Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 246172 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #950 Gepost op: 2 december 2015, 10:30:27
Citaat van: zwelgje link=msg=1389041 date=1449047252

En de reactie van de Minister op kamervragen over dit rapport:

De minister legt uiteraard het accent op de vrijwilligers, bijv. 80 procent is tevreden. Hij wil zijn doelstelling zoals 10% politievrijwilligers realiseren. Ik vond het fascinerend te lezen hoe men tot dit getal is gekomen.

Eenheid Amsterdam (beroeps):

Citaat
Wel heeft 26 procent van de respondenten nog andere mogelijke werkzaamheden aangegeven zoals hondenverzorging, het veilig stellen van camerabeelden, redactiewerk, reprografie, het analyseren van jaarplannen, advisering na inbraak en het beheer van lokmiddelen. Geen van de respondenten wil vrijwilligers inzetten als surveillant (niveau 2), als vuurwapende dragende krachten (niveau 3) of als uitvoerders van politietaken op hogere niveaus. De eenheid Amsterdam heeft in het verleden dus ingezet op het beperken van vrijwilligerswerk tot niet-executieve taken.

Ongeveer een kwart van deze beroeps heeft er geen probleem als vrijwilligers de honden verzorgen, geen van deze beroepsagenten wil ze op straat voor het echte politiewerk.

De 10%:

Citaat
Die tien procent is min of meer toevallig tot stand gekomen. De landelijk Portefeuillehouder politievrijwilligers schets het volgende tafereel:

‘het is een nogal eenvoudig verhaal. Dit cijfer komt uit de hoek van de vrijwillige politiemensen zelf en een eerdere portefeuillehouder. Zij hebben een memo geschreven waarin staat dat het een goed idee zou zijn om tien procent van de sterkte van het korps te laten bestaan uit vrijwilligers. [...] Opstelten, toen heel pril minister, gaat op werkbezoek bij de Utrechtse politie, komt met zijn ondersteuning op het bureau door de voordeur en treft een geüniformeerde politieambtenaar. Deze man strekt zijn hand uit en stelt zich voor. “Wat is uw werk hier?”, vraagt de minister informerend. De man vertelt dat hij vrijwilliger is. [...] Hij voegt hieraan toe dat hij actief was bij een memo waarin staat dat het heel goed zou zijn om tien procent... De minister keert zich om naar zijn ambtenaar en zegt: “schrijf op”.

Twee dagen later staat het officieel op papier’.      


solidshag

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #951 Gepost op: 2 december 2015, 10:43:34
Citaat van: Oma link=msg=1389020 date=1449040669
Ik heb geen enkel probleem met burgers die de politie een handje willen helpen. Ik heb wel problemen met de term vrijwillig, zodra je een vaste vergoeding per kalenderjaar en een uurloon ontvangt ben je een oproepkracht of part-time politiemedewerker.

In het rapport staan ook meningen van het beroepspersoneel, er zijn (met name oudere) agenten die niet zo enthousiast zijn over vrijwilligers bij de politie. Je kan en mag dat niet af doen als gezeur. Een vrijwilliger met vuurwapen op zak voegt weinig toe als je dienst moet draaien met een beroepsagent die geen of weinig vertrouwen in je heeft.

Ik begrijp je punt en dat van het beroepspersoneel. Het is inderdaad geen gezeur, maar naar mijn mening te kort door de bocht. Als de beroepsagent op de hoogte is van de kwaliteiten en achtergrond van de vrijwilliger, dan zou de beroepsagent eventueel zijn of haar beeld kunnen vormen, lees vertrouwen (dan is het nog kort door de bocht, misschien leert de praktijk wel anders). Ik denk dat de agent hierboven met iets meer vertrouwen op pad gaat zodra hij weet dat ik een defensie verleden heb en dus mijn wapens ken. Onder andere de Glock-17, Colt C7/C8, maar ook de Walter P99Q, zowel op het gebied van vaardigheden, onderhoud en kennis. Misschien heb ik wel meer ervaring op het gebied van wapens dan de beroepsagent. Dit kan een agent niet ruiken of zien. Dus ergens kan je de agent dit niet kwalijk nemen.

De politie haalt ongevraagd veel en diverse kennis in huis door het aanstellen van vrijwilligers. Daar wordt te weinig mee gedaan (voor zo ver mogelijk) en er wordt slecht over gecommuniceerd naar het beroepspersoneel toe.

