Natuurlijk, alleen ziet dat er voor de burger een beetje raar uit wanneer de ene politieambtenaar (surveillant, agent, vrijwilliger) wegholt en de ander niet. Ze zien er allemaal hetzelfde uit, het zou wel zo handig zijn dat ze ook allemaal hetzelfde (kunnen/mogen) handelen.
Natuurlijk is dat zo maar hoe verschilt dat van een beroeps-surveillant? Of een gemeente BOA. Daarnaast als je kijkt wat er nu allemaal komt kijken bij een vuurwapenincident... Je wil (nee, moet) de volgende dag waarschijnlijk gewoon weer werken. De politie betaalt je boterham niet, dat doet mijn andere baas.
Ik zeg niet dat het niet wenselijk is, maar wel dat het dus ook consequenties heeft...
Verder heeft een bewapende agent die er bij is er dan ook nog een extra probleem bij, want naast de overige burgers moet deze ook nog eens extra de veiligheid van zijn/haar collega in de gaten houden, terwijl die collega niet kan assisteren.
Je kan altijd een situatie tegenkomen op straat, maar in 9 van de 10 keer zal je erop afgestuurd worden door het OC. Op dat moment kan je al de keuze maken, mag ik en/of ga ik. Zelf neem ik als ik bij een bewapende collega in de auto staat altijd even de tijd om hem eraan te herinneren dat ik geen vuurwapen draag en stelt altijd voor dat in het geval van een overval melding, of een (vuur)wapen melding ik uit het voertuig stap en mijn weg zelf wel terugvind naar het bureau, de incident locatie als het veilig is, of dat ik gewoon blijf wachten. Je voorkomt daarmee inderdaad dat soort situaties op dat moment.
Zover ik weet is het ook gewoon de afspraak dat vrijwilligers niet voor dat soort incidenten worden ingezet. En ja, er zijn altijd cowboys bij, maar dat is hun eigen keuze...