Ambulance helikopter RAV Fryslân

Auteur Topic: Ambulance helikopter RAV Fryslân  (gelezen 69237 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ApacheHunter

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Gepost op: 28 mei 2015, 14:18:57
Op Bonn - Hangelar Airport (hier zit ADAC-Luftfahrt Technik) is de nieuwe helikopter voor RAV Fryslân gespot, ik veronderstel voor het patiëntenvervoer vanaf de waddeneilanden. Hij vliegt nu nog met de tijdelijke registratie D-HKGD opgeplakt op de staart rond, maar de Nederlands registratie wordt PH-FRL.

Bron: http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=52&t=109569&p=777666&hilit=fryslan#p777666

Foto: http://www.helionline.net/340-037431-399182/photogallery/15/162/43863///D-HKGD+1036.html

Ook te zien op deze Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/141142766009605/




FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2015, 14:40:53
Citaat van: ApacheHunter link=msg=1352821 date=1432815537
Hij vliegt nu nog met de tijdelijke registratie D-HKGD opgeplakt op de staart rond, maar de Nederlands registratie wordt PH-FRL.
Zomaar benieuwd: Ik neem aan dat dit geen toeval is?  :P M.a.w kun je die registratiecode zelf kiezen? Via Google kan ik dat niet zo snel vinden, behalve dan dat alle helicopters in Nederland met PH- beginnen.

Verder benieuwd of deze hetzelfde is opgebouwd als de traumahelicopters of zijn er verschillen?


altenarob

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2015, 15:25:07
Nog wat foto`s

Haan Reclamewerk  
@HaanReclamewerk
 
Helemaal in de wolken met dit gave project van @ANWB! Ambulance-helicopter in de striping gezet. #ANWB #ambulance pic.twitter.com/xhOrNr0XFE


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2015, 15:40:26
Citaat van: FP924 link=msg=1352826 date=1432816853
Zomaar benieuwd: Ik neem aan dat dit geen toeval is?  :P M.a.w kun je die registratiecode zelf kiezen? Via Google kan ik dat niet zo snel vinden, behalve dan dat alle helicopters in Nederland met PH- beginnen.

Verder benieuwd of deze hetzelfde is opgebouwd als de traumahelicopters of zijn er verschillen?

Waarschijnlijk mag het gekozen worden want de "huidige" lifeliners hebben ook afkortingen die te verklaren zijn:
PH-MAA => Medical Air Assistance
PH-HVB => Hulp van boven
PH-MMT => Mobiel Medisch Team
PH-ULP => H-ULP
PH-ELP => H-ELP


TMD13

  • Verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 49
Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2015, 15:48:46
De helikopter is EC135P2+, dit is het grotere broertje van de andere heli's (EC135).
Ik neem aan dat bij de indeling van deze heli wordt gekeken naar waarvoor hij uiteindelijk wordt gebruikt en dat is niet hetzelfde als de huidige traumahelikopters maar meer een vervoersfunctie (als vliegende ambulance) van de eilanden naar het vaste land. En hij is dus groter dan de andere heli's.. dus wordt de indeling sowieso wat anders ;-)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2015, 18:12:55
PH-AMB zou logischer geweest zijn  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2015, 20:10:30
CN NRK


ApacheHunter

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2015, 20:27:13
Die registraties mogen inderdaad min of meer vrij gekozen worden, afhankelijk van beschikbaarheid en natuurlijk of de registratie aan de gestelde eisen voldoet. In tegenstelling tot kentekens worden vliegtuigregistraties dan ook 'gerecycled'. (Google maar eens naar afbeeldingen met de registratie PH-FRL.) In de luchtvaart zijn hier talloze voorbeelden van te vinden. Zo krijgen doorgaans bijvoorbeeld alle nieuwe vliegtuigen van één bepaald type bij een luchtvaartmaatschappij opeenvolgende registraties, ondanks dat deze niet bepaald tegelijk binnenkomen, bijvoorbeeld bij de KLM: PH-BXA, PH-BXB, PH-BXC, etc.

De EC135 P2+ is qua afmetingen niet groter of kleiner dan andere EC-135 varianten, hoogstens is het MTOW (maximum take off weight) iets hoger.


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #8 Gepost op: 28 mei 2015, 20:42:41
Citaat van: ApacheHunter link=msg=1352917 date=1432837633
Die registraties mogen inderdaad min of meer vrij gekozen worden, afhankelijk van beschikbaarheid en natuurlijk of de registratie aan de gestelde eisen voldoet. In tegenstelling tot kentekens worden vliegtuigregistraties dan ook 'gerecycled'. (Google maar eens naar afbeeldingen met de registratie PH-FRL.) In de luchtvaart zijn hier talloze voorbeelden van te vinden. Zo krijgen doorgaans bijvoorbeeld alle nieuwe vliegtuigen van één bepaald type bij een luchtvaartmaatschappij opeenvolgende registraties, ondanks dat deze niet bepaald tegelijk binnenkomen, bijvoorbeeld bij de KLM: PH-BXA, PH-BXB, PH-BXC, etc.

De EC135 P2+ is qua afmetingen niet groter of kleiner dan andere EC-135 varianten, hoogstens is het MTOW (maximum take off weight) iets hoger.
Weer wat geleerd, dank voor deze heldere uitleg  O0


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #9 Gepost op: 28 mei 2015, 20:45:55
@LifelinerNL Lifeliner Nederland
De voormalige Duitse traumaheli Christoph 23 is klaar voor zijn nieuwe rol als vijfde Nederlandse traumahelikopter. http://t.co/AGoisQAJW3
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel