Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 242028 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #930 Gepost op: 17 november 2015, 13:20:58
Citaat van: Frank. link=msg=1385452 date=1447762566

Alleen dit al geeft aan dat je inhoudelijke kennis behoorlijk ondermaats is.
Beste Frank dat zal wel.....................zi je ook toevallig in de KL


Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #931 Gepost op: 17 november 2015, 13:38:52
Ik ben blij dat deze discussie zo genuanceerd gevoerd wordt. Dat komt de kracht van de argumenten echt ten goede.

Aan de discussie over uitrusting en bewapening gaat natuurlijk een goede discussie vooraf over de rol en toegevoegde waarde van de vrijwilliger in de organisatie. Die discussie is al te lang niet inhoudelijk gevoerd (zie o.a. Van Steden et al., 2015 of Thaens, et al., 2015). De afspraken die op basis daarvan gemaakt worden zullen bepalend zijn voor de inzet. Als de inzet van een bepaalde vrijwilliger het vervolgens nodig maakt om hem te bewapenen met een dienstpistool, dan moeten we daar ook niet meer zenuwachtig over doen. Zoveel mogelijk volgens dezelfde systematiek als bij beroepscollega's lijkt mij.

Een gebeurtenis als afgelopen vrijdag in Parijs is natuurlijk zeer heftig. Het is goed dat er gekeken wordt of er aanvullende maatregelen nodig zijn. Maar laten we die discussie niet gaan vermengen met een discussie over de positie van vrijwilligers in het korps. Allebei afzonderlijk zijn ze al ingewikkeld genoeg en ze hoeven ook niet gecombineerd gevoerd te worden. Als iemand zich in de tussentijd onveilig voelt, bespreek het dan met de leidinggevende. Dan kan die kijken of er beschermende maatregelen nodig zijn. Vind je de maatregelen onvoldoende? Vermijd dan bijvoorbeeld risicovolle locaties, gebruik deze lastige tijd om binnen recherche-ervaring op te doen, doe tijdelijk geen diensten meer, etc.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #932 Gepost op: 17 november 2015, 13:39:57
Beste Frank dat zal wel.....................zi je ook toevallig in de KL
Al was ik putjesschepper, dat maakt jouw wens nog niet reeëel.

Een vuurwapen, enkel voor noodweer, bestaat wettelijk niet. Het vuurwapen is bedoeld ter aanhouding. Als een vuurwapen gebruikt wordt voor noodweer, dan wordt er een beroep gedaan op een strafuitsluitingsgrond (waar iedere burger ook een beroep op kan doen). De gebruiker van dat wapen wordt dan niet vervolgd voor vuurwapenbezit omdat dat wapen hem rechtens is toegekend als geweldsmiddel (ter aanhouding dus).


Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #933 Gepost op: 17 november 2015, 13:55:35
Citaat van: Frank. link=msg=1385458 date=1447763997
Al was ik putjesschepper, dat maakt jouw wens nog niet reeëel.

Een vuurwapen, enkel voor noodweer, bestaat wettelijk niet. Het vuurwapen is bedoeld ter aanhouding. Als een vuurwapen gebruikt wordt voor noodweer, dan wordt er een beroep gedaan op een strafuitsluitingsgrond (waar iedere burger ook een beroep op kan doen). De gebruiker van dat wapen wordt dan niet vervolgd voor vuurwapenbezit omdat dat wapen hem rechtens is toegekend als geweldsmiddel (ter aanhouding dus).

Dit is niet helemaal juist. Zie artikel 1.3.4.4. van de Circulaire Wapens en Munitie 2015. Het is dus mogelijk om iemand te bewapenen met het pistool ter zelfverdediging. Maar ik vind het onwaarschijnlijk dat dit zal worden gehonoreerd. De noodzaak moet immers worden aangetoond en die noodzaak is er niet.


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #934 Gepost op: 17 november 2015, 14:07:32
Citaat van: Frank. link=msg=1385458 date=1447763997
Al was ik putjesschepper, dat maakt jouw wens nog niet reeëel.