Volgens mij is er een simpele oplossing:
- Gooi de term vrijwilliger de deur uit, maak er parttime van, behandel ze als parttimers, creëer opleidingsmogelijkheden.
- Of schaf de politievrijwilliger af. Het voelt inderdaad een beetje stuurloos.
Sollicitatie VP Noord Holland


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #952 Gepost op: 2 december 2015, 15:47:28
Citaat van: solidshag link=msg=1389059 date=1449049414
Ik begrijp je punt en dat van het beroepspersoneel. Het is inderdaad geen gezeur, maar naar mijn mening te kort door de bocht. Als de beroepsagent op de hoogte is van de kwaliteiten en achtergrond van de vrijwilliger, dan zou de beroepsagent eventueel zijn of haar beeld kunnen vormen, lees vertrouwen (dan is het nog kort door de bocht, misschien leert de praktijk wel anders). Ik denk dat de agent hierboven met iets meer vertrouwen op pad gaat zodra hij weet dat ik een defensie verleden heb en dus mijn wapens ken. Onder andere de Glock-17, Colt C7/C8, maar ook de Walter P99Q, zowel op het gebied van vaardigheden, onderhoud en kennis. Misschien heb ik wel meer ervaring op het gebied van wapens dan de beroepsagent. Dit kan een agent niet ruiken of zien. Dus ergens kan je de agent dit niet kwalijk nemen.

De politie haalt ongevraagd veel en diverse kennis in huis door het aanstellen van vrijwilligers. Daar wordt te weinig mee gedaan (voor zo ver mogelijk) en er wordt slecht over gecommuniceerd naar het beroepspersoneel toe.

Volgens mij is er een simpele oplossing:
- Gooi de term vrijwilliger de deur uit, maak er parttime van, behandel ze als parttimers, creëer opleidingsmogelijkheden.
- Of schaf de politievrijwilliger af. Het voelt inderdaad een beetje stuurloos.
O0


Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #953 Gepost op: 2 december 2015, 17:11:04
Citaat van: Oma link=msg=1389051 date=1449048627
(...)

De minister legt uiteraard het accent op de vrijwilligers, bijv. 80 procent is tevreden. Hij wil zijn doelstelling zoals 10% politievrijwilligers realiseren. Ik vond het fascinerend te lezen hoe men tot dit getal is gekomen.

(...)

De 10%:
Citaat
Die tien procent is min of meer toevallig tot stand gekomen. De landelijk Portefeuillehouder politievrijwilligers schets het volgende tafereel:

‘het is een nogal eenvoudig verhaal. Dit cijfer komt uit de hoek van de vrijwillige politiemensen zelf en een eerdere portefeuillehouder. Zij hebben een memo geschreven waarin staat dat het een goed idee zou zijn om tien procent van de sterkte van het korps te laten bestaan uit vrijwilligers. [...] Opstelten, toen heel pril minister, gaat op werkbezoek bij de Utrechtse politie, komt met zijn ondersteuning op het bureau door de voordeur en treft een geüniformeerde politieambtenaar. Deze man strekt zijn hand uit en stelt zich voor. “Wat is uw werk hier?”, vraagt de minister informerend. De man vertelt dat hij vrijwilliger is. [...] Hij voegt hieraan toe dat hij actief was bij een memo waarin staat dat het heel goed zou zijn om tien procent... De minister keert zich om naar zijn ambtenaar en zegt: “schrijf op”.

Twee dagen later staat het officieel op papier’.

De portefeuillehouder toont met die uitspraak aan niet zo heel erg goed geïnformeerd te zijn over zijn portefeuille. Lees het rapport op dit punt nog maar eens grondig door, inclusief de voetnoot.


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #954 Gepost op: 28 januari 2016, 14:32:24
Citaat van: solidshag link=msg=1389059 date=1449049414
Ik begrijp je punt en dat van het beroepspersoneel. Het is inderdaad geen gezeur, maar naar mijn mening te kort door de bocht. Als de beroepsagent op de hoogte is van de kwaliteiten en achtergrond van de vrijwilliger, dan zou de beroepsagent eventueel zijn of haar beeld kunnen vormen, lees vertrouwen (dan is het nog kort door de bocht, misschien leert de praktijk wel anders). Ik denk dat de agent hierboven met iets meer vertrouwen op pad gaat zodra hij weet dat ik een defensie verleden heb en dus mijn wapens ken. Onder andere de Glock-17, Colt C7/C8, maar ook de Walter P99Q, zowel op het gebied van vaardigheden, onderhoud en kennis. Misschien heb ik wel meer ervaring op het gebied van wapens dan de beroepsagent. Dit kan een agent niet ruiken of zien. Dus ergens kan je de agent dit niet kwalijk nemen.

De politie haalt ongevraagd veel en diverse kennis in huis door het aanstellen van vrijwilligers. Daar wordt te weinig mee gedaan (voor zo ver mogelijk) en er wordt slecht over gecommuniceerd naar het beroepspersoneel toe.

Volgens mij is er een simpele oplossing:
- Gooi de term vrijwilliger de deur uit, maak er parttime van, behandel ze als parttimers, creëer opleidingsmogelijkheden.
- Of schaf de politievrijwilliger af. Het voelt inderdaad een beetje stuurloos.

Er schijnt weer overleg te zijn geweest op verschillende niveaus en dat er pas in 2018 pas weer wat geïnvesteerd word in de zittende politievrijwilligers? Investeringen zoals rijopleiding, doorstroom etc etc?


