Ik heb deze discussie met interesse gelezen. Ik vind iedereen wel goede punten hebben
Waar ik voor zou pleiten om eens een stukje uit te zoomen. We hebben al vastgesteld dat politievrijwilligers anders zijn dan hun beroepscollega's. Echter worden de vrijwilligers wel opgeleid om net zo breed ingezet te worden. Tel daar nog bij op dat er vrij weinig begeleiding is vanuit het korps (in tegenstelling tot beroepsaspiranten) en er komen duidelijke gaten in de opleiding.
Waar ik mijn vraagtekens bij heb is een aantal kernopgaven die worden gegeven. Zo kan je je afvragen waarom een politievrijwilliger wordt opgeleid voor arrestantenzorg, publieksservice en toezicht houden in het milieudomein terwijl in de praktijk maar weinig vrijwilligers met deze zaken te maken krijgen. Neemt niet weg dat het goed is als een vrijwilliger op de hoogte is van de grote lijnen van deze taakaccenten zodat ze een signalerende functie kunnen hebben. Dit staat nog los van een vak als "Engels" waarbij het gewoon denigrerend is dat vrijwilliger-aspiranten die voor hun werk of studie (regelmatig) in het Engels communiceren tijd moeten 'verspillen' aan het volgen van verplichte lesavonden.
Daarnaast zijn er ook nog een heel aantal accenten die echt onvoldoende wordt geschoold die je juist nodig hebt in het veld. Een stukje werken met de bevragingssystemen wordt niet of amper behandeld, terwijl je juist met je signalerende werkzaamheden die optimaal zou moeten kunnen benutten. Of wat dacht je van iets simpels als regelen van het verkeer waar je als 'chef hek' vaak voor wordt ingezet? Verder dan het geven van stoptekens gaat het niet. Onlangs heeft een groep vrijwilligers bij ons in de eenheid via hun bureau een 'Opco' training mogen bijwonen: het werken met een coördinator bij een groot incident, iets waar je ook vroeg of laat te maken krijgt, zit niet in de opleiding. Een stukje veilig werken langs de weg, IM, de do's en don'ts bij een verkeer/alcohol controle, wordt afhankelijk van de docent slechts behandeld.
Laten we dus juist meer gaan concentreren op het beperktere takenpakket van de vrijwilliger, maar laten we in dit takenpakket ons juist gaan verdiepen (i.p.v. de oppervlakte die er nu is). Dat betekent het los gaan zien van de bestaande opleidingseisen en programma's. En als we daar toch mee bezig zijn, laten we inderdaad dat vuurwapen ook mee afwegen. Tegelijk, ja het is vet cool om zo'n ding te hebben, maar je moet je afvragen of je in die situaties jezelf wil gaan begeven als vrijwilliger, soms is wegrennen ook een optie.