Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 246269 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #860 Gepost op: 8 september 2015, 13:08:59
Citaat van: kaasje link=msg=1371158 date=1441706363
maar je moet je afvragen of je in die situaties jezelf wil gaan begeven als vrijwilliger, soms is wegrennen ook een optie.

Natuurlijk, alleen ziet dat er voor de burger een beetje raar uit wanneer de ene politieambtenaar (surveillant, agent, vrijwilliger) wegholt en de ander niet. Ze zien er allemaal hetzelfde uit, het zou wel zo handig zijn dat ze ook allemaal hetzelfde (kunnen/mogen) handelen.

Verder heeft een bewapende agent die er bij is er dan ook nog een extra probleem bij, want naast de overige burgers moet deze ook nog eens extra de veiligheid van zijn/haar collega in de gaten houden, terwijl die collega niet kan assisteren.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #861 Gepost op: 8 september 2015, 16:50:07
Citaat van: scorpio link=msg=1371178 date=1441710539
Natuurlijk, alleen ziet dat er voor de burger een beetje raar uit wanneer de ene politieambtenaar (surveillant, agent, vrijwilliger) wegholt en de ander niet. Ze zien er allemaal hetzelfde uit, het zou wel zo handig zijn dat ze ook allemaal hetzelfde (kunnen/mogen) handelen.
Natuurlijk is dat zo maar hoe verschilt dat van een beroeps-surveillant? Of een gemeente BOA. Daarnaast als je kijkt wat er nu allemaal komt kijken bij een vuurwapenincident... Je wil (nee, moet) de volgende dag waarschijnlijk gewoon weer werken. De politie betaalt je boterham niet, dat doet mijn andere baas.

Ik zeg niet dat het niet wenselijk is, maar wel dat het dus ook consequenties heeft...
Citaat
Verder heeft een bewapende agent die er bij is er dan ook nog een extra probleem bij, want naast de overige burgers moet deze ook nog eens extra de veiligheid van zijn/haar collega in de gaten houden, terwijl die collega niet kan assisteren.
Je kan altijd een situatie tegenkomen op straat, maar in 9 van de 10 keer zal je erop afgestuurd worden door het OC. Op dat moment kan je al de keuze maken, mag ik en/of ga ik. Zelf neem ik als ik bij een bewapende collega in de auto staat altijd even de tijd om hem eraan te herinneren dat ik geen vuurwapen draag en stelt altijd voor dat in het geval van een overval melding, of een (vuur)wapen melding ik uit het voertuig stap en mijn weg zelf wel terugvind naar het bureau, de incident locatie als het veilig is, of dat ik gewoon blijf wachten. Je voorkomt daarmee inderdaad dat soort situaties op dat moment.

Zover ik weet is het ook gewoon de afspraak dat vrijwilligers niet voor dat soort incidenten worden ingezet. En ja, er zijn altijd cowboys bij, maar dat is hun eigen keuze...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #862 Gepost op: 8 september 2015, 21:58:38
Citaat van: kaasje link=msg=1371263 date=1441723807
Natuurlijk is dat zo maar hoe verschilt dat van een beroeps-surveillant?

Niet, voor de burder zien ze er allemaal hetzelfde uit, en wekken daarmee een bepaalde verwachting

Citaat van: kaasje link=msg=1371263 date=1441723807
Of een gemeente BOA.

Die hebben een ander uniform

Citaat van: kaasje link=msg=1371263 date=1441723807
Daarnaast als je kijkt wat er nu allemaal komt kijken bij een vuurwapenincident... Je wil (nee, moet) de volgende dag waarschijnlijk gewoon weer werken. De politie betaalt je boterham niet, dat doet mijn andere baas.

Natuurlijk. Maar of je nu wel of geen wapen draagt, je loopt meer kans als een gemiddelde burger om met geweld te maken te krijgen, ook al worden de taken waarvoor je wordt ingezet zorgvuldig gekozen.

Citaat van: kaasje link=msg=1371263 date=1441723807
Ik zeg niet dat het niet wenselijk is, maar wel dat het dus ook consequenties heeft...

Uiteraard

Citaat van: kaasje link=msg=1371263 date=1441723807
Je kan altijd een situatie tegenkomen op straat, maar in 9 van de 10 keer zal je erop afgestuurd worden door het OC. Op dat moment kan je al de keuze maken, mag ik en/of ga ik.

En dat komt toch raar over naar de burger?

Citaat van: kaasje link=msg=1371263 date=1441723807
Zelf neem ik als ik bij een bewapende collega in de auto staat altijd even de tijd om hem eraan te herinneren dat ik geen vuurwapen draag en stelt altijd voor dat in het geval van een overval melding, of een (vuur)wapen melding ik uit het voertuig stap en mijn weg zelf wel terugvind naar het bureau, de incident locatie als het veilig is, of dat ik gewoon blijf wachten. Je voorkomt daarmee inderdaad dat soort situaties op dat moment.

En staat jou (bewapende) collega er alleen voor

Citaat van: kaasje link=msg=1371263 date=1441723807
Zover ik weet is het ook gewoon de afspraak dat vrijwilligers niet voor dat soort incidenten worden ingezet. En ja, er zijn altijd cowboys bij, maar dat is hun eigen keuze...

Je gaat natuurlijk het geweld niet opzoeken. Maar een simpele melding die op het eerste gezicht heel onschuldig lijkt, kan zo maar omslaan in een gewelddadig incident.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #863 Gepost op: 9 september 2015, 08:27:02
Bij ons zullen vrijwilligers nooit naar een dergelijk incident gestuurd worden. Als zij zich inmelden dan kan het OC zien dat het vrijwillers betreffen en hen opdrachten geven die binnen hun capaciteit liggen.

Daarnaast ben ik van mening dat vrijwillers daar ingezet moeten worden waar zij beroeps kunnen ondersteunen cq ontlasten.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #864 Gepost op: 9 september 2015, 08:33:54
Weet je welk roepnummer zij gebruiken?


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #865 Gepost op: 9 september 2015, 09:19:21
Citaat van: PietjePuk link=msg=1371416 date=1441780434
Weet je welk roepnummer zij gebruiken?

Ja degene die in het landelijk roepnummerplan staat, is dus voor ieder team hetzelfde.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #866 Gepost op: 9 september 2015, 09:22:53
0690 t/m 0697 dus.

In de eenheid (district) waar ik zelf werk maken we gebruiken van de ..55 t/m ..59 (Geuniformeerd niet vuurwapendragend).


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #867 Gepost op: 9 september 2015, 09:39:39
Die ..55 ..56 worden gebruikt

.690 etc zijn districtelijke nummers.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #868 Gepost op: 9 september 2015, 10:37:33
Citaat van: Matth link=msg=1371428 date=1441784379
Die ..55 ..56 worden gebruikt

.690 etc zijn districtelijke nummers.
..55 ..56 zijn roepnummers voor beroepssurveillanten.
Voor vrijwilligers zijn de ..86 en ..87 roepnummers beschikbaar.


juanneele

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
Reactie #869 Gepost op: 9 september 2015, 12:15:44
Wij gebruiken  ..55 t/m ..59  voor de geüniformeerd niet vuurwapen dragend.
Voor de vuurwapendragende Vp-ers kunnen we ..21 en ..22 gebruiken, waarbij we bij het OC altijd duidelijk aangeven dat we beperkt inzetbaar niveau 3 zijn.