Een vuurwapen, enkel voor noodweer, bestaat wettelijk niet. Het vuurwapen is bedoeld ter aanhouding. Als een vuurwapen gebruikt wordt voor noodweer, dan wordt er een beroep gedaan op een strafuitsluitingsgrond (waar iedere burger ook een beroep op kan doen). De gebruiker van dat wapen wordt dan niet vervolgd voor vuurwapenbezit omdat dat wapen hem rechtens is toegekend als geweldsmiddel (ter aanhouding dus).

KIjk maar even naar de geweldsinstructie  douane Vuurwapen, dus wie zijn kennis is ondermaats??

http://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/HD/overige_bepalingen-gebruik_van_geweld_en_veiligheidsfouillering.html#top

Ten aanzien van het vuurwapen geldt dat de enige rechtvaardiging voor het gebruik kan zijn gelegen in noodweer. Andere redenen voor het gebruik van het vuurwapen zijn uitgesloten. In afwijking van het gestelde in de wetgeving mag vuurwapengebruik met als doel personen aan te houden (zogenaamd "aanhoudingsvuur") door douaneambtenaren niet worden toegepast. Een vuurwapen mag ook niet worden gebruikt ten behoeve van visitatie van voertuigen of om voertuigen te doen stoppen.

Wapengebruik in geval van noodweer is niet onderhevig aan beperkingen met betrekking tot de locatie.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #935 Gepost op: 17 november 2015, 14:18:44


KIjk maar even naar de geweldsinstructie  douane Vuurwapen, dus wie zijn kennis is ondermaats??
De mijne schijnbaar, mea culpa. Aparte regelgeving wel, in mijn ogen niet toepasbaar voor een politieambtenaar.


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #936 Gepost op: 17 november 2015, 14:23:46
Citaat van: Frank. link=msg=1385466 date=1447766324
De mijne schijnbaar, mea culpa. Aparte regelgeving wel, in mijn ogen niet toepasbaar voor een politieambtenaar.

Beste Frank, waarom zou dit voor een VP-er niet kunnen. Beroeps hebben alles aan boord. Ik benieuwd naar wat meningen.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #937 Gepost op: 17 november 2015, 15:29:24
Blijven we wel even lief doen tegen elkaar  :-*

Modder gooien doe je maar naar de eenheid leiding
Hobby Bobby eenheid Den Haag


ronaldod

  • VP Midden-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #938 Gepost op: 17 november 2015, 15:55:32
Probleem stelling is simpel. Regel een echte N3/4 opleiding die na toetsing op geschiktheid beschikbaar is voor de vrijwilliger. Simpelste oplossing en zorgt op meerdere punten duidelijkheid bij de VP en beroeps. Oorzaak is gewoon het geneuzel rondom de opleiding en de quick en dirty opleiding die er nu is wat volgens mij een juridische draak is. En ik heb tot nu toe tijdens mij inzetten een gemis gehad aan een vuurwapen. Eerder een gebrek aan training op meerdere dingen.
Persoonlijk heb ik liever een toestel met meos dan een vuurwapen. Maar dat is mijn persoonlijke wens.


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #939 Gepost op: 17 november 2015, 17:23:44
Citaat van: kaasje link=msg=1385482 date=1447770564
Blijven we wel even lief doen tegen elkaar  :-*

Modder gooien doe je maar naar de eenheid leiding
Nee hoor voor een ieder respect op dit forum alleen mag je discussie soms wel eens aanscherpen. Ik blijf er dat meer aandacht voor veiligheid vrijwilligers moet komen in deze tijd. Dat er geïnvesteerd wordt in opleidingen om de beroeps maximaal te kunnen ondersteunen in de executieve taken buiten de noodhulp om.
Dat vrijwilligers serieus genomen worden en meer gebruik wordt gemaakt van hun kennis en kunde. En als het gaat om bewapening en uitrusting moet men eens gaan nadenken hoe we dat gaan aanpassen. Tijden zijn veranderd en moeten we eens af van oude principes en regeltjes met als doel dat ook een vrijwilliger ook een stap vooruit kan doen naast de beroeps.In mijn omgevening ben ik blij om te horen dat beroeps er net zo over denken