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #955 Gepost op: 28 januari 2016, 15:18:45
Citaat van: Maxell01 link=msg=1402552 date=1453987944
Er schijnt weer overleg te zijn geweest op verschillende niveaus en dat er pas in 2018 pas weer wat geïnvesteerd word in de zittende politievrijwilligers? Investeringen zoals rijopleiding, doorstroom etc etc?
In dat geval kunnen ze denk ik ook zwaaien naar het aantal vrijwilligers omdat er net zoveel uit gaan als in komen op deze manier. Bij ons is ook weer een vrijwilliger (na 29 jaar) gestopt. Niet enkel vanwege zijn leeftijd, maar ook over de grote onvreden over de inzet van vrijwilligers.

Voorheen voelde hij zich voorheen gewaardeerd en men werkte in een kleine club onder leiding van 2 leidinggevende. Onze huidige leidinggevende hebben we nog nooit gezien, we werken puur in samenspraak met onze coach. Ik merk dat er steeds meer onvrede over de waardering en begeleiding ontstaat. Voorheen dacht ik vooral "het zal allemaal wel weer goed komen" maar ik kan me steeds meer vinden in de kritiek die ik hoor.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #956 Gepost op: 28 januari 2016, 15:51:59
Bij ons stoppen juist mensen in de opleiding. Van de 6 totaal zijn er al 3 gestopt, redelijk ver in de opleiding al.

Sinds ik ben begonnen gaat het er voor mijn gevoel bij ons juist op vooruit. Vanaf vorig jaar een nieuwe teamchef en coördinatoren voor ons als vrijwilligers, waarvan er ook één wijkagent is. Lijntjes met alle wijkagenten zijn dus kort en krijgen zo leuke taken tijdens diensten. De evenementencoördinator werkt ook nauw met de vrijwilligers samen met inzet bij evenementen. In de weekenden, als vaak alleen de noodhulp er is, zijn wij ook als vrijwilligerkoppel in dienst. Hier ontlasten we de noodhulp met het oppakken van kleine meldingen.

Dat ontlasten wekt wel waardering op bij de beroepscollega's, net als onze flexibele inzet. Laatst stonden er binnen een uur na uitvraag 4 vrijwilligers klaar op het bureau om de hele nacht PD bewaking te verzorgen. Naderhand een aantal bedankjes van leidinggevenden, daar doe je het toch voor.

En nee, niet iedereen waardeert vrijwilligers, maar juist voor mij de uitdaging om het tegendeel te bewijzen.


Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #957 Gepost op: 28 januari 2016, 16:21:28
Citaat van: Maxell01 link=msg=1402552 date=1453987944
Er schijnt weer overleg te zijn geweest op verschillende niveaus en dat er pas in 2018 pas weer wat geïnvesteerd word in de zittende politievrijwilligers? Investeringen zoals rijopleiding, doorstroom etc etc?

Je zou iedereen die meeleest er een groot plezier mee doen door je bron te noemen, of in ieder geval aan te geven in welke hoek we je bron moeten zoeken. Dan kan iedereen voor zichzelf een inschatting maken van of het klopt. Tot die tijd is het de zoveelste speculatie, die alleen maar onrust veroorzaakt.


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #958 Gepost op: 28 januari 2016, 16:29:54
Citaat van: Bravo link=msg=1402565 date=1453994488
Je zou iedereen die meeleest er een groot plezier mee doen door je bron te noemen, of in ieder geval aan te geven in welke hoek we je bron moeten zoeken. Dan kan iedereen voor zichzelf een inschatting maken van of het klopt. Tot die tijd is het de zoveelste speculatie, die alleen maar onrust veroorzaakt.
Dit komt uit een bron die zich op redelijk niveau bezig houd met de coördinatie van vrijwilligers. Misschien is  het voor jullie zaak om eens wat meer duidelijkheid te geven van bepaalde stand van zaken en / of updates, ik denk dat niet alleen leden maar alle vrijwilligers daar recht op hebben wat er zo achter de schermen wordt besproken.


Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #959 Gepost op: 29 januari 2016, 15:41:25
Citaat van: Maxell01 link=msg=1402566 date=1453994994
Dit komt uit een bron die zich op redelijk niveau bezig houd met de coördinatie van vrijwilligers. Misschien is  het voor jullie zaak om eens wat meer duidelijkheid te geven van bepaalde stand van zaken en / of updates, ik denk dat niet alleen leden maar alle vrijwilligers daar recht op hebben wat er zo achter de schermen wordt besproken.

Vanaf het begin ben ik over drie zaken duidelijk:
  • Er vindt volop overleg plaats tussen LOPV, vakbonden, ministerie en politie. We doen ons best om eruit te komen. Soms kent dat overleg goede tijden, soms kent het slechte tijden. Over het proces doen we altijd mededeling wanneer er ontwikkelingen zijn. Blader maar terug op onze website.
  • De inhoud van het overleg is wettelijk geheim. Daardoor kunnen we niet ingaan op de inhoud. Dat is niet leuk voor de mensen die op duidelijkheid wachten, maar dat zijn wel de spelregels die bij dit soort onderhandelingen horen.
  • In die overleggen baseren we ons op de in 2013 door de leden opgestelde interne notitie De toegevoegde waarde van de politievrijwilliger en discussies tijdens ledenbijeenkomsten.