. Daarvoor wil ik je vriendelijk verzoeken om eens de wet te lezen, Bewapeningsregeling politie.

Beste Koenb mij hoef je niets uit te leggen daar gaat deze discussie niet over, beter lezen zou ik zou zeggen.