Ik denk zelf dat de manier van opleiden op de schop moet. Ik heb zelf de eerst vp n2- opleiding mogen doen. De manier van opleiden past niet bij de groep die de opleiding ontvangt.
Het verschil in cursisten is te groot. De ene vaart wel bij de toen huidige manier van opleiden en de ander vraagt zich of hij niet gewoon blind de toetsen mag gaan doen.
Het verschil is MBO1 tot WO. En daarnaast de leeftijd verschillen van 19 jaar tot 56 jaar. Dus naast educatie ook verschil in levenservaring.
Persoonlijk ben ik een voorstander van thuisstudie met een inloop spreek uur voor uitleg en verdieping. Met daarnaast de mogelijkheid versneld de modules te doen.
Het enige probleem zijn de stage uren. Maar daar moet ook wel een aanpassing aangedaan moeten worden.
Eigenlijk een soort studie punten systeem maken. Minimaal aantal studie punten halen per termijn om verder te mogen. En kan je het sneller dan maak je de toetsen ook vaker. Of meerdere toetsmomenten aanbieden per jaar waarop verschillende klassen/cursisten hun toets kunnen doen. Een meer flexible systeem dan een star van te voren gepland rooster waar je elke week van de avond iets moet aanhoren wat je eigenlijk al kent maar waar je alleen verduidelijking wilt op bepaalde punten.
Mijn idee is dat iemand met 10 dagen vrij en goede coach, de gehele theoretische gedeelte kan doen. (Ik heb mede leerlingen gezien die het misschien in de helft van de tijd het konden als ze ooit thuis zouden gaan leren).
De delen als AZ, PPOI en oefeningen in communicatie technieken niet meegenomen aangezien dit meer praktijk onderdelen zijn en verre van versneld moeten worden aangeleerd. Dit zijn onderdelen waar je veel van je mede cursisten leert en ook van je eigen fouten. En je mag en kan op deze onderdelen niet bezuinigen. Deze kunnen anders fataal voor de burger of voor je zelf zijn. En gelukkig staan voor die onderdelen ook examens.
Dit is bekeken vanuit mijn ervaringen uit die tijd.
Ik heb begrepen dat er nu het huidige systeem veel e-learning is maar ik ben niet bekend mee of je het ook kan versnellen.
Zouden ze in deze richting gaan is wel een zware praktijk coaching noodzakelijk anders heb je kans op papieren specialisten die ik helaas in de IT zo vaak voor bij zie komen. Op papier (of te wel in een lab omgeving) alles weten tot in de perfectie. Maar zodra zij in de praktijk tegen iets aparts oplopen geen idee hebben wat ze moeten doen en het verdoezelen omdat ze bang zijn ontmaskerd te worden als een papieren specialist.
Ik laat mij weer even gaan maar dit is mijn opinie. Daarnaast ben ik een voorstander van voortschrijdend inzicht. Met daarnaast een kanttekening. Heb je voor iets gekozen voer het dan ook geheel uit. En niet steeds op onderzoeken wachten of je mogelijk iets fout heb gedaan. Ga er vanuit er gaat iets fout maar maak het af. En bij de volgende ronde haal je die fout er uit en ga je verder. En ik denk zelf dat dit nu het probleem is waar ze nu in zitten. Ooit keuze gemaakt om VP 2.0 (N2-) op te starten. Maar het niet af hebben gemaakt van problemen gekoppeld aan PA ? studie aanbod. (Dit laatste is een gok). Daarnaast worden dingen bedacht als N3-.
Wel agent maar eigenlijk alleen extra gewelds middelen. Geef mij toch weer het gevoel iets af te raffelen. En blijkt in de praktijk toch niet mogelijk helemaal te werken.
Probleem is dat er dan weer gelijk 180 de andere kant op willen gaan. Een 5 jarige opleiding. Waarbij je al een volle N2 diploma moet bezitten. Dus totaal 8 jaar in de banken. Ik wil niet demotiverend doen. Een HBO studie doen de meeste in 4 jaar naast hun baan.
Dus terug naar wat ik boven al aangaf. Maak die opleiding flexibel. De ene Cursist doet er 4-5 jaar over. De andere kan het in 1 1/2 jaar.
Zo moest het even van me afschrijven. Niks is frustrerend dan bijna 2 jaar te wachten op een vervolgopleiding naar een volledig N2 maar waarvan je het gevoel hebt dat je de praktijk al gedaan hebt.
Ik ben van mening dat het allemaal veel simpeler kan, deze discussie is er al eens eerder geweest
Waarvoor zet je een politievrijwilliger in. Hoeveel tijd besteed een politievrijwilliger wekelijks aan politie werk. Het moet voor een vrijwilliger te overzien zijn, aantrekkelijk zijn en zich kunnen specialiseren.
Geef de politievrijwilliger een gedegen basisopleiding intensief en efficiënt om in de praktijk zelfstandig uit de voeten te kunnen. Het voorstel wat er nu ligt werkt alleen maar demotiverend, welke vrijwilliger wil naast zijn sociale leven en een baan nog 12.5 uur per week in de schoolbanken zitten en dat 4.5 / 5 jaar lang. En dan nog de uren er bijgerekend dat je daadwerkelijk ingezet wordt per week. Dit is niet normaal.
Stop de opleiding VP 2.0, niv 2 en niv 3 en geef de politievrijwilliger een gedegen opleiding tot b.v surveillant 2 + (mix niv.2 en niv3) . Daarnaast moet er een mogelijkheid blijven bestaan tot het volgen van extra modules alleen op verzoek van de eenheid naar behoefte. Voor de tijd dat een politievrijwilliger wekelijks in dienst is zijn de volgende modules genoeg om te acteren in de praktijk en geeft het ook de ruimte om zich hierin goed te ontwikkelen. Dit vergt namelijk ook veel tijd in de praktijk. Maak voor de politievrijwilligers een taakfunctieomschrijving waarin ze binnen de kaders hun werkzaamheden zelfstandig kunnen doen. Afhankelijk van de eenheden en het werkgebied kunnen beroepscollegae aangeven waar de prioriteiten van de politievrijwilligers kunnen liggen en waarin ze maximale ondersteuning kunnen bieden aan de beroepscollegae. Taken en werkzaamheden aan de hand van b.v onderstaande modules. Ik weet dat het veel overeenkomt met de huidige opleidingen maar probeer een mix te maken van niv 2 en niv 3 met als doel dat je goed opgeleide politievrijwilligers krijgt . Deze opleiding mag zoals gezegd intensief zijn maar je moet het wel aantrekkelijk houden om in te stappen als vrijwilliger en te blijven werken als vrijwilliger. Met het huidige voorstel van de korpsleiding hangen veel politievrijwilligers de pet aan de kapstok. Over de modules kun je nog discussiëren. Wil je meer? dan moet je gaan solliciteren naar een functie als hoofdagent (beroeps)
Een voorbeeld hiervan zijn b.v. de modules (combinaties mogelijk);
2500529.001 Toezicht houden in publiek domein
2500537.001 Toezicht houden bij evenementen en horeca
2500531.001 Toezicht houden op verkeersveiligheid
2500538.001 Assisteren bij complexe verkeerscontroles
2500532001 Optreden bij verkeersongevallen
2500533.001 Optreden bij misdrijven
2500534.001 Assisteren bij forensisch onderzoek op de standaard PD
2500535.001 Publieksservice
2500536.001 Arrestantenzorg
Basis Vuurwapenopleiding (RTGP-II)
Basis rijopleiding